Avatar billede fleksto Nybegynder
01. december 2000 - 14:30 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Intallering af RAM

Jeg har købt 64Mb SDRAM/PC100 til min gamle 166MMX computer fra 1997.
Bundkortet er et TX531.

Jeg har pillet EDOrammen ud, men når jeg vil putte de nye RAM i kan de bøjler der skal holde RAMen fast ikke nå op til de huller der er på siden af RAMblokken.

Passer de ikke til mit bundkort eller gør jeg noget forkert. Skal der eventuelt bruges vold ? eller skal den lirke i på en eller anden sindrig måde ?

mvh
fleksto
Avatar billede handmade Nybegynder
01. december 2000 - 14:33 #1
EDO ram og SDRAM er to også fysisk forskellige typer ram. Medmindre der er en speciel holder til det, kan de ikke bruges på dit MB
Avatar billede snowball Novice
01. december 2000 - 14:33 #2
Du kan ikke putte SDRAM på et bundkort der kun understøtter EDORAM !!! Så du bli\'r nødt til til at levere RAM\'en tilbage og få nogle der passer til dit bundkort !

Snowball
Avatar billede teknik Juniormester
01. december 2000 - 20:00 #3
>>fleksto....
Du skriver godt nok EDO og SD-ram, men det passer ikke med beskrivelsen....

De to forskellige typer er nemlig ikke lige lange...hhv. ca. 10 & 13 cm

Så dem du har fået er nok gode nok...

Da der er huller i, så er det EDO (også kaldet DIMM) RAM du kører med...
SD-ram har i stedet et hak i hver ende.

Dit problem kan skylde to grunde

1. Du har vendt dem forkert....der er et lille hak i den ene ende nederst....det skal passe med en tilsvarende \"knop\" nede i RAM-soklen\"
...Brug evt. en lommelygte \"knoppen\" er meget svær at se..

2. Du trykker ikke hårdt nok...
EDO - ram læggges ind sår\'n lidt på skrå, for at gå fri af tappene...vippes op til de rører tappene, og skal derefter trykkes 3-4 mm nedad.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede konex Nybegynder
02. december 2000 - 10:59 #4
man bruger aldrig VOLD i en computer, RAM er \"lidt\" følsomme over VOLD og STATISK ELEKTRICITET
Avatar billede fleksto Nybegynder
02. december 2000 - 19:38 #5
Hej og tak for svarene.

det med at man ikke bruger vold er OK.

Min beskrivelse var vist lidt dårlig for det kom vist til at lyde som om at jeg ville putte SDRAMen ned der hvor jeg tog EDOrammen op. Men der er altså plads til både EDOram og SD-ram. SD-Ramen passer til egentligt godt nok, der er nogle hak der skal passes sammen, men det er den bøjle der skal holde RAMen fast der ikke kan nå.

Det er idt svært at forklare, men vær søde at prøve igen. Det er SDRAM jeg har købt og der er plads til SRAM på MB.

på forhånd tak

mvh
Fleksto
Avatar billede saubermacher Nybegynder
02. december 2000 - 21:28 #6
Prøv at checke producenten på RAM og på bundkort... Jeg havde en IBM ram-blok hvor man fra IBMs side havde placeret hakket 1,5mm længere til den ene side end man havde på et standard bundkort! - da jeg så lånte en ram-blok fra en jeg kender for at se om den passede var hullerne i siden placeret for højt - det var Kingston-ram som og det bundkort var til en 166mmx cpu fra Intell! så måske skulle du bare tage dit bundkort med ned til forhandleren og finde nogen der med sikkerhed passer - det gjorde jeg.
Avatar billede teknik Juniormester
03. december 2000 - 00:51 #7
...Følg dette link...
Ca. 2/3 nede er der adskillige \"ekspert\" forsøg på at forklare montering af SD-RAM
http://www.eksperten.dk/spm/36060
Skønner dog, at når du endnu ikke har fået dem \"brokket\" i.
Så er der snarere et eller andet andet fysisk/mekanisk i vejen, end manglende viden
...som saubermacher er inde på ovenfor
Det er nemlig ikke nævneværdigt sværere end at tage den gamle RAM af....

Det kan dog drille, hvis ikke man gør det nemt for sig selv
...læg PC\'en på siden oppe på et bord, og få rigget noget ordentligt lys...
Min husker siger også noget om, at nogle de allerførste boards med SD-ram Sokkel, ikke kunne køre med SD-ram når det kom til stykket..., men om det var et monterings-probelem...det ved jeg ikke
Avatar billede __dalle Nybegynder
03. december 2000 - 17:29 #8
EDO ram er såkaldte 72 Pins ramkredse - SD ram er 168 pins.

I din computer er der sikkert 4 ram-banke til EDO rammen - hvor man altid skal montere 2 stk. ens ramkredse for at de virker. Altså 2x2 kan man motere her.
SD ram-bankene er der kun 3 af. Og her kan man montere ramkredsene enkeltvis. På min gamle P233 er der både 4 stk. 72 pins og 3 stk. SD banke.

Avatar billede __dalle Nybegynder
03. december 2000 - 17:31 #9
Jeg ved dog ikke om man må montere op i både 72pins og SD bankene på samme tid ....
Avatar billede lassebm Nybegynder
03. december 2000 - 17:40 #10
dalle, det må man ikke, da rammene ikke kan arbejde sammen!
Avatar billede __dalle Nybegynder
03. december 2000 - 17:45 #11
Nej, men han har også nye SD-kredse - men jeg vidste ikke om de gl. 72 pins kunne bruges parallelt .. men det kan de så ikke .. men igen .. EDO og SD ram må IKKE komme i samme ram-banke.
Avatar billede __dalle Nybegynder
03. december 2000 - 17:53 #12
Jeg har tjekket dit motherboard - den har 4 banke til EDO (SIMM) ram og 3 banke til SD (DIMM) ram. Og rigtigt som zyphon skriver .. enten eller
Avatar billede fleksto Nybegynder
04. december 2000 - 08:32 #13
Tak alle

Jeps, mit MB har plads til 4 EDO, men kun 2 til SD. Ligemeget for jeg har kun en :-)- jeg er også klar over at det er enten eller.

Status. Jeg har studeret Tekniks meget interessante link til spr. 36060 - sikke en support !  -- Der var en der mente at man skulle sætte rammen fast i den ene ende og derefter presse den anden ende ned i soklen. Bøjlerne ville så klikke på af sig selv. Det lyder lidt som vold ? Er det fremgangsmåden ? - I så fald vil jeg prøve i løbet af dagen  - I hører nærmere

mvh
Fleksto
Avatar billede snowball Novice
20. december 2000 - 12:38 #14
Fandt du ud af noget ???

Snowball
Avatar billede teknik Juniormester
20. december 2000 - 18:07 #15
>>fleksto...der var også 2000 points på spm..., så \"fluerne\" havde travlt...stort stykke sukker..
Avatar billede fleksto Nybegynder
21. december 2000 - 13:22 #16
Hej og ja jeg blev lidt sur på min computer. Jeg afleverede lortet tilbage og sparer pengene op til en ny. Bundkortet var så vidt jeg kunne forstå ikke skabt til formen på nye SDRAM ? Så jeg gav op.

Det skal selvfølgelig ikke gå ud over jer og jeres ihærdige forsøg. Hvem skal have point. Ja snowball fik jo ret selvom der faktisk var plads til SDRAM. Teeknik gav på et tidspunkt nyt mod. I må dele den lille sukkerkrystal.

Hilsen
Fleksto