Avatar billede traeger Nybegynder
24. maj 2003 - 21:47 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Digital video-redigering

Jeg har købt et digital videokamera, men har ikke fået noget redigerings program. Jeg ville høre om der er nogle der vil andbefale nogle programer, sådan at man kan sammen klippe sin egen film.
Avatar billede jacob_m Nybegynder
24. maj 2003 - 22:01 #1
Adobe Premiere er det mest avanceret på customer-markedet ( http://www.adobe.com/products/premiere/main.html )

Men hvilken tilslutning har du til copmuteren, er det en digital-DV så er Premiere et must !!
Avatar billede sonysoccer Nybegynder
24. maj 2003 - 23:07 #2
Hvis du er nybegynder, så vil jeg anbefale Studio 8 fra pinnacle. Det er let at gå til og du masser af muligheder for effekter, lyd og lignende.

http://www.pinnaclesys.com/ProductPage.asp?Product_ID=577&Langue_ID=2

Adobe Premiere er et rigtig godt redigeringsprogram, men det er ret svært at arbejde med.
Avatar billede henninga Novice
25. maj 2003 - 13:35 #3
Bare lige - hvis du køber Studio 8 må du ikke betale ekstra for en dansk vejledning. Den kan findes her ftp://ftp.pinnaclesys.de/manuals/pc/Studio8/Content_860/Studio_da.pdf
HenningA
Avatar billede henriksp Nybegynder
25. maj 2003 - 20:30 #4
Hvis du har Windows XP er der et program kaldet "Movie-Maker" indbygget i windows XP. Det er faktisk et ganske udmærket program til brug for video amatører.
25. maj 2003 - 21:57 #5
Jeg vil nok vælge Adobe Premier, Pinnacle er måske lidt for meget til begyndere, der er fx. kun mulighed for at få ét videospor, hvilket man, på et eller andet tidspunkt, vil blive ret irriteret over!
Hvis du vil have en udfordring så prøv AVID, det er lidt svært men også top-prof. -og jeg har hørt at de snart kommer med en gratis udg. af AVID!

Jeg har også hørt gode ting om "Sonic Foundry Vegas", men har ikke prøvet det!
Avatar billede sonysoccer Nybegynder
25. maj 2003 - 22:36 #6
...men så er der lige prisforskellen på Adobe Premiere og Pinnacle, Premiere koster 5000 kr. hvorimod Pinnacle Studio 8 fås for under 1000 kr.
Avatar billede henninga Novice
25. maj 2003 - 22:37 #7
Redigeringsprogrammer kan deles op i fire kategorier: Begyndere, Øvede, Mere-øvede og professionelle.
Begynderprogrammer er f.eks. Windows Movie Maker 2.0 til Windows XP. Hurtigt at gå til og giver et udmærket produkt.
Øvede er sådan noget som Studio 8, Ulead Movie etc.
Mere-øvede bruger Adobe Premiere eller Avid Express eller Pinnacle Edition.
Proff bruger Avid, Pinnacle, Medie100 m.fl.

Prøv at læse om videoredigering her www.abmedia.dk/video
Se en masse forskellige programmer her http://tucows.cybercity.dk/medit95_default.html

HenningA
Avatar billede jensendk Nybegynder
26. maj 2003 - 10:00 #8
Et alternativ er Sonicfoundry's Videofactory, rimelig billigt, med mange gode faciliteter til hjemmebrugeren http://www.sonicfoundry.com

Mainconcept har også et prisbilligt alternativ, EVE http://www.mainconcept.com
Avatar billede morgel Nybegynder
29. maj 2003 - 04:09 #9
Final Cut Pro 4, - nu med eget komprimerings-program!
Avatar billede rstampe Nybegynder
02. juni 2003 - 21:00 #10
Hej Traeger. Jeg er ikke helt klar over hvilken computer du har, om det er en mac eller en pc. Hvis det er en mac kan du bruge imovie som start og tilslutte den med et firewire kabel. Hvis du har en PC kan du bruge (som tidligere nævnt) Windows moviemaker. Det kræver at du sætter et firewire kort i din PC det koster ca. 300 kr. Vent med at købe de dyrere programmer til du ved hvor meget du får lyst til at arbejde med materialet.
Avatar billede f28 Nybegynder
13. januar 2004 - 19:49 #11
Du lyder som en total nybegynder. Så start med noget der er så lidt avanceret som muligt. Pinnacle er okay hvis du blot bruger det til meget simpel klipning og den store fordel er at det er meget nemt at gå til og har et overskueligt interface. Man skal jo starte et sted. Hvis du derimod vil ud i noget mere avanceret redigering så bliver pinnacle enten for besværligt og kringlet eller også kan den slet ikke være med. Jeg synes personligt at Adobe Premiere er et meget dårligt, meget uoverskueligt og meget ulogisk program - og til en pris af omkring 5000kr for en ny version vil jeg overhovedet ikke sige at det er pengene værd! Til gengæld kan AVID Express DV i høj grad anbefales, men man skal lige sætte sig ind i brugerfladen - men så er det til gængæld et superflexibelt redigeringsværktøj som er meget hurtigt at arbejde i. Eneste ulempe er at Avid er knapt så gavmide og det betyder altså at du får knap så mange ekstra ting med i baggagen når du køber deres software.. og det er ret dyrt - hovedsagligt fordi at Avid er for professionelle.
Hvis du vil investere i et rigtig godt, meget flexibelt og stabilt redigeringsprogram er det bedste til DV Apples 'Final Cut Pro', som jo desværre kræver at man har en Mac. Det kan helt klart anbefales hvis man begynder at arbejde rigtig meget med redigering.

Jeg kan fortælle at der er en del spillefilm der i dag bliver klippet på Final Cut Pro, selvom de fleste stadig klippes på systemet Avid DS eller Avid mediacomposer - de sidste er monsterdyre og en hybrid mellem hardware og software. Jeg er selv professionel klipper.

...men start et sted... pinnacle kan anbefales =)
Avatar billede sonysoccer Nybegynder
13. januar 2004 - 22:35 #12
>f28 det er det samme med Adobe Premiere, "man skal bare lige sætte sig ind i brugerfladen - men så er det til gængæld et superflexibelt redigeringsværktøj som er meget hurtigt at arbejde i".
Avatar billede henninga Novice
13. januar 2004 - 23:05 #13
God kommentar sonysoccer - helt enig ;o)