Avatar billede canman Nybegynder
01. december 2000 - 23:38 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Danske tegn i MSSQL (via bde) fejler hvis man bruger codepage 850 i MSSQL

Hejsa, Jeg står med et mystisk problem. Jeg er blevet tvunget til at bruge en MSSQL som er installeret med CodePage 850 (istedet for 1250 som er standard). Når jeg gemmer en tekst fra et memofelt (MSSQL type TEXT) så konvertere BDE\'en æøåÆØÅ om til nogle totalt snottede bogstaver. Hvis jeg derimod bruge ODBC så er alt perfekt. Hvad mere er at alle VarChar typerne også fungerer. Det er kun TEXT der ikke virker. Denne fejl er nem at fremprovokere. Bare vælg CodePage 850 når MSSQL bliver installeret og opret så en table med en TEXT i. Opret et link i BDE\'en og prøv at indtaste noget i memofeltet (fejlen er både i delphi programmet og SQL Explorer) så bare brug SQL Explorer til at teste fejlen med. Jeg har i temmelig lang tid forsøgt at løse dette problem. Jeg prøvede at sætte \"Automatisk konvertering fra ANSI til OEM\" fra i \"Client Network Utility\" også virkede alt tilsyneladende lige bortset fra at man så ikke can søg på æøåÆØÅ i SQL Queries, så dette er ikke en mulighed. Altså \"Automatisk konvertering fra ANSI til OEM\" skal være slået til. Hvis nogle har en løsning så er der nogle gode point til dig. (Og jeg accepterer ikke at jeg skal lave rettelser i hele min kilde tekst.)
Avatar billede picard Nybegynder
04. december 2000 - 09:30 #1
Du skal i din bde-opsætning vælge langdriver. Her skal du vælge den language driver der skal bruges, jeg kan ikke huske præcist hvilken du skal bruge til en ms-sql server men \"Paradox \'intl\' 850.\" skulle virke til en paradox DB.
Jeg mener dog at det skulle give sig selv hvilken en der skal vælges. Desværre har jeg ikke delphi installeret for tiden, så jeg kan umiddelbart give dig det korrekte navn. Det er noget med \"Danish\" eller \"850\". prøv dig frem !

Christian
Avatar billede canman Nybegynder
04. december 2000 - 10:15 #2
Hej Picard, ´jeg troede faktisk jeg havde prøvet alt i BDE\'en men det viser sig at jeg faktisk kan bruge: \"FoxPro Nordic 1252\". Mange tak for hjælpen. (Jeg synes dog det er underligt at man skal bruge codepage 1252 når serveren er installeret med 850)
Avatar billede canman Nybegynder
04. december 2000 - 10:39 #3
Surt, det virkede ikke. Grunden til jeg troede det virkede var at jeg forsøgte at gemme med Codepage 850 (FoxPro Nordic 850) og så skiftede jeg til Codepage 1252 (FoxPro Nordic 1252) og så stod der æøå som der skulle, men hvis jeg gemmer i 1252 så er det stadig galt. Og som sagt er det kun galt i MEMO felter.
Avatar billede canman Nybegynder
04. december 2000 - 23:08 #4
Ok, nu har jeg fundet ud af det (og du har fortjent dine point). I BDE\'en skal der stå Foxpro Nordic 850 og i Client Network Utility skal \"Automatisk konvertering fra ANSI til OEM\" være slået fra.