Avatar billede nikkelai Nybegynder
22. maj 2003 - 10:05 Der er 15 kommentarer

Definition på Adventure Games

Hvor kan jeg finde definitionen på Adventure Games
Avatar billede Chewie Novice
22. maj 2003 - 10:08 #1
Eventyr spil ??
Avatar billede nikkelai Nybegynder
22. maj 2003 - 10:10 #2
Ja eventyr spil hedder det vel også
Avatar billede Chewie Novice
22. maj 2003 - 10:12 #3
Også vil du vide hvordan man finder ud af om det er et eventyr eller ikke ??
Avatar billede nikkelai Nybegynder
22. maj 2003 - 10:13 #4
Ja jeg skal bruge det til danskopgaven i 1g
Avatar billede Chewie Novice
22. maj 2003 - 10:16 #5
hmm kan ikke lige finde noget på google .... men et eventyr er vil en opdigtet historie hvor der indgår uvirkelige ting :-/
Avatar billede nikkelai Nybegynder
22. maj 2003 - 10:17 #6
Ja men jeg bliver nød til at have det på skrift så jeg kan printe det ud og bruge som bilag
Avatar billede Chewie Novice
22. maj 2003 - 10:20 #7
Avatar billede nikkelai Nybegynder
22. maj 2003 - 10:23 #8
Nej det duer ikke rigtigt jeg bliver nød til at have definationen på eventyr SPIL
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2003 - 10:40 #9
Her blir' der diskuteret lidt:
http://www.dailyrush.dk/boards/1460/topics/20394/

eller her er også lidt:
http://www.jesperjuul.dk/speciale/EnKampMellemSpilOgFortaelling.pdf (den er lang tid om at loade - det er pdf)
Avatar billede nikkelai Nybegynder
22. maj 2003 - 10:53 #10
Ja men jeg fandt intet hvor definitionen på et eventyrspil stod
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2003 - 10:59 #11
måske ikke konkret, men mente måske bare at der var noget du kunne bruge.....
Avatar billede nikkelai Nybegynder
22. maj 2003 - 11:02 #12
Det er os rigtigt jeg kan bruge noget af det men har stadig brug for definitionen af et eventyrspil
Avatar billede Chewie Novice
22. maj 2003 - 11:36 #13
En difinition af eventyr og eventyr-SPIL må være det samme
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2003 - 11:37 #14
Hvis du læser dette, er jeg rimelig sikker på at du selv kan konkludere en definition på adventure spil:
www.sdu.dk/Hum/bkw/cdromartikel_kort.html+definition%2Badventure&hl=da&lr=lang_da&ie=UTF-8" target="_blank">http://216.239.51.100/search?q=cache:zBp1mgXhFrwJ:www.sdu.dk/Hum/bkw/cdromartikel_kort.html+definition%2Badventure&hl=da&lr=lang_da&ie=UTF-8
Avatar billede NanoQ Nybegynder
24. maj 2003 - 11:24 #15
Eventyr og eventyrspil har efter min bedste overbevisning ikke så meget til fælles.

Et eventytspil kan sagtens være meget realistisk. Feks. var de gode gamle "Police Quest" ganske realistiske - i modsætning til f.eks. Kings Quest, der af mange bliver betragtet som indbegrebet af adventure spil.

De første adventure spil var rent tekstbaserede. Da de dukkede op, var ingen i tvivl om hvornår et spil skulle kategoriseres i den kategori. Dengang var et adventurespil en verden bygget op af tekstbeskrevede "rum", hvor spilleren havde en række muligheder. Feks. "look up", "take gun", "use gun", "go north" osv. Dette var adventurespil, uanset handlingen.

Senere, da adventurespillene gik fra at være tekstbaserede til grafiske 2D spil, blev grænserne mellem disse mere udflydende. Men stadig var princippet det samme. Hvert skærmbillede var et "rum" som i tekstadventure spillene, og de skrevne handlinger udføres istedet med mus eller keyboard (som bla. ses i netop Kings Quest eller spil som Leisure Suit Larry.

Med indførelsen af 3D engines i adventurespil, døde de "rigtige" adventures næsten helt. Dog med få undtagelser. Lige nu sidder jeg og hygger mig med spillet Stupid Invaders, der er bygget op over det originale koncept - dog med stærkt forbedret grafik. Herudover er ét af de sidste RIGTIGT adventures Monkey Island 4, som ligeledes var bygget op helt efter de originale dyder.

I dag er adventurespil i høj grad smeltet sammen med action spil. Se feks. spillet Tomb Raider. Dette spil handler stadig om at undersøge "rum" og udføre diverse logiske handlinger (kombinere ting man finder ét sted med ting man finder et andet og bruge dem på noget tredie - endnu et klassisk træk fra adventure genren). Men samtidig er det i høj grad kombineret med action (hop, løb, skyd, slås).

Flere af de nyeste first person shooters låner ligeledes elementer fra adventuregenret. Ofte skal man udføre forskellige handlinger i bestemte rækkefølger, for at gennemføre spillene.

Personligt savner jeg flere gode adventures. Jeg har efterhånden været forfalden til genren i 20 år. Så det er lidt trist at se den dø hen. Men tiden er vist desværre ikke længere til spil der ikke foregår med 200km/t

/Mikael