Avatar billede davz Nybegynder
14. maj 2003 - 11:25 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

hvordan kører man 640*480 i XP

Hey jeg  har anskaffet mig en bærbar comp. hvor WIN ME er standart styresystem, men jeg har installeret XP på den.
Mit prob er så, når jeg smider billedet over på TV'et er det alt for stort, i ME kan man skifte opløsningen ned til 640*480 og så passer billed størrelsen på TV'et men i XP kan jeg kun sætte opløsningen ned til 800*600 og der er billedet stadigt for stort :o(

Så hvordan kan man få "lov" til at sætte opløsningen ned til 640*480 i XP??
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2003 - 11:27 #1
Prøv at hente TVtool. www.tvtool.de
Jeg ved ikke om det virke til din PC, men jeg ved at man kan ændre opløsningen til 640x480
Avatar billede davz Nybegynder
14. maj 2003 - 11:39 #2
Det virker kun på nVidia kort, og det er der ikke i den......

Fra siden: "Grafikkarten: alle nVidia Karten ab TNT-1 bis GF4 (ausser GF4-MX mit NV17/18!)"
Avatar billede clauspersson Nybegynder
14. maj 2003 - 11:45 #3
for at køre 640x480 i xp skal du i startmenuen gå ind i kør..
og skrive msconfig, når vinduet kommer op skal du under BOOT.INI
hakke af under /BASEVIDEO
og genstarte
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2003 - 11:51 #4
Det ved jeg godt - men var ikke klar over hvilket grafik kort du havde :o)
Avatar billede davz Nybegynder
14. maj 2003 - 11:59 #5
Helt i orden phatlasse, jeg kunne jo bare ha' oplyst lidt flere specifikationer, min fejl.

clauspersson: det vil jeg lige prøve når jeg engang kommer hjem, men det tegner da godt :o)
Avatar billede clauspersson Nybegynder
14. maj 2003 - 12:01 #6
det er uafhængigt af grafikkort, og xtraprogrammer ;)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. maj 2003 - 12:07 #7
Det burde altså ikke være nødvendigt at gå til sådane yderligheder. Hvilken bærbar (mærke og model) drejer det sig om ?
Avatar billede davz Nybegynder
14. maj 2003 - 13:02 #8
Det er en Fujitsu Siemens Amilo M-6100
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. maj 2003 - 13:55 #9
http://support.fujitsu-siemens.de/DokuCD/Manuale/GB/DB/Amilo/DB_Amilo_M3100_M4100_M6100_M6500_GB_06-2001.pdf
Jeg har søgt højt og lavt, men har ikke kunnet finde noget dokumentation på den lynx3d grafik driver. Har du i det hele taget driveren installeret ?
Jeg fandt en på asus'es hjemmeside:
http://www.asus.com.tw/download/notebook/nb-s8200a.htm
Se efter S8vgawxp.exe

Jeg kunne ikke finde den på Siemens hjemmeside idet de oplysninger du har givet ikke helt var nok til at lokalisere den rigtige driver.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. maj 2003 - 13:59 #10
Her er en fra grafikproducentens hjemmeside:
http://www.siliconmotion.com/driverslist.htm
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. maj 2003 - 14:11 #11
Den sidste link ser lovende ud, idet der her er både en driver, men også et "kontrolpanel".
Avatar billede davz Nybegynder
14. maj 2003 - 14:11 #12
Jeg har prøvet både med de drivere som XP selv har og med dem fujitsu siemens har på deres HP til WIN2K (da de ikke har til XP) og så har jeg prøvet med nogle drivere fra dem der har produceret chipsættet til sysboardet + nogle tools de havde på deres site.
men lige meget hvad jeg har gjort så er det umuligt at sætte opløsningen ned til 640*480. Der var endda et TV-Tool men det eneste man kunne bruge det til var at flytte rundt på billedet og skifte mellem comp. og TV, der var ingen mulighed for at ændre på størrelsen.
Normalt når man kører ud til et TV fra en comp er det jo muligt at køre 800*600, men billedet er som sagt for stort, lige meget hvilke drivere eller tools jeg har prøvet :o(

Jeg har også haft installeret WIN ME fra de medfølgende CD'er som burde indeholde alle driverne, der var/er det muligt at skifte ned til 640*480. I WIN ME er billedet også for stort når man sætter opløsningen op, så den eneste mulighed jeg kan se for at kunne benytte TV-out optimalt er at opløsningen skal helt i bund, men XP sætter af en eller anden årsag en stopper ved 800*600.....
Avatar billede davz Nybegynder
14. maj 2003 - 14:15 #13
Det "kontrolpanel" har jeg også prøvet og det eneste man kan bruge det til er at skifte mellem TFT/extern skærm/TV og om billedet skal strækkes ud til kanten på TFT'en hvis man kører en opløsning mindre end 1024*768.
Og alle de funktioner er der jo genvejstaster til på tastaturet, så det kan man desværre ikke bruge til noget, men det er da fedt at du gider at bruge tid på at lede efter en løsning takker for det :o)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. maj 2003 - 14:21 #14
Lidt underligt idet jeg da godt kan skifte til 640*480 på min win2k. Prøver lige på min bærbare med xp, når jeg kommer hjem.
Men det lyder som om du har været langt omkring i forsøget på at få det til at virke. Nu er det ikke sådan at skærm-driveren (ikke grafikkort driveren) ikke tillader 640*480 og det er derfor den ikke kan gå i denne opløsning ?
(skyder lidt fra hoften lige nu) *s*
Avatar billede davz Nybegynder
14. maj 2003 - 14:34 #15
Ja jeg har kæmpet lidt for det, for det var meningen at jeg også ville bruge den til at se film på over TV'et så man slipper for en "stor" stationær comp. inde i stuen og jeg har aldrig rigtig været særlig begejstret for WIN ME....
Men det kan i teorien godt være fordi skærm-driveren er til en TFT 1024*768, jeg mener at det er det der står ud for skærm i kontrolpanelet, jeg har faktisk overvejet at prøve at ændre på skærmdriveren, men jeg kom aldrig længere end til overvejelsen.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. maj 2003 - 14:50 #16
Ok, jeg nåede lige et kort blik på min kollegas bærbare xp, og han kan heller ikke skifte til 640*480. Så jeg kigger på min egen iaften.
Men det skal siges at hverkan han eller jeg har nogen problemer med tvout-funktionerne i vores bærbare. Det er Dell maskiner, en C600 og en CPXh.

Kan du i driveren til skærmkortet vælge display ? tft/crt/tv ?
Det kan jeg på alle de maskiner, jeg har med tvout funktion. 2 med Geforce2, 1 med SIS og den bærbare med ATI.
Avatar billede davz Nybegynder
14. maj 2003 - 15:11 #17
Så vidt jeg husker, kan jeg kun vælge mellem TFT/CRT. Det er kun når jeg har installeret det der "kontrolpanel" fra Silicon Motion at jeg har mulighed for at skifte til TV uden brug af genvejstaster, og det er sådan både i org. WIN ME og XP.
Men det virker da lidt som om at XP ikke mener at der er nogen der er dumme nok til at køre 640*480 :o(

Forresten clauspersson det du forslår giver det mulighed for at skifte ned, eller tvinger den XP til at køre 640*480??
Jeg har ikke lige prøvet noget endnu da jeg er på arb.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. maj 2003 - 17:12 #18
Hmm...jeg må indrømme at jeg er enig med dig mht det med opløsningen. Checkede lige opsætningen på en bærbar og stationær, begge med xp og tvout og ingen af dem kan gå under 800*600.

Som et kuriosum, kan jeg da nævne at min bærbare kører tvout med 1024*768 50Hz og det gør den flot. Den stationære kører også tvout med 1024*768, men med 60Hz.

Mht basevideo, så er her MS's forklaring på hvad den gør :
----
/basevideo
Directs Windows to use VGA video mode.
----
Så mit bud er at den ikke kan sættes op/ned, men er låst på 640*480.

Jeg kigger lidt videre og skal nok vende tilbage hvis jeg kommer i tanker om noget
Avatar billede davz Nybegynder
14. maj 2003 - 21:05 #19
Nu har jeg prøvet det med basevideo og det virker faktisk fint nok, lige bortset fra at man skal genstarte inden man kan bruge TV-out.
Det virker på den måde at computeren starter op i 640*480 men man kan sagtens sætte opløsningen op, men hvis først man har sat den op en gang så skal maskinen genstartes igen før man kan sætte den ned til 640*480.
Så i første omgang er problemet løst, men det kunne nu være lækkert hvis der var en der havde en løsning hvor det ikke er nødvendigt at genstarte hver gang, så jeg vil lige lade spørgsmålet stå åbent en dags tid mere, ellers så er der lidt point på vej til clauspersson ;o)
Avatar billede davz Nybegynder
14. maj 2003 - 21:08 #20
Jeg takker da selvfølgelig også for de andre forsøg, og tonnybrandt jeg håber du kommer i tanke om noget smart....
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. maj 2003 - 21:39 #21
Her er svaret !!!!!
http://support.gateway.com/s/SOFTWARE/MICROSOF/7509594/FAQ2/7509594faq11.shtml

Jeg har lige haft min stationære til at gå fra 1280*1024 til 640*480 og tilbage til 1280*1024

Jeg har dog ikke det der appearences and themes, men det er inde under display | adapter | list all modes, her kan man vælge 640*480.
Avatar billede davz Nybegynder
14. maj 2003 - 23:27 #22
Kanon takker mange gange for det :o)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. maj 2003 - 23:37 #23
Takker for point :-)