Avatar billede realonetwo Nybegynder
31. maj 2003 - 01:08 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke installere XP på min WD-satadisk

Jeg har lige købet en WD Raptor, som jeg vil kører system på.
Jeg kan godt finde og bruge disken, men det er ikke muligt at installere XP-pro på den. Har forsøgt at tage de andre diske fra, men så fortæller den mig, at den ikke kan finde en disk. Driveren er installeret(Silicon Image Serial ATA driver version V1.0.0.22 ), den er på primær partition, og jumperen er sat til "single"
Mit system:
Asus p4g8x Deluxe
Samsung (pc2700) 512 ram X2
WD 120 gb
Seagate 80 gb
Connect3d 9700pro
Håber på lidt hjælp ;)
Avatar billede skaw Nybegynder
31. maj 2003 - 01:14 #1
ka du se den i bios den ska stå til hdd 0
Avatar billede realonetwo Nybegynder
31. maj 2003 - 01:20 #2
nejd et kan jeg ikke!!! Skal det stå under eller sammen med pri hd og sek hd og pri cd osv...?
Avatar billede snowball Novice
31. maj 2003 - 01:21 #3
Hvilken fejl kommer den med når du vil installere WinXP !? Den HDD du vil installere WinXP på, sidder den på S-ATA controlleren !? Hvis den gør det, og fejlen under installationen af WinXP er noget lignende "INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE" så kan du prøve følgende:

1) Hent filen ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/misc/ide/silicon/silicon_v10022.zip
2) Pak den ud og lig filerne (på nær GUI folderen) ud på en diskette
3) Start installationen til WinXP igen, men lige i starten skal du trykke på F6 for at angive "mass storage devices" (noget i den stil - står nederst på skærmen næsten helt i starten) og her sætter du så din diskette i og følger instruktionerne.
4) Fortsæt installationen som normalt.

Snowball
Avatar billede realonetwo Nybegynder
31. maj 2003 - 01:26 #4
Ja noget lignenede, no disk was found on your system!!!! og ja den sidder på min controller!
Jeg har ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/misc/ide/silicon/silicon_v10022.zip ,men jeg har bare ikke et diskettedrev!!! Hva gør jeg så??? :o)
Avatar billede skaw Nybegynder
31. maj 2003 - 01:27 #5
du ska nok kun ha den ene harddisk sat til det gør det hele nemmere
det ska stå under boot eks. floppy cd-rom hdd 0  det er normal boot rækkefølge
du ka bruge  enter for at se når feltet er markeret + - for at ændre rækkefølge
det står altsammen nederts på skærmen prøv igen
Avatar billede snowball Novice
31. maj 2003 - 01:28 #6
realonetwo: Så kommer du ikke rigtig videre, for jeg mener kun man kan angive diskette drevet der hvor man skal henvise til en driver.

Har du ikke et drev liggende som du lige kan smide i !?

Snowball
Avatar billede skaw Nybegynder
31. maj 2003 - 01:30 #7
den ska vel kunne ses i bios?
Avatar billede realonetwo Nybegynder
31. maj 2003 - 01:32 #8
Nej desværre Snowball, men jeg kunne jo forsøge at finde et! Kunne det løses uden, vil du og jeg være 100 points/kr gladere ;-)
Avatar billede snowball Novice
31. maj 2003 - 01:36 #9
Ja prøv det, for jeg mener som sagt ikke man kan bruge andre medier end disketter på dette punkt.

Snowball
Avatar billede realonetwo Nybegynder
31. maj 2003 - 01:48 #10
Skaw, den kan ikke finde en disk, når jeg tager de andre fra!!! Jeg er sikker på at snowball har ret, men jeg vil også mene at du har, for kan jeg ikke finde den i bios, så kan jeg vel heller ikke boote på den! Hva gør jeg så???
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
31. maj 2003 - 13:59 #11
Har jeg ret i at der er raid på sata controlleren ?
Det kan være derfor at den ikke kan se nogle diske. Du er nødt til at sætte et raid op før windows kan se en disk.
Tryk CTRL+S eller F4 under opstarten, og du vil komme ind i en menu hvor du kan lave et raid. Der er en autoconfigure funktion, så brug den. Se vejledning i din manual:
ftp://www.asus.it/pub/ASUS/mb/sock478/p4g8x/e1133_p4g8x.pdf

Og det er korrekt at man skal trykke F6 for at loade driveren under installation af styresystem, men for at du senere skal kunne boote fra den skal man trykke F6 såsnart "setup is inspecting your configuration". Hvis man venter til den selv beder om at angive "mass storage devices" kan den ikke senere boote fra den. Sådan var det i NT og 2000, og jeg tror ikke de har lavet om på installations proceduren i xp.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
31. maj 2003 - 14:01 #12
Sorry, havde ikke lige set at du ikke havde et diskettedrev. Jeg er enig i at den vist kun kan se diskettedrevet, på det tidlige tidspunkt af installationen, så du er vist nødt til at skaffe et.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
31. maj 2003 - 14:10 #13
Læste lidt videre i manualen og hvis der ikke er tilsluttet en sata disk, vil man ikke kunne komme ind i raid konfigurations menuen under opstart.

Og såvidt jeg ved er det helt normalt at du ikke vil kunne se en harddisk inde hvor du normalt ser harddiske i bios. Her kan du kun se ide diske.
Når Sata controlleren ser en disk vil den installere en bios, der gør at man kan boote fra en sata disk. Samme princip, som hvis man sætter en SCSI controller i og kun har scsi diske i maskinen.
Avatar billede realonetwo Nybegynder
04. juni 2003 - 18:30 #14
Snowball der er 100 points til dig, du skal blot gi mit et svar.
Avatar billede snowball Novice
04. juni 2003 - 18:39 #15
Svar :)

Snowball