Avatar billede darksun Nybegynder
23. maj 2003 - 16:44 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Firewire eller USB ?

Hejsa Eksperter !

Simpelt spørgsmål :

Hvad giver hurtigst overførsel fra ekstern HD til PC --> Firewire eller USB 2.0 ?

... eller er det et spørgsmål "om smag" ? Du behøver ikke komme med en lang teknisk beskrivelse (medmindre du har lyst sefølli), jeg skal bare vide hvordan jeg får den her Maxtor Personal Storage 5000XT til at overføre hurtigere. (pt. forbundet via USB ... 1.0 tror jeg ...) så der skal indkøbes et PCI kort, men hvilket ?

Interne og Maxtor'en kører begge med FAT32, og jeg skifter ALDRIG tilbage til NTFS - så er det slået fast. :-)

På forhånd tak.
Avatar billede iphase Nybegynder
23. maj 2003 - 16:49 #1
USB2 er hurtigst 480MBit
FireWire bruger mindre CPU kraft så vidt jeg ved men er kun 400Mbit

Jeg har valgt firewire løsningen og det fungere helt fint.

Det er plat det med fat32, du kan ikke have filer størere end 2GB så, og dine filer bliver nemmere fragmenterede. OG ligeledes kan du ikke sætte sikkerheds politik på din disk eller dine filer.
Avatar billede mads.peder Nybegynder
23. maj 2003 - 16:49 #2
Jeg har hørt at USB2.0 er hurtigst men har ingen erfaring med det selv. Men ved at det kan overføre med 60.0 mb i sekundet i et netværk. Og det er jo pænt hurtigt :D
Avatar billede michael2690 Nybegynder
23. maj 2003 - 17:57 #3
jeg vil nok tage firewire´n
Avatar billede darksun Nybegynder
23. maj 2003 - 23:01 #4
Tjaa, det fleste ser ud til at sige USB 2.0 ... flere steder på nettet tyder på at iphase har ret mht. mbits'ene ...
Den eksterne Maxtor overfører godt nok ikke særlig hurtigt og det er det jeg skal have optimeret.

Nogen der har en ide til hvordan jeg checker nuværende understøttet USB version ?

For hvis det allerede er 2.0 jeg har, så bliver jeg skisme nødt til at forsøge mig med firewire - bare lige for at se om det virker bedre.

iphase> mht. til fat32 - ja, jeg ved det godt og alle siger også jeg er en nar. :-) Men jeg har engang brugt ALT for meget tid på problemløsning, pga. "mangel på DOS opstart" under NTFS ... hmmm .. ved ikke om den gav nogen mening. Du må lige sige til hvis du vil have hele historien. ;)
Avatar billede iphase Nybegynder
23. maj 2003 - 23:48 #5
Mads-peder : jeg håber ikke det er 60.0 MegaBytes du mener.. for netværk hvilket typist er 100MBit kan max sende 12MegaBytes i sec.Oog hvorfor 60.0 ? bare skriv 60 ;)
OG der er ikke noget der hedder "jeg har hørt" ikke når du har internet og kan slå ting op.. USB2 = 480MBit, FireWire = 400Mbit sådan..

Darksun.. jeg er med på hvad du mener, har hørt den historie tit og har også selv været ude for det.. men man kan dog få en NTFS læser til DOS.. ellers bare mount lortet i linux ;)

firewire virker fint.. ligeså med usb2 har begge.

det med at teste usb hastigheden er ikke så svært. hvis det tager mere end et minut at kopiere 700MBytes fra disken til en intern IDE eller SCSI disk så har du ikke USB2.
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
24. maj 2003 - 00:03 #6
Firewire er reelt hurtigere end USB 2!!!

USB 2 har en teoretisk overførselskapacitet på 480 Mbit/s, men den reelle hastighed er langt fra den teoretiske hastighed.

Firewire kan dermed komme meget tæt på sin maksimale overførselskapacitet som er 400 Mbit/s. Desuden kan man i langt flere tilfælde nøjes med at bruge et kabel, når man skal koble enheder til, da FireWire er i stand til at overføre en meget større mængde strøm end USB 2.

Der findes desuden også en helt ny type FireWire der hedder "FireWire 800", som har en hastighed på 800 Mbit/s.

Jeg har også et par links til nogle tests, der viser at FireWire 400 er bedre en USB 2. Jeg prøver lige at finde dem frem...
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
24. maj 2003 - 00:13 #8
http://www.pcmag.com/article2/0,4149,844061,00.asp
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
24. maj 2003 - 00:14 #9
Og da FireWire er "mere" hardwarebaseret end USB 2 kræver det mindre cpu osv.
Avatar billede hr.usb Nybegynder
24. maj 2003 - 09:18 #10
Læs om usb2.0 og firewire på faq på www.usbit.dk
her finder du også pci kort med begge porte
http://shopbasic.dk/mall/shop.asp?shop_id=5957&vare_id=257013
Avatar billede mads.peder Nybegynder
24. maj 2003 - 15:47 #11
Iphase>>
ók, jeg udtrykte mig ik ordentligt min fejl ;)
Men du siger at et USB.2.0 kun kan overføre 12mb i sekundet.
Det er jeg uenig med dig i. Siden jeg jo ikke må "har jeg hørt"(den skulle bare ud ;) ). Så siger jeg at jeg ved at USB2 overfører med 60mb i sekundet.
Det er det gamle USB 2.o der overfører med 12 i sekundet.
Skulle bare lige have sat det på plads ;)

Mvh mads.peder
Avatar billede darksun Nybegynder
24. maj 2003 - 17:35 #12
Tak for alle kommentarerne, folkens.

Det ser i bund og grund ud til at være et spørgsmål om smag, der ikke kan generaliseres ... hvis dét gav nogen mening. :-)

Jeg har haft kigget på omkring 50 forskellige sider nu, og de ser allesammen ud til at give eltempogigante ret ... forskellen er minimal og ved eksterne HD'er ser Firewiren ud til at være en lillebitte-anelse-stykke-smule-procentdel hurtigere - men som sagt, ingen ser rigtig ud til at kunne "dette er bedst og dette dårligst" så der er nu investeret i et combo USB 2.0 - Firewire PCI kort. :-) Så kan vi få at se.

Ud fra hvad I allesammen har sagt skulle man tro jeg fik mest ud af Firewiren, da det kun er en 900mhz puter jeg sidder med her ... "kræver ikke nær så meget cpu kraft" lyder tiltalende.

Skal jeg vende tilbage til denne tråd med hvad der ser ud til at være hurtigst ? Kunne være I måske var interesserede ?

Jeg er så liiiige lidt i et dilemma med points ... for jeg ved ikke hvem der har ret endnu, hehe. Nogle råd til dét problem ? :-)
Avatar billede mads.peder Nybegynder
24. maj 2003 - 21:36 #13
Tag pointene selv, så point liderlig er jeg ik. ;)
Med hensyn til at melde tilbage vil jeg blive meget glad hvis du gjorde det, da jeg hader uopklarede spørgsmål
Avatar billede donlon Novice
25. maj 2003 - 01:37 #14
Min erfaring er at Firewire kører meget mere stabilt og "powerfull" end USB2.
Jeg har en extern combi HD, og har prøvet begge dele..... Firewire "rules" :-)
Avatar billede iphase Nybegynder
04. juni 2003 - 10:39 #15
MAds.peder  >> Du har vidst ikke læst mine posts rigtigt.. jeg har på intet tidspunkt sagt at usb2.0 overfører med 12MB/s det var 100MB ethernet jeg snakkede om.
JEg er udemærket klar over hvad overførsels hastighederne er for de forskællige standarter, har skrevet rapport om det for ikke så langtid siden.

Darksun >> jeg vil da godt have points, jeg svarede først og der er intet forkert i mir svar. Det er kedeligt at se alle de points som folk har ude og aldrig tildeler. Det er jo ikke meningen med dette forum.

Jeg vil giver donlon ret i at firewire virker mere "powerfull"
Avatar billede darksun Nybegynder
04. juni 2003 - 12:05 #16
Nå, det blev besluttet af indkøbe nyt USB 2.0 bundkort i stedet for et Firewire - USB combikort.

Så jeg kan desværre ikke fortællle jer hvad der var hurtigst for mig ... den nuværende hastighed føles som en intern IDE, så jeg brokker mig ikke mere. :-)

iphase > Jo jo, kommer nu. :-) Jeg er ikke en af dem (tror jeg) som har mange points ude, men man kan komme til at glemme et spm man har kørende her ... hvilket lige var tilfældet, hehe.
Avatar billede iphase Nybegynder
04. juni 2003 - 12:38 #17
Det helt okay, det kender jeg godt.. men jeg har fået for vane at se på mon konto fra tid til anden.