Avatar billede technodance.dk Nybegynder
06. juni 2003 - 22:10 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Redhat vil gerne have en stor hjælp

hej exp...

jeg har lige installeret redhat 8.0
den er installeret som server
den kommer med et vindue med følgene tekst:

[brugernavnet@localhost brugernavnet]

jeg vil gerne vide hvad jeg så skal gører:

kender ikke linux så meget igen

håber i kan hjælpe mig

/rene/
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juni 2003 - 22:19 #1
Det lyder som en kommando shell !

Prøv med et par kommandoer:

cd /
ls -la

og se om den "reagerer".
Avatar billede technodance.dk Nybegynder
06. juni 2003 - 22:20 #2
havd betyder det du skriver??

/rene/
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juni 2003 - 22:26 #3
cd /

går til roden af fil-systemet

svarer til:

  cd C:\

i DOS
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juni 2003 - 22:26 #4
ls -la

viser alle filer med størrelse m.v.

svarer til:

  dir

i DOS
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juni 2003 - 22:27 #5
Måske skulle du læse lidt om Linux.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juni 2003 - 22:28 #6
Hvis du har installeret en grafisk bruger-grænseflade (ikke sikkert
når det er en server installation), så kan du starte den med:

startx
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juni 2003 - 22:28 #7
Og lad os kalde det et svar.
Avatar billede technodance.dk Nybegynder
06. juni 2003 - 22:38 #8
når jeg logger ind så kommer den med et vindue som har en tekst

[root@localhost root]#  og der efter kan jeg skrive.

og så ved jeg ikke havd jeg skal og jeg har prøvet det du skriver med den endder bare til det her: [root@localhost /]# og så spørg jeg så havd jeg skal
Avatar billede technodance.dk Nybegynder
06. juni 2003 - 22:39 #9
nej jeg kan ikke bruge "startx"
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juni 2003 - 22:42 #10
Prøv så med:

ls -la
Avatar billede skunk Nybegynder
06. juni 2003 - 22:42 #11
Det er nok en god ide at ominstallere hvis du vil have grafisk op at køre.

Kig evt. her for screenshots:
http://www.linuxin.dk/eyecandy/index.php
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juni 2003 - 22:45 #12
Jeg søgte lidt på noget intro til Linux og fandt følgende:
http://linux.org.mt/article/terminal
Avatar billede montimer Nybegynder
06. juni 2003 - 23:10 #13
Den eneste stor hjealp du kan faa er at gaa indo sslug's hjemmeside (www.sslug.dk) og begynde at laese deres boeger.

Er du sikker paa at du vil have din linux installation son server efter hvad jeg kan se er din kunden til linux ikke den stoerste og med de komandor som er blevet beskrevet her er det ikke meget du laere.

Hvis du vil beholde din installation saa maa du nok laere at bruge foelgende komando:

man

man bruges til at faa hjaelp om hvordan man bruger visse komandoer f.eks.

man ls
man cd
man startx
man man

god start, og husk at laesse.
Avatar billede technodance.dk Nybegynder
06. juni 2003 - 23:36 #14
jeg kan ikke lige komme vider med det her så i for point for det her og tak for hjælpen så må jeg se havd jeg kan finde "køber lige nogle bøger om det"

/rene/
Avatar billede skunk Nybegynder
07. juni 2003 - 10:10 #15
Hej Reme

Du behøver ikke læse og købe bøger. Du installerer bare Red Hat som DEN selv vil, uden at rode rundt og vælge andre programmer. Det er ikke Windows, så jeg tror faktisk redhat bedst selv ved hvad der er behov for i et køreklart system. Vælg STANDARD hele vejen igennem, så får du det op at køre, uden problemer...
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juni 2003 - 10:18 #16
Ikke helt enig.

Det er en god ting at vioe lidt om shell kommandoer, fil struktur m.v..
Avatar billede skunk Nybegynder
07. juni 2003 - 10:30 #17
Selvfølgelig, men det plejer at komme med nysgerrigheden... Det er som regel ikke det man kaster sig ud i med det samme.....