Avatar billede kjoelby Nybegynder
07. maj 2003 - 20:49 Der er 54 kommentarer og
2 løsninger

Fjerne win XP inst. win 2000

Hvordan fjerner man win-XP og installerer Win-2000
Avatar billede casch Nybegynder
07. maj 2003 - 20:56 #1
du kan formatere maskinen i forbindelse med at du booter fra win2k cden
Avatar billede -sofus- Nybegynder
07. maj 2003 - 20:56 #2
Det kan være et helvede at nedgradere fra XP til 2K.

Det eneste du kan gøre er at tage backup af alle dokumenter, formatere og boote fra CD.

Det er umuligt at nedgradere windows XP til 2K.
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2003 - 20:59 #3
Man "nedgradere" jo heller ikke. Man formatere bare disken, ved inst. af Win2000 som casch siger.
Avatar billede kjoelby Nybegynder
07. maj 2003 - 20:59 #4
Når jeg sætter win2k cden i og genstarter, starter den bare win XP op...
Jeg får ikke mulighed for at boote.
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2003 - 21:02 #5
Du skal ændre det i din BIOS, så den booter på din CD-ROM. Så skulle det spille
Avatar billede kjoelby Nybegynder
07. maj 2003 - 21:04 #6
Den har hele tiden været sat til at boote fra CDrom, så det hjalp ikke...
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2003 - 21:06 #7
Er du sikker på det ?????
Hvis det er en lovlig ver. du har af Win2000, så skal den kunne boote på CD'en.

Ellers må du boote på en DOS diskette (evt. en Win98 startup disk), og derfra starte din inst. fra CD-ROM
Avatar billede kjoelby Nybegynder
07. maj 2003 - 21:09 #8
Det er en lovlig ver. jeg har af Win2000 og den skal vel bare sættes i CDrom drevet og genstartes...
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2003 - 21:10 #9
Jeps - check lige en ektra gang at dit CD-ROM sider som first boot device
Avatar billede kjoelby Nybegynder
07. maj 2003 - 21:13 #10
Det gør den, nu overvejer vi at køre den over med bilen...
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2003 - 21:16 #11
LOL :o)
Du må prøve at få fat i en boot diskette, og så starte din PC på den.
Herefter kan du starte din Win2000 install fra kommandoprompten
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2003 - 21:16 #12
Husk..... Google er din ven.....
Avatar billede kjoelby Nybegynder
07. maj 2003 - 21:19 #13
Nu står jeg i: A:\>
Hvad skriver jeg så...
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2003 - 21:20 #14
skifter til dit CD-ROM drev.
f.eks. : d: [enter]
Avatar billede casch Nybegynder
07. maj 2003 - 21:21 #15
husk at du skal trykke på en knap for at den booter fra cd-rommen! Det står lige i starten et par sekunder
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2003 - 21:24 #16
d:\i386\winnt.exe - så starter din inst.
Avatar billede kjoelby Nybegynder
07. maj 2003 - 21:26 #17
Jeg kan ikke få lov til at skrive d: når jeg skriver: får jeg et> i stedet for...
Avatar billede ebe Praktikant
07. maj 2003 - 21:30 #18
det er nok fordi du kører med engelsk tastatur. Prøv dig lidt frem hvor : sidder, prøv øverst eller under de danske bogstaver, med og uden shift.
Avatar billede kjoelby Nybegynder
07. maj 2003 - 21:33 #19
Det er en bærbar PC...
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2003 - 21:33 #20
for at få tegnet : skal du trykke [shift] [æ]
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
07. maj 2003 - 21:34 #21
Tryk på æ, så får du et :
Avatar billede kjoelby Nybegynder
07. maj 2003 - 21:39 #22
[shift] [æ] virker når jeg trykker N for at skrive winnt får jeg nb
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2003 - 21:44 #23
???? - underligt tastatur du har :o)
Kan du ikke skrive denne linje:  d:\i386\winnt.exe  (forudsat at dit CD-ROM drev er d:)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
07. maj 2003 - 21:45 #24
kjoelby >> Du har ret, det er shift+æ. Det sidder i fingrene, så jeg glemte shift *GG*
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
07. maj 2003 - 21:47 #25
sorry, det var til phatlasse
Avatar billede kjoelby Nybegynder
07. maj 2003 - 21:49 #26
Når jeg prøver at skrive :  d:\i386\winnt.exe
Kommer jeg så langt d:\i386\winb fordi jeg ikke kan skrive n
Mit CD-ROM drev er d....
Avatar billede kjoelby Nybegynder
07. maj 2003 - 21:51 #27
Jeg har prøvet c:\>format c: og det virker heller ikke...
Avatar billede ebe Praktikant
07. maj 2003 - 21:54 #28
du kan evt. skrive  n    ved at holde Alt nede og skrive 110 på nummertastaturet på højre side. når du slipper Alt tasten, skulle der gerne stå n.
Avatar billede kjoelby Nybegynder
07. maj 2003 - 21:57 #29
Det er en bærbar så der er ikke nummertastatur i højre side.
og 110 i de andre taster virker ikke, ellers godt forsøgt :-)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
07. maj 2003 - 22:01 #30
Er der ikke en eller anden [Fn] tast eller lignende på den pc. Det lyder som om en Funktionstast eller lign. har overtaget N tasten.
Avatar billede ebe Praktikant
07. maj 2003 - 22:02 #31
jeg vil lige samle op om jeg har fostået rigtigt:
- du har en win98 startdiskette i a: drevet
- du kan ikke bruge A:> format c:
- du kan ikke skrive bogstavet n
  kan du skrive andre bogstaver?
  kan du skrive fdisk og slette alle partitioner på hard-disken?
Avatar billede kjoelby Nybegynder
07. maj 2003 - 22:07 #32
Der er en [Fn] tast, jeg har prøvet at holde den nede samtidig med at afprøve alle taster og det virker heller ikke.
Uanset om jeg trykker på b eller n får jeg: nb
Jeg har også prøvet at komme i d: men får beskeden Invalid drive specification
Det eneste jeg kan komme i er a: og c:
Avatar billede ebe Praktikant
07. maj 2003 - 22:10 #33
hvis du har downloadet en startdiskette, du kan se at der er indlæst cd-rom drivere og dit cd-rom drev ellers bliver fundet i bios, prøv de andre drevbogstaver, jeg mener dit cd-rom drev hedder nu noget som g eller r som default (bare noget jeg har opsnappet her på eksperten....)
Avatar billede kjoelby Nybegynder
07. maj 2003 - 22:12 #34
Nyt problem: Uanset om jeg trykker på j eller k får jeg: kj  for at skrive k i fdisk.
Det er en Micromaxx bærbar pc.
Avatar billede ebe Praktikant
07. maj 2003 - 22:13 #35
det lyder som hardware fejl.....  :(
Avatar billede kjoelby Nybegynder
07. maj 2003 - 22:14 #36
Det har da ikke noget med en hardware fejl at gøre...
Avatar billede ebe Praktikant
07. maj 2003 - 22:14 #37
der er fejl i tastaturet vil jeg tro. k ligger ved siden af j  og  n ligger ved siden af b.  du får aktiveret begge taster, hver gang du trykker på en.
Avatar billede kjoelby Nybegynder
07. maj 2003 - 22:15 #38
Kan man ikke formatere inde fra BIOS...
Avatar billede ebe Praktikant
07. maj 2003 - 22:16 #39
nej :(
Avatar billede ebe Praktikant
07. maj 2003 - 22:17 #40
du kan tage disken ud, anskaffe en adapter fra et 2,5´´ drev til et alm drev og formatere den fra en anden comp, vil jeg tro.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
07. maj 2003 - 22:17 #41
Har du ikke et løst tastatur du kan sætte til den bærbare ?
Avatar billede ebe Praktikant
07. maj 2003 - 22:19 #42
hvis du virkelig kører fra en stardiskette, er det kun programmer derfra som er indlæst. der kører ingenting fra harddisken. så skulle tastaturdriveren fra startdisketten være defekt. du kan prøve en anden startdiskette, måske.
Avatar billede kjoelby Nybegynder
07. maj 2003 - 22:25 #43
Nu har jeg sat et løst tastatur på og det virkede, men når jeg taster:
d:\i386\winnt.exe
Får jeg beskeden Invalid drive specification...
Avatar billede ebe Praktikant
07. maj 2003 - 22:28 #44
der er flere muligheder:
- dit cd-rom drev har en anden betegnelse (se længere oppe)
- der er ikke cd-rom driver med på stardisketten
Hvis det var en alm win98 startdisk, ville d: nu være et ram-drev og dit cd-rom drev ville hedde e:
Avatar billede casch Nybegynder
07. maj 2003 - 22:28 #45
kan du evt ikke prøve at køre d:\i386\winnt32 inde fra winxp. Jeg mener også du den vej igennem får mulighed for at formatere, men er ikke helt sikker
Avatar billede kjoelby Nybegynder
07. maj 2003 - 22:32 #46
Jeg har prøvet hele alfabettet og de eneste der virker er a: og b:(som er diskettedrev) og c:
Avatar billede kjoelby Nybegynder
07. maj 2003 - 22:34 #47
Jeg forstår ikke rigtig svaret: køre d:\i386\winnt32 inde fra winxp.
Avatar billede casch Nybegynder
07. maj 2003 - 22:36 #48
start din xp op som normalt og kør så d:\i386\winnt32
Avatar billede kjoelby Nybegynder
07. maj 2003 - 22:37 #49
Hvad mener du med: kør så d:\i386\winnt32
Avatar billede ebe Praktikant
07. maj 2003 - 22:37 #50
har du prøvet en bootdisk herfra?
http://www.bootdisk.com
Avatar billede casch Nybegynder
07. maj 2003 - 22:38 #51
gå ind i stifinder gå ind på dit cd-rom drev find mappen i386 og find filen winnt32.exe og dobbeltklik på den
Avatar billede kjoelby Nybegynder
07. maj 2003 - 22:49 #52
Nu har jeg hentet en bootdisk fra http://www.bootdisk.com og det hjalp ikke, jeg prøver lige svar fra casch...
Avatar billede ebe Praktikant
07. maj 2003 - 22:51 #53
med bootdisk hedder dit cd-rom drev nu r:
Avatar billede kjoelby Nybegynder
07. maj 2003 - 23:01 #54
Maskinen er gået i baglås, så jeg prøver videre i morgen, i skal have foreløbig tak for hjælpen.
Avatar billede mcsea Nybegynder
07. maj 2003 - 23:06 #55
Som casch siger: Gå i Start - Run - Browse. Find nu din Winnt32.exe på CD-rommen. Husk når du kører denne fil, startes der en lille Wizard. I denne wizard er det vigtigt, at du under avancerede options vælger at sætte flueben i en boks, hvor du SELV kan vælge hvilken partition du vil installere på. Når denne tid kommer, er det en fordel at vælge at slette den partition hvor du har XP liggende på. Oprette den igen og installere Windows 2000 på denne partition. God fornøjelse
Avatar billede kjoelby Nybegynder
08. maj 2003 - 09:57 #56
Jeg har prøvet Winnt32.exe på CD-rommen og det virker heller ikke, så har jeg talt med Microsoft support som siger at a:\>format c: skal virke ellers er der fejl på harddisk eller ram, så nu er den sendt til reperation...
tak for hjælpen.
Til mcsea & tonnybrandt kan i ikke skrive et svar, så kan i dele point med phatlasse & casch