Avatar billede 3xa Nybegynder
07. maj 2003 - 13:16 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

SQL server som Backend

Måske et dumt spørgsmål, men her er det:
Jeg laver en masse databaser og programmerer alle sammen med Visual Basic. Jeg kunne godt tænke mig i stedet at køre visual basic som frontend og evt. en SQL server som backend. Men hvordan fungerer det? Er SQL server et program? - hvordan fungerer det? Er der andre og lettere/billigere alternativer - f.eks. db2?
Avatar billede jpvj Nybegynder
07. maj 2003 - 13:21 #1
SQL er en "rigtig" client-server database (ligesom DB2, Oracel osv.) i modsætning til Access.

SQL server er et program der kører og lytter efter forbindelser, dvs. din klient (VB) kontakter SQL server programmet og sender kommandoerne hertil. SQL serveren behandler så forespørgslen/kommandoen og sender resultatet tilbage. Det er den eneste rigtige løsning hvis man skal være flere bruge på samtidig.

SQL server er svjv. det billigste, men der findes andre mindre SQL servere på markedet. Ex. frontbase (dansk produkt). Ellers kan du jo bruge gratisprogrammerne mysql eller postgresql - de kører rigtigt mange steder.

JP
Avatar billede 3xa Nybegynder
07. maj 2003 - 13:28 #2
Det var et kyndigt svar - lige i øjet! Tak for hjælpen!
Avatar billede ocp Nybegynder
07. maj 2003 - 13:38 #3
Eller evt. MSDE som egentlig er en SQL Server med en begrænsning på 2 GB data. Den kan downloades gratis på Microsofts MSDN-sider.
Avatar billede xfox Nybegynder
07. maj 2003 - 14:36 #4
Var det muligt at få et link til hvor man kan downloade MSDE? MSDN.com er svær at finde rundt i.