Avatar billede mvpmedia Nybegynder
02. juni 2003 - 15:08 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

director kode til at lave et billed uendeligt

Hej alle lingo hajer!

vil høre om i kan hjælpe mig???

Jeg har lavet en funktion så baggrundsbilledet flytter sig efter musen, men et billed er jo ikke uendeligt så jeg når derfor hurtigt kanten...
Er der nogle der ved hvordan man koder et billede så når det når kanten i den ene side kopierer/flytter kanten fra den anden side, hen så billedet fortsætter hvis man f.eks hele tiden kører mod venstre, - 360 grader funktion! det skal altså køre i ring, både op og ned.
Avatar billede sparkl Nybegynder
02. juni 2003 - 15:39 #1
Hej,

en måde du kan løse det på er at placere flere versioner af det samme billede rundt om det originale billede. Disse billeder flytter du allesammen samtidigt, så det ser ud til at det er et sammenhængende billede.

Når man så f.eks. når kanten i øst, kan man konstatere, at de billeder der indeholder kanten i vest ikke bliver vist. Derfor kan man flytte dem over til øst, så de ligger sig op af den østlige kant, og dermed forlænger billedet mod øst.

Det samme kan gøres med nord/syd..
Avatar billede sparkl Nybegynder
02. juni 2003 - 15:41 #2
Håber det giver mening... :)
Avatar billede sparkl Nybegynder
02. juni 2003 - 15:46 #3
Hvis dit billede er lidt større end din stage, kan du nøjes med at have 4 repræsentationer af dit billede.
Avatar billede kanding Nybegynder
02. juni 2003 - 16:19 #4
Der er 2 metoder, en med en masse sprites på stage og en hvor der tegnes direkte på et member med imageLingo. Den sidste er at foretrække da man kun bruger en sprite og er hurtigere.
Systemet er det samme. Man bygger sit billed op af mindre stykker og hver gang man scroller, så sætter man en eller flere firkanter i den retning alt efter hvor mange firkanter billedet består af.
Men dette er bare teorien, nu skal det så laves, he he :-)
se evt. her: http://www.nonoche.com/imaging/en/index.html
Avatar billede mvpmedia Nybegynder
03. juni 2003 - 12:58 #5
Ja så skal det bare laves...
Jeg har bare en fornemmelse af at der er en nemmere måde at gøre det på...
jeg forestiller mig lidt noget alla et 360 graders program, og jeg tror ikke at det er opbygget som et arkade spil! Det er nok lige en lille tand for svært for mig... desværre!
Avatar billede sparkl Nybegynder
03. juni 2003 - 18:36 #6
Hvad skal du bruge det til? og hvilken effekt ønsker du at opnå?

Hvis det er til visualisering af et rum, kan du også lave det i 3D lingo, ved at placere et kamera inde i en en sphere, med dit billede som indvendig tekstur.
Avatar billede kanding Nybegynder
03. juni 2003 - 21:07 #7
Der er ikke nogen anden måde. Sparkl's metode er en mulighed, men gør det ikke nemmere. Selv 360 graders billeder bruger på sin vis metoden. Man kan jo ikke få et bitmap der er hæftet sammen i enderne ;-). Du kan godt have et stort bitmap, men du skal alligevel vide hvornår enden er ved at forlade stage og så rykke den ande ende hen på dens plads.
Avatar billede mvpmedia Nybegynder
04. juni 2003 - 08:56 #8
Ja det er lige netop det jeg gerne vil, men hvad gør jeg for at få billedet til at rykke til den anden ende uden at lægge flere billeder ind?
i bund og grund skal jeg bruge det til det som sparkl spørger om, nemlig en slags visualisering af et "rum" bare ikke med rum men med almindelige billeder, men opbygningen er det samme...
Jeg føler lidt jeg har rodet mig ud på noget dybt vand her... ;-) men det er jo tit det sjove...
Avatar billede mvpmedia Nybegynder
10. juni 2003 - 13:48 #9
ja så lykkedes det... Ved hjælp af kanding, fik jeg til sidst lavet det program jeg gerne ville lave, og nu har jeg så selv rettet det til så det er bare alletiders... tak for hjælpen