Avatar billede kulashaker Nybegynder
08. maj 2003 - 11:44 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

partitionering af WD1800JB

Hep!

Sidder med en WD1800JB (180 gig WD ide hd), bruger XP Pro samt Partition magic 7.0 Drevet er partitioneret som følger:

c:  8gb  ntfs, sys
e:  75gb  ntfs, storage
g:  75gb  ntfs, storage
unpartitioned: 12gb

Jeg vil så gerne lade de sidste 12gb komme med i c:, men når jeg gør det i PMagic kommmer følgende besked:

"Resizing or moving and operating system partition beyond the 1024 cylinder boundary may make the copmuter unbootable. Due to INT13 BIOS limitations on some machines, your rescue discettes may not be able to recover from this situation"

1) Kan jeg gøre det alligevel og regne med at PCen kan bootes? Eller vil det med sikkerhed ikke virke? Kan nogen forklare?

2: Grunden til at jeg har de 2 75'ere i stedet for én 150'er er at jeg har hørt flere have problemer med partitioner større end 80gb i Win XP osv... Nogen der har erfaring med dette?

Thanks,
KulaShaker
Avatar billede kenp Novice
08. maj 2003 - 11:48 #1
1) det den henviser til i 1, så er problemet at nogle bios ikke understøtter harddiske over en hvis størrelse! så der burde ikke være problemer (ikke at der ikke kan komme fejl!)

2) ander det ikke
Avatar billede kulashaker Nybegynder
08. maj 2003 - 11:55 #2
ok kenp, tak for det - men glemte lige at nævne at min bundkort er P4T-E revision 1005, 12.12.2001. BIOS aldrig opdateret. Det burde alligevel efter min bedømmelse kunne klare store drev. Men....
Avatar billede kenp Novice
08. maj 2003 - 12:46 #3
Det skulle altså virke, jeghar prøvet lign. på mine harddiske og der virkede det:)
Avatar billede kulashaker Nybegynder
08. maj 2003 - 13:24 #4
ok :) Har lige opdateret bios til 1007 så nu giver jeg det et forsøg - så får vi se om jeg skriver tilbage på dette indlæg om lidt eller om 5-6 timer :p
Avatar billede kenp Novice
08. maj 2003 - 13:31 #5
LOL  ja det finder vi jo så ud af
Avatar billede kulashaker Nybegynder
08. maj 2003 - 13:38 #6
YIR! Virker fint - supercool.

Så er spørgsmålet bare om det er nødvendigt at holde partitionsstørrelserne under 80gb i XP pro!?
Avatar billede kenp Novice
08. maj 2003 - 13:41 #7
jeg tror det ikke, min morfar køre med 4 120 gb diske uden probelmer! du får først rigtig mange problemer hvis du kommer over 128 gb, for der har windows XP problemer, det er noget med"lba 48 bit adressering" ved dog ikke hvordan man løser det, men microsoft har skrevet om det.
Avatar billede diamant Nybegynder
08. maj 2003 - 14:14 #8
Det er altid bedre at skabe partitioner der ikke er for store, så clusterne ikke blive større end 4096 kb, så kan man undgå at spille plads på hardisken.