Avatar billede sslarsen Nybegynder
11. juni 2003 - 00:05 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Gigabit mellem 2 pc'er kun 100 Mbit

Hejsa.

Jeg har et D-link DGE-510T Gigabit netkort i en maskine, og et 3Com 3c940 Gigabit på Asus P4P800, og har forbundet dem med et krydset kabel.
De står begge til autosensing, hvad hastighed angår, men når der er forbindelse, så står der at det "kun" er 100 Mbit.
Hvis jeg disabler 3com, så står der "1 Gbit - Not Operational" Line Speed i Task manager på den maskine med D-link. Når jeg så enabler 3com igen, så er det 100Mbit i Line speed.

Hvad kan problemet være? Jeg vil jo gerne have den fulde hastighed, når jeg nu har mulighed for det.

Håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe.
Avatar billede skaw Nybegynder
11. juni 2003 - 02:24 #1
http://www.praestkjaer.dk/dk/emner/network/pc-net.htm lidt læsestof har du kat 6 kabel?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. juni 2003 - 08:01 #2
Prøv at sætte begge manuelt til 1000 mbit i egenskaber for netkort.
Det lyder som om de ikke kan autonegotiate ved den høje hastighed.
Avatar billede sslarsen Nybegynder
11. juni 2003 - 10:10 #3
Svar til skaw:
Det er vist Kat 5 jeg har(forhåbentligt 5E), men vil lige checke når jeg kommer hjem. Men jeg har læst at Kat 5 også kan bruges til Gigabit. Tak for linket.
Jeg kan heller ikke rigtig finde nogen steder der sælger Kat 6 krydsede kabler.
Svar til tonnybrandt:
Jeg kan sagtens sætte 3Com til 1000 Mbit Full Duplex, men D-link kan jeg ikke, der er den højeste 100 Mbit Full Dublex. Men den siger jo at det er "1 Gbit" når 3com er disabled, så mon ikke at det kan køre 1000 Mbit.
Jeg kan ikke rigtig finde nye drivere til D-link, ej heller info på producentens hjemmeside.
Det skal siges at bundkortet ikke har PCI 2.2, men kun 2.1, kan det have noget at sige?
Avatar billede advancedweb Nybegynder
02. juli 2003 - 09:12 #4
Er du sikker på at dit kabel understøtter 1000 mbit
Avatar billede sslarsen Nybegynder
02. juli 2003 - 20:58 #5
Jeg er egentlig ikke sikker, men det er Cat5, der står ikke noget med E, D eller lignende.
Det var et kabel der fulgte med en router, så jeg aner ikke om det kan klare 1000 mbit.

Er der nogen der kender et sted hvor man evt kan købe cat6 til billige penge? Jeg skal ikke bruge andet end et par meter(MAX).
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
02. juli 2003 - 21:09 #6
Jeg har søgt lidt, og fandt endelig en driver på den italienske side.
http://www.dlink.it/prodotti/prod/DGE-510T/view.html
Prøv evt denne.

(Du skulle kunne køre gigabit på dit cat5 kabel, når 3com enheden kan tvangsstyres til den hastighed)
Avatar billede advancedweb Nybegynder
03. juli 2003 - 09:22 #7
Jeg har været lidt rundt på nettet men har ikke kunne finde nogle der handlede med korte CAT6-kabler. Men i min søgen har jeg erfaret at kablet skal helst skal hedde Cat5e for at man er sikker det virker til 1000 mbit. Evt. hvis du kunne finde ud af om den router du fik kablet med til understøtter 1000 mbit. Hvis den ikke gør det er der nok en rimelig chance for at det er kablet.
Nå, men jeg kan høre at du nok helst vil have Cat6 kabel, men jeg har ikke kunne finde noget endnu
Avatar billede advancedweb Nybegynder
28. juli 2003 - 10:47 #8
Jeg tror Zeitech sælger CAT6 kabler til rimelige priser
Avatar billede sslarsen Nybegynder
28. juli 2003 - 22:56 #9
Ja, de sælger CAT6, men det jeg skal bruge er et som er krydset...
Avatar billede sslarsen Nybegynder
20. august 2003 - 16:12 #10
Jeg lukker denne tråd, idet der ikke var nogen der kunne gíve mig andre svar end kabel typer.
Hvis nogen finder et sted hvor der sælges Cat 6 krydset, så er jeg meget interesseret.
Avatar billede pdj Novice
20. august 2003 - 16:40 #11
Jeg tror den generelle holdning er at cat6 slet ikke er nødvendigt til 1000mbit. Se bl.a. rapport på http://kokbok.sunet.se/lanng/lanng2000/lang.pdf

Uddrag fra tekst:
Cat5 twisted pair cabling is enough to support up to gigabit speeds at 100 meters. The tolerances are low though, so you should test any cable that you
plan to run gigabit Ethernet on. Cat5E has had such testing done, so use Cat5E for new installations (same cost as Cat5). There seems to be no need to put in Cat6 or higher cabling.
Avatar billede aero Nybegynder
22. august 2003 - 03:24 #12
SSLARSEN

en ting er at du har et netkort der kan køre 1000 eller 100 Mb/sek men hvad hjælper det nå din/seres HD kun kan klare 3-7 Mb/sek. !!

Du vil alrdig kunne udnytte den hastighed. !!

hvis dit problem er at du ikek kan få den til at skrive 1000Mb når du sætter din 3Com 3c940 Gigabit  så mener jeg at dette er et så nyt #Com produkt så du vil kunne updaterer din firmware dette vil kunne hjælpe dig en del og ellers som mange er inde på at du har et kabel til et 10/100 netværk og ikke til 100/1000 og disse kabler er også en del dyre men kan da købes !! :)

Men held og lykke til !!
Avatar billede gf Nybegynder
05. oktober 2003 - 18:02 #13
aero

nu er der jo forsket på MB og Mbit

GF