Avatar billede jens Nybegynder
02. juni 2003 - 21:35 Der er 23 kommentarer

Screendumps fra browser til print

Hej

Jeg skal lave nogle screendumps fra en IE browser. Disse screendumps skal bruges til farveprint.

Men hvis jeg tager en screendump af f.eks. hele browseren, så bliver det mildest talt ikke særlig flot ( meget uskarpt )når det bliver skaleret ned til en mindre størrelse.

Jeg har set brochurer etc. hvor browserbilleder er meget skarpe, selvom de er blevet sat ned i størrelse.

Jeg har ikke de store forudsætninger i forbindelse med ovenstående, så giv gerne en detaljeret beskrivelse på løsningen ( hvis der er en ) - eller en URL hvor der er hjælp at hente.

Billederne skal sættes ind i Indesign ( det er en grafikker der skal gøre det - jeg skal kun levere billederne )

Nogen der kan hjælpe ??

På forhånd tak
Avatar billede neko-chan Nybegynder
02. juni 2003 - 21:55 #1
Det er jo klart at de er skarpe hvis DPIen er høj
Avatar billede neko-chan Nybegynder
02. juni 2003 - 21:57 #2
En tommelfingerregel siger at DPIen til print skal være på 300
Avatar billede jens Nybegynder
02. juni 2003 - 22:03 #3
og hvordan griber jeg det an ?
Avatar billede zhark Nybegynder
02. juni 2003 - 22:04 #4
Naturligvis vil billeder der skaleres ned blive mindre skarpe, men nu nævner du brochurer!?
Der kan noget andet jo gøre sig gældende.
Hæng mig ikke lige op på de her nævnte pixel, men:
Har du et billede på 1200 pixel og i 72 dpi (alm. for web), så kan du jo ændre dpi til (f.eks.) 250 og nu PRINTE DET ud, der er mindst lige så skarpt, men - set på din skærm!!! Har billedet samme dimensioner. Det er altså rent teknisk (ved udprint) billedet bliver mindre. Så du må tage udprint med forbehold.
Mvh. zhark
Avatar billede spe Nybegynder
02. juni 2003 - 22:08 #5
Jeg tager skærmdump dagligt og sætter dem ind i InDesign i størrelser på 40% til 70% af orginalstørrelsen. De bliver tryk i almindelig bogtryk og ser ganske udmærkede ud. Så det burde jo også kunne lade sig gøre for dig.

Hvilket format gemmer du dem I?

Vil gerne kigge på et eksemplar for dig for at komme med et bud på en løsning. E-mail: sup@tdcadsl.dk
Avatar billede zhark Nybegynder
02. juni 2003 - 22:12 #6
Jeg ved ikke om du har Photo shop, men der går man under Image size og fjerner v i "resample", nu bliver pixel delen nedtonet og du kan skrive den wide du ønsker i cm (højden følges auto) idet du ikke skal fjerne v i samme proportioner, gør du det forvrænges billedet hvis du ændrer ret meget på proportionerne. Men der er en del andre muligheder.
Avatar billede jens Nybegynder
02. juni 2003 - 22:16 #7
Spe >> jeg er ikke på kontoret lige nu - der ligger billederne.

Zhark >> Jeg har Photo Shop, og har prøvet det du siger. Men jeg må jo gøre et eller andet galt da det ikke bliver særlig pænt..

Men der er en del andre muligheder >>> hvilke tænker du på ?
Avatar billede spe Nybegynder
02. juni 2003 - 22:17 #8
zharks forslag er netop det jeg gør med mine skærmbilleder. Dog sådan at jeg først sætter størrelsen ned i InDesign men det giver nøjagtig samme resultat som at gøre det i Photoshop.
Avatar billede spe Nybegynder
02. juni 2003 - 22:19 #9
Hvis du har prøvet zharks forslag, ja så må du gøre som du selv skriver gøre et eller andet galt.

Hvordan gemmer du dine skærmbilleder? Hvilket billedeformat bruger du?
Avatar billede batting Nybegynder
02. juni 2003 - 22:30 #10
Hej Jens
Rezise eller ej - grafikeren med indesign burde kunne klare det hele.
Men, for at få et OK resultat skal du bruge nok DPI i printet.
2-300 dpi er nok.
Selve skaleringen kan klares i indesign eller photoshop.
Du har mulighed for at booste billedet i photoshop, uden væsenlig forringelse.
For at få det yderste ud af et dump gør jeg flg.::::::
-Åbner billedet i Photoshop - Ændre billedet til 300 dpi.
-Så åbner jeg billed-specs igen sætter hak i nye data og skalerer billedet 30% op.
Billedet skal så ændres til CMYK farver - og gemmes.
I Indesign placeres billedet og kan scaleres op til 120 %

Det var en længere forklaring på et lille spørgsmål.
skriv endelig hvis det ikke er dansk.
Avatar billede batting Nybegynder
02. juni 2003 - 22:34 #11
Hvordan printer du ?
Du skriver at det ikke bliver særlig pænt.
Det kunne være print settings på jobbet ?
Avatar billede jens Nybegynder
02. juni 2003 - 22:43 #12
batting >> jeg prøver din forklaring i morgen, og vender tilbage med svar.

Når jeg fanger screendumpet bruger jeg Hypersnap ( http://www.hyperionics.com ). Standardtopsætningen er 96*96 dpi, men den kan "skrues" op hvis det er det jeg vil. Jeg gemmer så i TIF, og henter det så ind i Photoshop ( bruger PS et par gange om året ). Det sjove er at hvis jeg laver "print prewiew" og printer du derfra, så er det knivskarpt !

Men nu må jeg heller prøve alle de gode råd jeg har fået - tusind tak for jeres hjælp, og er der flere gode råd, så kom endelig med dem.
Avatar billede batting Nybegynder
02. juni 2003 - 22:53 #13
Du skriver at hvis du laver Print prewies bliver det skarpt - hvor bliver det uskarpt - InDesign?
Avatar billede jens Nybegynder
02. juni 2003 - 22:59 #14
Ja, når jeg prøver at ændre på størrelsen - typisk for at få det mindre, så bliver det "utydeligt".
Avatar billede batting Nybegynder
02. juni 2003 - 23:03 #15
Du skriver at det bliver utydeligt - er det på skærmen ?
På en skærm er det typisk kun Zoom deleligt med 25 der står skarpt.
Dvs at et billede hvist i 33% er uskarpt på skermen iforhold til en zoom på 25%
Alt sammen har injtet med print kvaliteten.
Avatar billede jens Nybegynder
02. juni 2003 - 23:29 #16
det er også når det bliver udprintet at det er uskarpt - meget endda.
Avatar billede batting Nybegynder
02. juni 2003 - 23:33 #17
Jeg er desværre ikke helt skarp i indesign.
Jeg prøver at foreligge problemet til en af mine grafikere i morgen.
Jeg vender stygt tilbage
Avatar billede stry Nybegynder
03. juni 2003 - 17:58 #18
Din skærmopløsning spiller også ind, den er afgørende for størrelsen på dit originale screendump. Det vil sige at hvis din opløsning er 1024 x 768 så bliver dit billede (screendump) også 1024 x 768 pix. Jo højere opløsning på originalbilledet desto bedre kvalitet på tryk.
Selv kører jeg med en skærmopløsning 1152 x 864 så den vil jeg tage udgangspunkt i mit eksempel.
Hvis vi f.eks. forudsætter at det trykte billede skal være 6,0 x 4,5 cm vil jeg foreslå følgende fremgangsmåde:

1. Lav et screendump med "print screen" (brug Alt + "print screen" hvis du kun vil have det aktuelle vindue)

2. Åbn Photoshop og tryk Ctrl + N for nyt billede, Photoshop foreslår selv en billedstørrelse på 1152 x 864 i 72 dpi som er størrelsen på dit screendump som nu ligger i udklipsholder. Tryk ok.

3. Indsæt dit screendump i dit nye billede med Ctrl + v

4. Gå i Image -> image size... og sørg for at Constrain proportions er vinget af og at Resample image står til Bicubic. Sæt nu Resolution til 300 pixels/inch (= dpi) og sæt width til 6,0 cm (højden bliver nu automatisk 4,5 cm)

5. Gem billedet i f.eks. Tiff - format.
Avatar billede spe Nybegynder
03. juni 2003 - 18:23 #19
stry>> Desværrer forbedre det ikke billedet at slå resample til når du ændre dpi-en. Photoshop skal jo regne sig frem til de nye ekstra pixels og gør det udfra dem der er i forvejen. Det bliver nogle mellemtoner mellem de eksisterende og dermed et udflydende billede. Hvis det alligevel "kun" skal bruges som du foreslår i 6*4,5 vinder du mere ved at fjerne hakket i resample og sætte billedet fysiske størrelse ned til de 6*4,5. Dette giver en "naturlig" forøgelse af dpi og med de data der allerede ligger i billedet.
Avatar billede stry Nybegynder
03. juni 2003 - 18:31 #20
>>Spe
Du har selvfølgelig ret, det var gammel vane fra når jeg forstørrer billeder.
Men skærmopløsningen har indflydelse på resultatet.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
06. juni 2003 - 10:07 #21
Forskellen på hvor du resizer dine billeder ligger jo også i at photoshop netop forsøger at regenrere nogle pixels for dig, for at optimere billedet. Det er ligegyldigt om du skalere op eller ned, så vil photoshop forsøge dette, medmindre at du som det er nævnt i det ovenstående husker at vælge "resample" fra.

Ved at indsætte billedet i eksempelvis indesign, opnåes en skalering uden resampling, da du jo blot fortæller den hvilken størrelse den skal printe billedet ud i.
Avatar billede killer_bee Nybegynder
06. juni 2003 - 10:12 #22
Hva med at gøre vinduet som du skal ha screen dump af mindre og bagefter tag AltGr+PrintScreen?
Avatar billede stry Nybegynder
16. juni 2003 - 10:23 #23
Jens????