Avatar billede jesperdyhr Praktikant
04. maj 2003 - 21:29 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Der er ikke adgang til netværket

Jeg har en win98 SE-2 maskine, der ikke kan se andre maskiner på netværket. Nr man bruger sndre computere får man ingen ting frem, og søger man på hele netcærket får jeg: Der er ikke adgang til netværket.
Maskinen er tilslutteten ADSl-router og fungerer fint på nettet.
Jeg har også lavet en Microsoft VPN forbindelse til et Win2000 netværk med samme arbejdsgruppeog kan pinge alle maskiner i det netværk. Jeg kan blot ikke se maskinerne i andre computere, og heller ikke søge somputerne på navn. Jeg lakan heller ikke forbinde et drev med \\192.168.48.10\\serverdata selvom det er den rette sti

Hvad fisens er der mon galt??

Hilsen
Jesper Dyhr
Avatar billede kenp Novice
04. maj 2003 - 22:04 #1
Det lyder som samme problem jeg havde, jeg brugte min tid på at formater skidtet og lægge det ind på ny, da lige gyldigt hvad jeg prøvede på ikke virkede (og jeg kunne også uden problemer komme på nettet)
Avatar billede casch Nybegynder
04. maj 2003 - 23:31 #2
når du skal mappe et drev skal du skrive:

\\192.168.48.10\serverdata

du har en \ for meget.

Har du en wins server eller evt en host fil hvor der står computernavne og ipadresser?
Avatar billede serverservice Praktikant
05. maj 2003 - 00:18 #3
Hvis du gir resultatet af ipconfig /all på pcén med fejl og een af de andre kan vi sige fejlen...
Avatar billede jesperdyhr Praktikant
05. maj 2003 - 10:15 #4
Hej Dannyboyd. Jeg laver lige en ipconfig i aften på både min Win98 maskine og på Win2000 serveren i vpn-enden. Så kan du se på dem.
Avatar billede jesperdyhr Praktikant
05. maj 2003 - 21:22 #5
Hej igen Dannyboyd.

Først og fremmest kan jeg sige at jeg har installeret fildeling til microsoft netværk på 98-maskinen, og nu er der adgang til netværket på den masnkine. I andre computere kan de se sig selv, så det må vist være ok.

Så har jeg kigget ipconfig /all i begge ender, og fået følgende: NB vpn'en var aktiv mes jeg tog data fra win98 maskinen!
Jeg håber du kan hjælpe udfra dette.

Hilsen
Jesper

Windows 2000 IP Configuration

        Host Name . . . . . . . . . . . . : MetteDyhrserver
        Primary DNS Suffix  . . . . . . . :
        Node Type . . . . . . . . . . . . : Broadcast
        IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
        WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Local Area Connection:

        Connection-specific DNS Suffix  . :
        Description . . . . . . . . . . . : Intel 8255x-based PCI Ethernet Adapt
er (10/100)
        Physical Address. . . . . . . . . : 00-C0-9F-04-6C-1B
        DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
        Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
        IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.48.11
        Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
        Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.48.1
        DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.48.1
        DNS Servers . . . . . . . . . . . : 193.162.153.164
        Lease Obtained. . . . . . . . . . : 5. maj 2003 11:01:18
        Lease Expires . . . . . . . . . . : 8. maj 2003 11:01:18

Windows 98 IP-konfiguration

        Værtsnavn . . . . . . . . . : JESPER
        DNS-servere . . . . . . . . : 193.162.153.164
        Nodetype . . . . . . : Udsendelse
        NetBIOS scope-id. . . . . . :
        IP-routing slået til. . . . : Nej
        WINS Proxy slået til  . . . : Nej
        NetBIOS-navnefortolkning bruger DNS : Nej

0 Ethernet netværkskort :

        Beskrivelse . . . . . . . . : PPP Adapter.
        Fysisk adresse. . . . . . . : 44-45-53-54-00-00
        DHCP slået til. . . . . . . : Ja
        IP-adresse. . . . . . . . . : 192.168.48.202
        Undernetmaske . . . . . . . : 255.255.255.0
        Standardgateway . . . . . . : 192.168.48.202
        DHCP-server . . . . . . . . : 255.255.255.255
        Primær WINS-server  . . . . :
        Sekundær WINS-server  . . . :
        Rettigheden opnået. . . . . : 01 01 80 00:00:00
        Rettigheden udløber . . . . : 01 01 80 00:00:00

1 Ethernet netværkskort :

        Beskrivelse . . . . . . . . : 3Com 3C90x Ethernet Adapter
        Fysisk adresse. . . . . . . : 00-10-5A-31-56-7D
        DHCP slået til. . . . . . . : Ja
        IP-adresse. . . . . . . . . : 192.168.1.6
        Undernetmaske . . . . . . . : 255.255.255.0
        Standardgateway . . . . . . : 192.168.1.1
        DHCP-server . . . . . . . . : 192.168.1.1
        Primær WINS-server  . . . . :
        Sekundær WINS-server  . . . :
        Rettigheden opnået. . . . . : 05 05 03 18:18:53
        Rettigheden udløber . . . . : 12 05 03 18:18:53
Avatar billede serverservice Praktikant
08. maj 2003 - 09:48 #6
logger w98 pcén på serveren? ellers skal du oprette en account med samme navn og password på w2000srv som på w98 pcén.
Specielt for w98/w2000 miljø er at w98 kræver en tilsvarende account på w200´0 pcérne har du oprettet dem?
Avatar billede serverservice Praktikant
08. maj 2003 - 10:00 #7
Hvordan er dit netværk workgroup/domain?
Hvilke Os er der -- kun w98 og w2000?
Avatar billede serverservice Praktikant
08. maj 2003 - 10:14 #8
for workgroup gælder:
Husk for begge pcér
1.De skal have sammme workgroup navn.
Specielt for w98 gælder
2. den skal stå til network logon.
3. File & print sharing skal være enabled.  good luck ..danny
Avatar billede zooldk Nybegynder
08. maj 2003 - 10:26 #9
Det forekommer mig, at du også kan have dette "syndrom", hvis du ikke kører/tillader NetBIOS på IP-protokollen.

- blot en strøtanke

ZoolDK
Avatar billede jesperdyhr Praktikant
08. maj 2003 - 11:52 #10
Hej Dannyboyd
Jeg havde allerede oprettet en bruger på 2000-serveren der passer til brugeren på 98'eren.
Jeg har fiflet med serviceen  "fil og udskriftdeling" på 98-maskinen, og har altså fået det til at fungere ved hjælp af det. Men det var først efter jeg har fået tilslutte netværksdrevet med \\server\deltdrev at jeg kunne se hele netværket i andre computere på 98-maskinen.
Det er sguda noget underligt rod - men det funger
Avatar billede serverservice Praktikant
08. maj 2003 - 13:57 #11
ok så kører det nu forstår jeg - godt