Avatar billede stiegl Nybegynder
10. maj 2003 - 20:06 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvilke videoredigeringsprogrammer bruger de professionelle?

Hej alle eksperter.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvilke programmer de professionnelle bruger til redigering af video. Altså folk der laver reklame, DR, TV2 osv.

Desuden vil jeg også gerne spørge jer om hvilke programmer I ellers kender til videoredigering.

Mvh.

Stiegl
Avatar billede doggy82 Praktikant
10. maj 2003 - 20:18 #1
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
10. maj 2003 - 23:29 #2
Folk som laver reklamer? - En del af dem bruger også Final Cut Pro - http://www.apple.com/finalcutpro/
Avatar billede henninga Novice
11. maj 2003 - 01:58 #3
www.pinnaclesys.com  har professionelle programmer som Silver og Purple og ½-proff som Edition samt til hjemmebrug som Studio 8.
Yderligere anvendes www.adobe.com/Premiere også meget rundt omkring.
Så er der www.avid.com som anvendes af de "store".
Og www.media100.com  anvendes også rundt omkring.
Der findes sikkert flere.
HenningA
Avatar billede henninga Novice
11. maj 2003 - 02:00 #4
11. maj 2003 - 11:47 #5
Hvis du skal arbejde i branchen, så er det meget godt at kunn redigere i Avid, for det er meget udbredt, men alligevel er Avid ikke noget man lige lærer 100% på en eftermiddag.
Men et nemt prof. program er "FAST studio dv", som er i familie med FAST-silve/purple (som henninga nævner) , og som kommer fra Pinnacle. Det er meget nemt at sætter sig ind i (men det er også dyere end Avid).
Avid bliver brugt på tv2 og tv2-regionerne, metronome og andre produktionsselskaber, mens FAST mest bliver brugt på TvDanmark1 og 2.
Avatar billede henninga Novice
19. maj 2003 - 22:23 #6
Hva så - blev du klogere ??
Der findes en avis som hedder AVM AudioVisuelleMedier som skriver om emnet.
Telefon  70 23 20 03  www.avm.dk , hvor du kan bestille abonnement (Jeg tror osse de har prøveabb.).
Iøvrigt er der åbnet et forum for FinalCut brugere på adressen www.fcf.dk
Og du kan læse om Videoværkstedet på http://www.dfi.dk/sitemod/moduler/index.asp?pid=650
Så er der  www.toft-fischer.dk og www.cav.dk og www.danmon.dk der sælger prof systemer. Og også  www.video-graphic.dk
Håber det inspirerer lidt.
HenningA
Avatar billede stiegl Nybegynder
19. maj 2003 - 22:31 #7
> HeningA

Ja, det tror jeg. Jeg har fået skaffet mig Avid Express DV. Det ser ud til at være et rigtig godt program! Så mangler jeg også bare lige mit firewire kort (ja, det er mig, der har stillet et spørgsmål om det også http://www.eksperten.dk/spm/352539 )

Tak for svarene. Eftersom du er den eneste kan jeg desværre kun give dig point...
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
15. juni 2003 - 20:39 #8
Noooooo - Avid Xpress kan KUN arbejde i DV - hvilket er en KÆMPE ulempe!!!

Avid Xpress eksisterer kun pga. Apples Final Cut Pro, fordi Avid blev bange for at Apple var begyndt at tage markedsandele fra Avid. Med Final Cut Pro opstod der nærmest et helt nyt markede for professionelle, der ikke havde råd til Avids ekstremt dyre løsninger.
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
15. juni 2003 - 20:44 #9
Avid-navnet har altså en "snob-værdi" fordi de "dyre" drenge traditionelt har anvendt det, men ok hvis du udelukkende arbejder i DV og INTET andet, så er det vel en ok (dyr snob-løsning) løsning.
Avatar billede f28 Nybegynder
13. januar 2004 - 21:06 #10
Jeg ved at alle TV2's programmer bliver redigeret på Apple Final Cut Pro.

Spillefilm, reklamefilm og lign. bliver for det meste klippet på Avidsystemer som f.eks. Avid DS og Avid Mediacomposer. Dette er hybridsystemer; altså en sammensmeltning af software og hardware (inklusive båndmaskiner osv.) - man køber det samlet hos Avid. Avid står også for alle opgraderinger af disse professionelle systemer.

Jeg er selv professionel klipper og foretrækker Final Cut Pro til DV - med HD, Digibeta, Betacam osv. foretrækker jeg at arbejde på Avid.
Avatar billede tobiasS Nybegynder
03. februar 2009 - 16:48 #11
jeg ville nok sige Sony Vegas, eftersom at mange "producenter" af DVD-film (ja, rent faktisk) bruger det.
har selv programmet og syntes det er perfekt. du kan enten "lave" dine egne effekter, eller bruge nogle af de mange tusind effekter som allerede ligger i programmet.
- eftersom jeg er ny på sitet. ved jeg ikke om dette er et ordentligt svar. på forhånd undskyld(?)
Avatar billede henninga Novice
03. februar 2009 - 22:22 #12
Hej tobias
Det er godt nok et gammelt emne helt tilbage fra 2004, så jeg tror ikke det er så aktuelt mere  ;o)
Avatar billede tobiasS Nybegynder
04. februar 2009 - 18:18 #13
ahh, undskyld. havde slet ikke set det :)
Avatar billede henninga Novice
04. februar 2009 - 18:30 #14
Det gør ikke noget - jeg kender det godt. Man ser et emne som ser interessant ud og får så ikke lige kigget på datoen  ;o)
Ha det godt.
Avatar billede tobiasS Nybegynder
04. februar 2009 - 18:38 #15
hehe, det har du helt ret i ;-)
- i lige måde :]
Avatar billede Stone Cold Praktikant
29. september 2020 - 05:51 #16
Ville være sjovt at vække denne tråd og se hvordan udviklingen har været. Tilbage i 2003 var jeg pro klipper på en tv station og arbejdede primært med Avid Newscutter og Avid Media Computer. det var toppen af poppen dengang. I dag er jeg freelancer og bruger mest Adobe Premiere Pro. Avid er for tungt medmindre du har maskiner til rigtig mange penge.