Avatar billede soylant Nybegynder
29. maj 2003 - 23:33 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hjælp mit bundkort er underligt

Hej

jeg et Intel GB850d bundkort, som er blevet underligt, det startede med at nogen gange når jeg genstartede blev der bare sort skærm, hvis jeg så blev ved med at tage strømmen fra og starte nogen gange kunne jeg være heldig og få gang i det igen, men vil det slet ingen ting, der er bare total sort skærm, jeg har lagt mærke til at de Diagnostic LED der sidder på bundkortet heller ikke lyser, men de lyser nogen gange hvis jeg bliver ved med at forsøge at slukke og tænde, jeg har prøvet at skifte alt, grafikkort,ram strømforsyning osv osv men uden held, jeg har også prøvet at clear cmos men det hjalp heller ikke, der sidder en lille lys diode på boardet den lyset godt nok, så der er størm til det,
er ikke nogen der kan hjælpe jeg er så glad for det bundkort, det er vel ikke stået af???
Avatar billede bredker Nybegynder
29. maj 2003 - 23:35 #1
det er sikkert stået af
har du lavet noget med din hardware lige før problemet opstod
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. maj 2003 - 00:01 #2
prøv at resætte bios enten ved at tage batteriet ud eller flytte den tilhørende jumper.
Avatar billede simonpip Nybegynder
30. maj 2003 - 00:15 #3
@retaxes,
han har prøvet at cleare cmos... Det betyder ren bios... Men godt forsøgt...
Avatar billede simonpip Nybegynder
30. maj 2003 - 00:17 #4
Som bredker siger... Synd, men dit mb er vist stået af... Hvis alt andet er skiftet, så må det jo være det... Prøv at skifte det, og se om det hjælper...
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. maj 2003 - 00:18 #5
løse stik, gennemgå alle stik.

Har selv en PC, hvor stikket fra PSU til mobo løsner sig med jævne mellemrum.
Avatar billede rebecca Novice
30. maj 2003 - 08:13 #6
Har du prøvet at skifte batteriet på bundkortet ??? ellers synes jeg du skulle ofre de 10-15 kr
Avatar billede soylant Nybegynder
30. maj 2003 - 09:09 #7
ja jeg har prøvet at skifte batteriet, men jeg må jo nok bare indse det dødt øv øv øv
Avatar billede toom Nybegynder
31. maj 2003 - 14:18 #8
du behøver ikke at skifte det ud...det er den dyre og n00bede version,
kan du ikke fortælle om du har lavet nogen ændringer..,bios-opsætninger, nyt pasta på cpu, nyt netkort eller andet man normalt ikke forventer kan give problemer!!

hvilken cpu har du?
hvilken psu og grafikkort har?

har du målt med et ampere/voltmeter på bundkortet?

den diode der sidder på bunkortet du nævner til sidst er sikkert bare en memory diode der antyder at du ikke må flytte på ramene når dioden lyser...
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. august 2003 - 10:45 #9
hvad har du fundet ud af?
Avatar billede soylant Nybegynder
04. august 2003 - 12:11 #10
nej jeg er ikke kommet videre, det vil stadig ingen ting, jeg har prøvet alt, andre ram, andet netkort, andet grafikkort, nyt batteri, psu osv osv, det eneste jeg mangler at prøve at skifte er cpuèn, men den er bare skide dyr, det er en 1.7Ghz P4, den første med socket 423, jeg har ikke lavet Bios ændringer eller opdateret Bios, og det du siger med at måle, det aner jeg ingen ting om hvor og hvordan jeg skal måle, jeg er sådan set meget tæt på at gi op
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. august 2003 - 12:30 #11
jeg tror ikke at det er din cpu sådan som den opfører sig periodisk. en cpu fejl vil være helt definitiv og lukke fuldstændigt.
Det kan være:
1. din bioskreds (sidder den i en sokkel, så prøv at trykke den på plads)

2. dit bundkort (en elektrolyt der svigter, printbaner der er overgang i osv.)

3. strømforsyningen (det er set at en psu kan have svært ved at starte, igen kan der være en elektrolyt der svigter)

cpu kan testes i en anden computer med den sokkel dincpu bruger.

psu kan nemt prøves i en anden computer, ellers er de ikke så dyre.

bundkortet kan prøves i en anden computer.
Avatar billede soylant Nybegynder
04. august 2003 - 15:37 #12
jeg har prøvet en anden psu men det hjalp heller ikke, og har lige prøver at trykke på div. chips der sidder i sokkel for at være sikker på alle sad rigtigt, det hjalp heller ingen ting, jeg har lige taget køleren af og taget cpuèn ud, for at gøre den ren og evt. prøve noget nyt pasta, men så kom jeg til at se, da jeg fik gjordt cpuèn ren at overfladen på cpuèn er ruflert som om den har været varm, tror i det er der fejlen ligge??????
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. august 2003 - 19:52 #13
selvfølgelig kan der være noget galt med cpu'en, er den årsag til en periodisk start, ja så hører det absolut til sjældenhederne.
Avatar billede soylant Nybegynder
04. august 2003 - 20:20 #14
okay, du mener altså ikke cpu'en skulle ha noget at gører med det??, noget sjovt er jo mere jeg har siddet og leget med og nu kan jeg slet ikke få det til at gå lys eller gi livstegn fra sig, det eneste lys der er i det nu, er den lille diode der viser der er strøm på board'et, kan det være en dårlig printbane, eller en løs komponent???
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. august 2003 - 22:44 #15
det er svært at sige hvad der nu er galt, det kan være grafikkortet, ram (her skulle du dog kunne høre beep af forskellig varighed.
Jeg har dog en stærk mistanke til at det er bundkortet der er sygt.
Avatar billede soylant Nybegynder
10. november 2004 - 16:43 #16
lukker, det var selve strøm stikket på boardet der var gået løst
Avatar billede soylant Nybegynder
10. november 2004 - 16:43 #17
slut