Avatar billede ipkiss_ Nybegynder
11. juni 2003 - 01:16 Der er 15 kommentarer

Guide til Samba og XP

Hej
Efter at have kigget på bunkevis af guides, som ikke virker. Findes der ikke en guide som beskriver opsætning osv. til XP?!
Jeg skal bare have noget lokalt netværk til at fungere mellem en samba server på red hat 8 og en XP computer.
Jeg kan ikke engang se sambaserveren i netværkssteder eller noget... arggghh!
Avatar billede simonvalter Praktikant
11. juni 2003 - 01:40 #1
du skal normalt kun gøre 1 ting for at få et default install til at virke og det er at sætte workgroup til den workgroup dine windows maskiner er i. dette gøres i config filen ..
gå ind på redhats hjemmeside og se hvordan du tilføjer en bruger ..
Avatar billede blueyed1 Nybegynder
11. juni 2003 - 07:21 #2
Prøv at lave en registeringsdatabasenøgle der ser således ud, og importer den i XP :

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Netlogon\Parameters]
"requiresignorseal"=dword:00000000
Avatar billede fut21 Nybegynder
11. juni 2003 - 08:26 #3
Se også denne artikel:
http://www.linuxin.dk/artikler/index.php?id=197
hvis det altså ikke er en af dem du allerede har prøvet!

/fut21
http://www.linuxin.dk
Avatar billede ipkiss_ Nybegynder
11. juni 2003 - 09:43 #4
Ok, nu prøver jeg er konfigurere via swat, men ikke engang det virker.

Det her er mit swat fil:

service swat
{
        port            = 901
        socket_type    = stream
        wait            = no
        only_from      = 192.168.0.10
        user            = root
        server          = /usr/sbin/swat
        log_on_failure  += USERID
        disable        = no
}

Og jeg har genstartet smb med /etc/rc.d/init.d/smb restart.

Er det nødvendigt at skrive et netbios name i smb.conf?
Avatar billede ipkiss_ Nybegynder
11. juni 2003 - 09:45 #5
Hey, lige pludselig bliver min samba server vist på XP computeren.
Men jeg kan ikke komme ind på den.
Jeg har tilføjet en user til smbpasswd, hvad kan det være?
Avatar billede ipkiss_ Nybegynder
11. juni 2003 - 10:02 #6
ok, nu forsvandt sambaserveren igen, da jeg begyndte at rette til i [homes] sektionen!?
Avatar billede ipkiss_ Nybegynder
11. juni 2003 - 11:57 #7
Jeg har samba serveren kørende, men har ikke adgang til min
path = /usr/local/testpath
Avatar billede ipkiss_ Nybegynder
11. juni 2003 - 12:48 #8
# Case Preservation can be handy - system default is _no_
# NOTE: These can be set on a per share basis
;  preserve case = no
;  short preserve case = no
# Default case is normally upper case for all DOS files
;  default case = lower
# Be very careful with case sensitivity - it can break things!
;  case sensitive = no

#============================ Share Definitions ==============================
[homes]
  comment = HTDOCS
  browseable = yes
  writable = yes
  path = /usr/local/typo3/htdocs
  valid users = %S
  create mode = 0664
  directory mode = 0775
# If you want users samba doesn't recognize to be mapped to a guest user
  map to guest = bad user

# Un-comment the following and create the netlogon directory for Domain Logons
; [netlogon]
;  comment = Network Logon Service
;  path = /usr/local/samba/lib/netlogon
;  guest ok = yes
;  writable = no
;  share modes = no

# Un-comment the following to provide a specific roving profile share
# the default is to use the user's home directory
;[Profiles]
;    path = /usr/local/samba/profiles
;    browseable = no
;    guest ok = yes

# NOTE: If you have a BSD-style print system there is no need to
# specifically define each individual printer
[printers]
  comment = All Printers
  path = /var/spool/samba
  browseable = no
# Set public = yes to allow user 'guest account' to print
  guest ok = no
  writable = no
  printable = yes

# This one is useful for people to share files
;[tmp]
;  comment = Temporary file space
;  path = /tmp
;  read only = no
;  public = yes

# A publicly accessible directory, but read only, except for people in
# the "staff" group
;[public]
;  comment = Public Stuff
;  path = /home/samba
;  public = yes
;  writable = yes
;  printable = no
;  write list = @staff

# Other examples.
#
# A private printer, usable only by fred. Spool data will be placed in fred's
# home directory. Note that fred must have write access to the spool directory,
# wherever it is.
;[fredsprn]
;  comment = Fred's Printer
;  valid users = fred
;  path = /home/fred
;  printer = freds_printer
;  public = no
;  writable = no
;  printable = yes
# A private directory, usable only by fred. Note that fred requires write
# access to the directory.
;[fredsdir]
;  comment = Fred's Service
;  path = /usr/somewhere/private
;  valid users = fred
;  public = no
;  writable = yes
;  printable = no

# a service which has a different directory for each machine that connects
# this allows you to tailor configurations to incoming machines. You could
# also use the %U option to tailor it by user name.
# The %m gets replaced with the machine name that is connecting.
;[pchome]
;  comment = PC Directories
;  path = /usr/local/pc/%m
;  public = no
;  writable = yes

# A publicly accessible directory, read/write to all users. Note that all files
# created in the directory by users will be owned by the default user, so
# any user with access can delete any other user's files. Obviously this
# directory must be writable by the default user. Another user could of course
# be specified, in which case all files would be owned by that user instead.
;[public]
;  path = /usr/somewhere/else/public
;  public = yes
;  only guest = yes
;  writable = yes
;  printable = no

# The following two entries demonstrate how to share a directory so that two
# users can place files there that will be owned by the specific users. In this
# setup, the directory should be writable by both users and should have the
# sticky bit set on it to prevent abuse. Obviously this could be extended to
# as many users as required.
;[myshare]
;  comment = Mary's and Fred's stuff
;  path = /usr/somewhere/shared
Avatar billede ipkiss_ Nybegynder
11. juni 2003 - 12:48 #9
;  valid users = mary fred
;  public = no
;  writable = yes
;  printable = no
;  create mask = 0765
Avatar billede ipkiss_ Nybegynder
11. juni 2003 - 12:51 #10
Og i /etc/passwd filen:
bole$:x:801:800:devMach:/dev/null:/bin/false

Og i /etc/samba/passwd filen:
bole$:801:F561DE7... (forkortet)
Avatar billede ipkiss_ Nybegynder
11. juni 2003 - 12:53 #11
Ovenstående er de filer jeg har rettet/oprettet i, og XP computeren hedder "BOLE".

Jeg kan stadig ikke få adgang til Sambaserveren,når jeg prøver at connecte til den... Der kommer en fejlmeddelelese om at jeg skal kontakte netværksadministratoren! DOH!?

Håber der er nogle der kan hjælpe
Avatar billede fut21 Nybegynder
11. juni 2003 - 17:46 #12
Hvis du følger den samba swat artikel slavisk, skulle det virke
Avatar billede ipkiss_ Nybegynder
11. juni 2003 - 19:41 #13
Ja, men det gør det ikke...  dog gør jeg det via webmin...
Avatar billede ipkiss_ Nybegynder
11. juni 2003 - 20:16 #14
Kan det være Samba winbind daemon, som skal startes ?
Avatar billede eritas Nybegynder
31. juli 2003 - 14:40 #15
Følg vejledningen på http://home.worldonline.dk/~helgec og det kører på 10 min.