Avatar billede mirrorman Nybegynder
18. maj 2003 - 23:28 Der er 36 kommentarer

Ny og død x 2

Jeg har for gud ved ikke for hvilken gang bygget en AMD Duron1300 på ECS K7SEM. Jeg tilslutter PSU og checket og dobbelt checket alt, mend er kommer intet skærmbillede. Skidtet vil ikke boote. Strømmern løber gennem MB da alle kølere blæser, men ellers intet tegn på liv. Yderligere mystisk er det at det hele går i stå efter et minuts tid. CMOS er clearet. Det  skal nævnes at MB og CPU er nyt. For en god ordens skyld prøver jeg en anden PSU(300w), i tilfælde af at den første PSU ikke er kraftig nok(200w). Intet held.
Jeg gentager hele molevitten på andet nyt K7SEM med anden ny Duron1300. Samme problemer. Alt sidder korrekt. Ingen vira er mulige da skidtet ikke er nået så vidt.

Hvad f.... kan det være??
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2003 - 23:29 #1
Har du prøvet med et andet grafikkort ?
Avatar billede mirrorman Nybegynder
18. maj 2003 - 23:32 #2
Skulle ej være nødvendigt, jeg benytter onboard. Derfor valget af netop K7SEM.
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
18. maj 2003 - 23:32 #3
Hvad er der ellers puttet i maskinen udover cpu? Og hvilket grafkort?

- Rasmus!
Avatar billede carstengp Nybegynder
18. maj 2003 - 23:34 #4
Defekt RAM, en jumper, et stik, der er sgu mange muligheder. Men hvis det hele er nyt, skal du jo nok søge noget hardware du genbruger. Skærm, skærmkort, Ram-klodser eller lign.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. maj 2003 - 23:43 #5
Fra SHG's side om det motherboard:

SPECIELT: Bundkortet kræver 300W, eller 250W CED

Så jeg ville prøve en større strømforsyning for at udelukke den fejlmulighed.
Avatar billede carstengp Nybegynder
18. maj 2003 - 23:45 #6
Du har husket at polarisere de forskellige ledninger til LED-dioderne ikke? Det kan også få forsyningen til at gå ned, hvis de ikke er monteret korrekt.

Prøv evt. at fjerne alle stik på nær Power-SW.
Avatar billede mirrorman Nybegynder
18. maj 2003 - 23:48 #7
For begge boards gælder at jeg kun har sat CPU/køler og ram i og sluttet strøm. Kun for at få en boot. Og jo, jeg har prøvet mange forskellige nye ramklodser.
Avatar billede mirrorman Nybegynder
18. maj 2003 - 23:50 #8
Jo jeg nøjes med "power sw" og den kræver vist aldrig polarisering....i så fald er den polariseret rigtigt.
Avatar billede carstengp Nybegynder
18. maj 2003 - 23:52 #9
Har du to af alting? CPU, køler osv.? Og er det PC133 Ram?
For hvis CPU'en kører 133Mhz, så skal rammene også køre 133mhz
Avatar billede carstengp Nybegynder
18. maj 2003 - 23:53 #10
Du kan jo være uheldig at have fået to defekte bundkort fra samme produktion
Avatar billede mirrorman Nybegynder
18. maj 2003 - 23:59 #11
kan man ødelægge et MB ved at tilslutte en for lille strømforsyning?...eller CPU for den sags skyld?
Avatar billede carstengp Nybegynder
19. maj 2003 - 00:00 #12
Du siger desuden at du har clearet CMOS'en. Du er helt sikker på at du har fået sat jumperen tilbage? JP1 på ECS K7SEM vender på hovedet. Pin 1 er hen imod ramsoklerne. den skal sidde i position 2-3 for at køre.

Måske det er et latterligt bud, men man kan jo se forkert.
Avatar billede carstengp Nybegynder
19. maj 2003 - 00:03 #13
Du kan brænde CPU'en af, hvis du clocker boadet manuelt. Men ECS K7SEM auto-detekterer CPU'en så det tvivler jeg på. En for lille PSU vil bare ikke kunne få skidtet til at starte.

Men hvis de fra fabrikken har testet boardet OK og sat en "tom" bios-kreds i, så vil det give den fejl, at blæserne kører men intet billede. Så må du returnere skidtet.

Hvis du har lavet flere af slagsen, så må du jo vide, hvad du laver. :-)
Avatar billede mirrorman Nybegynder
19. maj 2003 - 00:04 #14
Jo, jeg er opmærksom på at clear Cmos jumper sidder rigtigt. Mht. 133 FSB på CPU og Ram...er Duron overhovedet i stan til at køre 133FSB?...og i så fald sker det pr. automatik da jeg jo slet ikke kommer til BIOS( ingen livstegn overhovedet!!)
Avatar billede mirrorman Nybegynder
19. maj 2003 - 00:07 #15
Jeg skal passe min sengetid nu...desværre, men tak for de mange gode råd. Jeg tager gladeligt imod flere. Det ku jo være rart med lidt liv i skidtet.
Avatar billede carstengp Nybegynder
19. maj 2003 - 00:23 #16
Jeg ved ikke om din CPU kan køre 133Mhz, men hvis den kan så vil bundkortet autodetekte det. Derfor skal rammene også køre 133Mhz, hvis CPU'en gør det.
I det tilfølde at rammene kører langsommere end CPU'en så kan de godt låse systemet. Men det er jo bare at sætte en PC133 klods i, så ved du om det er problemet.

Ellers hælder jeg til Tonnybrandt's bud om at det kan være PSU'en. Men fejlbeskrivelsen passer, efter min mening, på at Bios'en ikke er programmeret.

Jeg har set det så mange gange, hvor folk har opgraderet deres bios og enten har slukket under processen eller downloadet en forkert bios.

Se evt. et af tilfældende (som endte lykkeligt) her: http://www.eksperten.dk/spm/319185 (skal jo prale lidt en gang imellem) ;-)
Avatar billede peet-49 Novice
19. maj 2003 - 08:46 #17
Hvis bunkortet ikke er defekt, vil jeg tro, at køleelementet ikke sidder rigtigt på cpu.
Avatar billede mirrorman Nybegynder
19. maj 2003 - 14:44 #18
Hvordan ser en Duron processor ud der er feset af?
Avatar billede naesten_expert Nybegynder
19. maj 2003 - 15:49 #19
Hvis du har mulighed for det, så prøv at jumpe cpu/fsb til 200 mhz, da 1300 duron kører med den hastighed. Virker det ikke, vil jeg tro at du har fået 2 defekte mb fra ECS. Det er set før.
Avatar billede carstengp Nybegynder
19. maj 2003 - 16:41 #20
naesten ekspert>>> Så skulle han have ram, som kunne køre 200Mhz. Det tror jeg næppe. Bundkortet kører 100/133
Avatar billede carstengp Nybegynder
19. maj 2003 - 16:43 #21
Du kan ikke nødvendigvis se, om din CPU er feste af. Kun teste den på et andet bundkort, som du ved virker.
Avatar billede naesten_expert Nybegynder
19. maj 2003 - 17:02 #22
naee carstengp hvis han sætter 133 ram i og bundkortet kun understøtter 100, vil 133 rammene automatisk drolse ned til kun at køre 100.
Avatar billede naesten_expert Nybegynder
19. maj 2003 - 17:13 #23
pc 133 ram er bagud kompatible.
Avatar billede tbr-doa Nybegynder
19. maj 2003 - 17:31 #24
hvis du prøver at tage ram ud og start pc hør om den bippe, bipper den vil jeg mene at cpu og systemboard er o, og der er fejl på ram

ps det kræver selvfølgelig at den lille højtaler er monteret
Avatar billede carstengp Nybegynder
19. maj 2003 - 21:36 #25
Naesten_ekspert>>> jeg snakker ikke om at drosle ned. DU snakkede om at sætte FSB'en op. Hvis du nu kiggede i manualen til bundkortet, så ville du vide, hvad jeg snakkede om.

Hvis CPU'en kører 133, skal rammene køre 133
Hvis CPU'en kører 100 kan rammene køre 133 eller 100

Rammene kan IKKE køre langsommere end CPU'en

RTFM (read the f****** manual)
Avatar billede holtums Nybegynder
19. maj 2003 - 22:39 #26
>>For begge boards gælder at jeg kun har sat CPU/køler og ram i og sluttet strøm. Kun for at få en boot. Og jo, jeg har prøvet mange forskellige nye ramklodser.<<

Lyder lidt en pc jeg arbejdede med på et tidspunkt, når man tænder strømforsyningen arbejder blæsere mm. på MB kortvarigt og lukker så ned.
Først når tænd knappen til bliver aktiveret begynder pc'en at boote.

hvis ikke dette kan bringe dig på sporet må du trippel checke alle swtich og dip settings, kan noget stå til bios settings i stedet for switche så vælg dette. flå alt unødigt ud af maskinen og skaf dig en liste over bip fejlkoder. husk så at sætte den interne højttaler til. Selv uden RAM skulle det kunne lykkes for dig at få et lille bip ud af maskinen.

Held og lykke med jagten
Avatar billede mirrorman Nybegynder
19. maj 2003 - 22:47 #27
Jer er efterhånden ved at tro at jeg har feset de to Duroner af. Jeg fatter bare ikke hvordan?!! K7SEM burde autodetecte det meste. Mht. til FSB, så bliver det svært at sætte den til 200. Jeg ser heller ingen ide i det.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. maj 2003 - 22:54 #28
Et lagt skud :
Har du testet begge motherboards i det samme kabinet ?
Nu er det ikke sådan at der er noget der ligger og kortslutter på bagsiden af motherboardet ?
Har prøvet en totalt død pc engang, hvor det var fordi der skulle nogle små isolerende ringe på under motherboardet for at forhindre kortslutninger. Efter de blev sat på snurrede den bare.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. maj 2003 - 22:54 #29
lagt = langt *s*
Avatar billede naesten_expert Nybegynder
20. maj 2003 - 00:26 #30
carstengp, easy. Vi er da helt enige. cpu/ram skal ikke clockes op. Når jeg skriver 200 mhz mener jeg naturligvis 100 (man ganger med 2) altså fsb kan sættes til 100 = 200 mhz fsb. Eller load default, så vil den også køre 100.
Altså når i sætter cpu clock til 100 så er det at front side bus kører med 200 mhz. Jump kortet så lavt som muligt.
Avatar billede carstengp Nybegynder
20. maj 2003 - 08:10 #31
problemet er, at du IKKE kan jumpe en skid, da kortet autodetekter.
Avatar billede naesten_expert Nybegynder
20. maj 2003 - 08:20 #32
Godmorgen kære carstengp. Bemærk jeg skrev: Hvis det var muligt at jumpe til fsb 200 mhz /100. Ok det var blot et forslag herfra, men da det ikke lader sig gøre, så var mit svar ikke brugbart.

Fint du selv har læst manual, og vil hjælpe. Men forstå begreberne omkring fsb, inden du skriver med store bogstaver en anden gang.

Vi vil alle komme med bud, og hjælpe på bedste måde. Så, take it easy.

God Dag      :-))
Avatar billede mirrorman Nybegynder
20. maj 2003 - 11:32 #33
Er i færdige med at slås??!! OK!! Jeg tror stadig CPU er feset af...med mindre der kommer et frisk pust derude fra!!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. maj 2003 - 11:48 #34
Tjaa...du kunne jo lige kommentere mit sidste indlæg. Det er vel rimeligt relevant.
Avatar billede naesten_expert Nybegynder
20. maj 2003 - 12:02 #35
jaee sorry mirrorman. Ikke mere herfra. Syns du har fået rigtig gode og kompetente bud. Så.......

/held og lykke
Avatar billede naesten_expert Nybegynder
26. august 2003 - 16:35 #36
Sker her mere???