Avatar billede madfarmer Nybegynder
07. maj 2003 - 17:43 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Abit K7II-RAID kan kun se 53gb men har 110 hvorfor ?

Jeg har netop valgt at opgradere til RAID, Da mit motherboard(Abit K7II-RAID) aligevel har controleren... jeg har 2 harddiske... en Segate Baracuda 30gb og en Maxtor Diamond 80gb fluid, RAID-contoleren er HPT37x.

Jeg har installeret den nyeste bios til motherboardet der også indeholdte opdateringen til RAID-controleren.. og dette skulle vist være på plads... mit problem er at jeg kun kan se en 53 gigs partition... dette virker lidt mærkeligt da den burde ligge på omkring 110... altså kan jeg kun se omkring halvdelden.. :(

Der er 200 points på spil...
Avatar billede getalife Nybegynder
07. maj 2003 - 17:53 #1
Sikkert fordi du bruger ½ delen på din raid...
Avatar billede madfarmer Nybegynder
07. maj 2003 - 18:17 #2
hmm og hvordan bruger jeg så det hele ?
Avatar billede ppr Nybegynder
07. maj 2003 - 18:22 #3
Kender ikke dit bundkort, men hvis man har 2 hd siddende på en raid kontroller skal begge være sat til MASTER måske dette kan være din fejl....
Avatar billede ppr Nybegynder
07. maj 2003 - 18:34 #4
http://fae.abit.com.tw/eng/download/dlmanual.php?name=HotRod_100_Pro&file=ha100.pdf

Prøv at se her - dette er mit kort. Måske du kan finde svar her.
Avatar billede bo.morville Nybegynder
07. maj 2003 - 20:00 #5
Det lyder som om du kører en raid 1 (striped) konfiguration.

I en sådan konfiguration får du kun 2x den mindste disk som samlet plads.

Dvs. du kan få 2x 30 GB hvilket svarer meget godt til de 53 GB du har. Så du kan ikke få mere ud af en raid konfiguration end du allerede har.
Avatar billede bo.morville Nybegynder
07. maj 2003 - 20:04 #6
Du kan med andre ord ikke få en bedre udnyttelse af pladsen end hvad du har nu, hvis du vil køre raid.
Avatar billede madfarmer Nybegynder
07. maj 2003 - 20:30 #7
jammen koerer en RAID 0 (striped) og de er begge sat til master og sidder p[ hver deres kabel...
Avatar billede bo.morville Nybegynder
07. maj 2003 - 20:56 #8
Det er mig der ikke kanb huske forskel på RAID 0 og 1. En raid 0 konfig er som den striped RAID jeg tænkte på. I en striped konfig får du altid kun 2 x kapaciteten af den mindste disk.

Se også: http://www.eksperten.dk/spm/103922 hvor du kan finde mere information.

Det er kort sagt ikke muligt at få mere end de 53 gb med de diske du har.
Avatar billede ppr Nybegynder
08. maj 2003 - 08:04 #9
Hvilket OS har du på maskinen
Avatar billede madfarmer Nybegynder
09. maj 2003 - 02:32 #10
windows xp men det er jo før noget er installeret...