Avatar billede checkmeout Nybegynder
11. juni 2003 - 15:25 Der er 8 kommentarer

æ,ø og å i domæner?

Jeg ved at man kan registre domænenavne med æ, ø og å, hvis det er .com eller .net -domæner. Men jeg er lidt forvirret mht. om det også gælder .nu - domæner. Er der nogen der ved det?
Og er der nogen der ved hvornår dk - domænerne kommer med på æ, ø, å - vognen?
Avatar billede alsingeren Nybegynder
11. juni 2003 - 15:57 #1
Det skulle pt. kun gælde for følgende: .com, .net eller .org
Angående .dk domæner med æ, ø og å så blæser det stadig i vinden.
Avatar billede checkmeout Nybegynder
11. juni 2003 - 16:27 #2
På enavn.dk kan man registrere med æ, ø og å på .nu domæner. Det kan man til gengæld ikke andre steder som jeg har set..... På dandomain.dk er det fx kun .com og .net og ikke .org..... og hos Team Internet lader det til at man kan registerer under alle 4 domæner. Jeg er simpelthen forvirret! Er du sikker på at det du siger er rigtigt?? Er der nogen steder jeg kan læse om det?
Avatar billede blyno Praktikant
11. juni 2003 - 16:55 #3
.nu fungerer også. Prøv f.eks www.døgnnetto.nu
Avatar billede blyno Praktikant
11. juni 2003 - 16:56 #4
Wannafind.dk registrerer .com .net og .org domæner indeholdende æ, ø og å.

Verisign/IDNnow har lavet et "plugin" til håndtering af disse domæner, og alle, der har dette plugin installeret, kan benytte æ, ø og å samt andre specialtegnsdomæner i deres browsere fra en pc med dansk tastatur.

Teknologien omfatter desværre endnu ikke e-mail.

Fra:
http://www.wannafind.dk/produkter/mltegn.asp
Avatar billede alsingeren Nybegynder
11. juni 2003 - 17:27 #5
Var ikke klar over at det også gælder .nu adresser (man lærer da lidt hver dag)
Hvis du har et .dk domæne og evt ønsker at bruge et .nu domæne så kan du lave et Tilknyttet domæne, (har registreret øen-als.com som videresender til et andet dk.domæne.) denne service koster ved min udbyder en femmer i måneden.
/alsingeren
Avatar billede pfp Nybegynder
11. juni 2003 - 17:35 #6
Der er reklamer i TV hele tiden for adressen www.øøøø.nu
Avatar billede checkmeout Nybegynder
11. juni 2003 - 17:55 #7
> blyno. Jeg har mig bevidst aldrig installeret et plug-in til håndtering af æ ø og å..... men det virker alligevel! (Er det virkelig ikke indbygget i de nye browsere at de automatisk omformatterer til specialtegn???
Gad vide hvorfor det ikke snart kommer til .dk-domænerne, man skulle tro det var her det var mest oplagt! Kan man blive skrevet op på en venteliste et eller andet sted, så er jeg meget interesseret i at høre om det. Og så skal jeg nok lukke derefter!!!
Avatar billede ixxus Nybegynder
13. juni 2003 - 00:05 #8
Det er ikke browseren der omformatterer fra ø til oe, men vel sagtens navneserveren. Derfor skal man ikke have noget specielt installeret.

(Ret mig, hvis jeg tager fejl)