Avatar billede nstenberg Nybegynder
11. juni 2003 - 18:29 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kampagne for cross-browser, java og linux-understøttelse

Til min store fustration, er der mange websites og internet-tjenester (fx netbanking), der konsekvent skriver i deres forudsætninger for benyttelsen af deres tjenester, at man som bruger skal være i besiddelse af fx Microsoft Windows OS, Internet Explorer og Microsofts Java-VM.

Hvad er der blevet med understøttelsen af MacOS, Linux, Netscape, Mozilla (og Mozilla Firebird), samt Suns JRE?

Er det ikke snart på tide, at vi som forbrugere sætter krav til tjenesteudbyderne? Hvordan kan det være at fx Danske Banks netbanking system, ikke fejlfrit kan benyttes med en Mozilla-browser (ja, faktisk slet ikke benyttes med Mozilla [Firebird])?

Hermed en opfordring til at andre ligesindede som jeg, sender (saglige) klareemails til danske udbydere af forskellige internettjenester - hvortil der ikke er undersøttelse af andet end fx en browsertype eller en java-type.

Måske skulle man endda lave en koordineret "awareness"-kampagne...

/ nstenberg
Avatar billede neko-chan Nybegynder
11. juni 2003 - 18:53 #1
Har faktisk længe tænkt på at lave en side, hvor man offentligt hænger disse uacceptable websites ud. Det værste jeg ved er når online-butikker ikke understøtter andet end IE, trist for dem, der mistede de lige mig som kunde...
Avatar billede neko-chan Nybegynder
11. juni 2003 - 18:59 #2
Måske ledsaget af en underskriftindsamling...
Avatar billede nstenberg Nybegynder
11. juni 2003 - 19:05 #3
Problemet med internetunderskriftsindsamlinger er blot, at der ikke er nogle folk der tager dem seriøst.

Jeg kunen forestille mig, at man lavede en såkaldt awareness-kampagne rettet mod tjeneste-udbyderne, hvor man fx på en hjemmeside, lavede et standard-brev, som folk kunne copy/paste ind i en email og så sende den til udbyderen.
  Man kunne fx forestille sig to typer af standard-klagebreve: Et klagebrev overfor sider der ikke undersøtter Netscape og Mozilla og et klagebrev til sider der påstår at man kun kan benytte Microsofts Java VM.
Avatar billede neko-chan Nybegynder
11. juni 2003 - 19:11 #4
"Problemet med internetunderskriftsindsamlinger er blot, at der ikke er nogle folk der tager dem seriøst."

Tjah, det ved jeg nu ikke. Så længe folk skriver deres fulde navn, telefonnummer og/eller email, så er den vel ikke mindre gyldig end en 'normal' underskriftindsamling. Fx. har http://www.digitalforbruger.dk/ før benyttet sig af det.

standard-klagebreve er en god ide, men kan man ikke næsten sidestille det med spam?
Avatar billede nstenberg Nybegynder
11. juni 2003 - 19:16 #5
jo desværre - så den mulighed kan man desværre ikke bruge... men derimod kan man jo komme med forslag, til hvilke punkter man kan skrive om i sin mail... så er der tale om individuelle emails som ikke er "bulk"-sendt.
Avatar billede neko-chan Nybegynder
11. juni 2003 - 19:37 #6
En ting er sikkert, noget skal det gøres... Det undre mig i grunden at der ikke er flere der skriver i denne tråd :o/
Avatar billede nstenberg Nybegynder
25. juni 2003 - 22:49 #7
Vil iøvrigt lige informerer om den extension til Firebird der hedder "Web Developer"... skide genialt!

Iøvrigt er Thunderbird - ftp.mozilla.org/pub/thunderbird/ - også et godt bud på en cross-platforms email/news-klient. Den bruger XUL UIen...
Avatar billede nstenberg Nybegynder
13. juli 2003 - 02:43 #8
Lukker
Avatar billede nstenberg Nybegynder
20. juli 2003 - 14:04 #9
Jeg har netop lavet en installations-guide til Mozilla Firebird. Den er at finde på http://sites.thepusher.dk/mozilla/firebird/