Avatar billede clauspersson Nybegynder
09. maj 2003 - 08:27 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

hvor mange farver kan der maximalt være i et grayscale billede?

Avatar billede jpvj Nybegynder
09. maj 2003 - 08:28 #1
Avatar billede Beach Mester
09. maj 2003 - 08:28 #2
256 er max!

//Beach
Avatar billede jpvj Nybegynder
09. maj 2003 - 08:29 #3
=2^8
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
09. maj 2003 - 08:29 #4
Ja egentlig er der kun to sort og hvid, men de kan så blandes i forskellige forhold så du maks kan bruge 256 farver
Avatar billede Beach Mester
09. maj 2003 - 08:30 #5
Hvis man går over 256 så er det aldrig et rent s/h billede, men et farvebillede i gråtoner. Sålad dig ikke snyde af det:-)

//Beach
Avatar billede Beach Mester
09. maj 2003 - 08:31 #6
Tror vi er ret enige *SSS*

//Beach
Avatar billede clauspersson Nybegynder
09. maj 2003 - 08:40 #7
jo det var også hvad jeg selv mente, men kan man snakke om at der er forskel på farver og gråtoner? (i adobe photoshops egen dokumentation kalder de det for gråtoner)
Avatar billede Beach Mester
09. maj 2003 - 08:41 #8
--->clauspersson
Ikke fordi jeg vil presse på men... Der er kun et rigtigt svar på ? her (256).

Du har fået mange svar (alle ens), og du må gerne på den ene eller den anden måde acceptere at de svar der er kommet er rigtige. Så skal du ikke lukke spørgsmålet???

//Beach
Avatar billede Beach Mester
09. maj 2003 - 08:42 #9
Gråtoner er 256, farver er efter hvilket farvesystem man bruger! Pantone, Grayscale, RGB mm....

//Beach
Avatar billede Beach Mester
09. maj 2003 - 08:43 #10
Hvad er det som du er i tvivl om i Photoshop?

//Beach
Avatar billede clauspersson Nybegynder
09. maj 2003 - 08:55 #11
jeg har en diskution kørende på min arbejdsplads, hvor jeg siger at der i et grayscalebillede maks kan forekomme 256 farver, eller gråtoner eller enheder eller hvad man nu vil kalde det, kollegaen mente i første omgang at der var flere farver i et grayscalebillede! da jeg så kunne fremvise denne fra PS egen hjælp:
Grayscale mode

--------------------------------------------------------------------------------

This mode uses up to 256 shades of gray. Every pixel of a grayscale image has a brightness value ranging from 0 (black) to 255 (white). Grayscale values can also be measured as percentages of black ink coverage (0% is equal to white, 100% to black). Images produced using black-and-white or grayscale scanners typically are displayed in Grayscale mode.
blev argumentationen til at der jo er forskel på gråtoner og farver, dvs. at jeg ikke kan komme med en udtalelse som hedder at der er farver i et grayscalebillede!
Avatar billede Beach Mester
09. maj 2003 - 08:56 #12
---> Jacobclausen
---> Jpvj
Da jeg ikke er enig med Clausperssons omdeling af point så ligger der 20 point til jer hver her:
http://www.eksperten.dk/spm/350399

//Beach
Avatar billede clauspersson Nybegynder
09. maj 2003 - 08:59 #13
sorry jeg er ny bruger her på eksperten.
Avatar billede Beach Mester
09. maj 2003 - 09:02 #14
Tja... Det er egentlig ikke værere end det:-)
Så PS har ret, der er og vil altid være 256 toner i en gråtonescale.

Men for nu at lave bare lidt ged i den, så kan man jo uden problemer lave et *.gif som kun indeholder 2 toner! Dette vil ikke lige et gråtonebillede, men hvis man nu forhøjere det til 128 så nærmer vi os noget der vil! Så det kommer lidt ann på hvordan man formulere det:-)

//Beach
Avatar billede Beach Mester
09. maj 2003 - 09:05 #15
Jeg smutter nu, skal ud og arb. i valbyhallen om nogle timer (ølfestival*S*)

//Beach
Avatar billede clauspersson Nybegynder
09. maj 2003 - 09:13 #16
RGB= 3 kanaler på hver 8 bit = 8x3 bit farve information til hver pixel hvilket giver et 24 bit billede med op til 16.7 millioner farver, konverterer man til grayscale klapper man de 3 kanaler sammen til én, dvs. at grayscale altid kun kan være på 8 bit og altså 256 farver/toner.
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2003 - 11:13 #17
Iøvrigt er hverken sort eller hvid en farve, så gråtoner er kun gråtoner, og ikke farver ;)