Avatar billede miss_lea Nybegynder
26. april 2003 - 21:52 Der er 23 kommentarer og
3 løsninger

Hvilke programmer skal jeg købe?

Hejsa,

I forbindelse med køb af ny PC (Se evt. tråd --> http://www.eksperten.dk/spm/344896) er jeg kommet lidt i tvivl om hvilken software jeg bør invistere mine penge i.

Jeg vil gerne arbejde med design af div. ting som webdesign, logo, flyers, plakater osv. altså lidt af hvert! Pt. er jeg nok på begynder-niveau, har dog arbejdet med CorelDraw i et par år, men vil gerne noget mere end CorelDraw - hvis du forstår hvad jeg mener ;)

Og her kommer det så: Hvad for programmer skal jeg vælge?

Desværre kender jeg ikke til alle de produkter der findes og det er for mig en jungle at finde rundt i...
Har dog overvejet InDesign, Photoshop og Illustrator meget, men der findes jo et hav af andre muligheder f.eks. QuarkXPress, Paint Shop Pro eller for den sags skyld nogen af de fede 3D programmer der findes!

Hvad er bedst, hvad er up-to-date (har på fornemmelsen at f.eks. QuarkXPress ikke er helt "in" længere), hvad er standarten?

Naturligvis ved jeg at nogle af de fede programmer er temmelig krævende/svære at bruge, men jeg forventer ikke at jeg lære at bruge dem fra dag til anden - Jeg vil bare gerne købe det "rigtige"...

Kom glad med dit bud ;)
Avatar billede b.b Nybegynder
26. april 2003 - 22:00 #1
The one and only...Adobe Photoshop

Det program kan alt....det tager tid at lære, men hvis man som dig er instillet på at pløje en manual igennem eller to....RTMF styre, så kommer man rimeligt hurtigt igang...

Lidt inspiration :

http://www.thewebmachine.com
http://robouk.mchost.com/tuts/ps.php
Avatar billede skyttegaard Nybegynder
26. april 2003 - 22:00 #2
Der er jo nok mange meninger og individuel smag.  Jeg vil personligt anbefale Macromedia's produkter - i hvert fald til webdesign, logos og den slags.
Til plakater er Dorel Designer et godt bud, hvis du allerede er bekendt med CorelDraw.

Macromedia tilbyder gratis trial udgaver af næsten alle deres produkter på http://www.macromedia.com

Billedbehandlingsproduktet til f.eks. logoer hedder Fireworks MX, mens html-editoren hedder Dreamweaver MX
Avatar billede b.b Nybegynder
26. april 2003 - 22:03 #3
RTMF = RTFM....
Avatar billede chili17 Nybegynder
26. april 2003 - 22:17 #4
Det kommer også an på pengepung
Adobe Photoshop koster vel i nærheden af 10.000 og Jasc Paint shop pro koster små 1.200
Hvordan prisniveauet er på de andre produkter ved jeg ikke men der er sikkert og 1000 vis af kroners forskel.
Avatar billede cdm_kiwie Nybegynder
26. april 2003 - 22:37 #5
Jeg har Photoshop 5.5 education version (fuld version) som jeg gerne vil sælge hvis det er det.
Avatar billede cdm_kiwie Nybegynder
26. april 2003 - 22:38 #6
og det er ubrugt.
Avatar billede tommyf Nybegynder
26. april 2003 - 22:44 #7
Så længe den ikke behøver at være på dansk, kan man få Photoshop til lidt under 6500 kroner.
Avatar billede michael-k Nybegynder
26. april 2003 - 22:54 #8
Jeg ville klart anbefale adobe produkter.

Grunden til det er at jeg ikke kender andre. Dog et par macromedia produkter som feks Director men har lidt svært ved at se hvad du skal bruge det til :)

Photoshop    Til det grafiske, når der er tale om hjemmesider.
Illustrator  Når det er til tryk sager, feks plakater, flyers osv.  Samt logoer.
InDesign    Har aldrig arbejdet med det, men ved det er det man bruger til tryk sager, så det vel et okay valg. Har også hørt at det er mere og mere på vej i branchen istedet for Quark som vist også er meget dyre.

3d er jo så noget helt andet, har lidt svært ved at se hvad du skulle bruge det til, når du snakker om webdesign, flyers osv. ;)

Men ellers er der et program som blender som er 100% gratis og et program der kan følge med en del af vejen med de dyre programmer som lightwave og 3dsmax.

Men ellers prøve dig frem du kan jo altid downloade trial verisoner af programmerne.

Adobe har foresten en design collection man kan købe, det er Photoshop, illustrator, indesign og acrobat reader. Så der er vel lidt at spare der :)
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
26. april 2003 - 23:00 #9
Bare lige et godt råd!

Adobe Photoshop er et af de bedste billedbehandlingsprogrammer der findes efter min mening, men det er jo heller ikke det billigste (http://www.edbpriser.dk/software/software-top10.asp?ID=1254599)

Men der er også en anden løsning, nemlig at man kan få 90% af alle de funktioner der er i Adobe photoshop HELT GRATIS, ved at hente programmet The Gimp (GNU Image Manipulation Program). www.gimp.org
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
26. april 2003 - 23:05 #10
NB!
For at få fat i Windows-versionen skal du først gå ind på www.gimp.org.
Tryk så på Download. Derefter skal du vælge en ftp-server. Der er ingen i
Danmark, så tag f.eks. en i Tyskland eller Norge. Indholdet af ftp-serveren
vises i Internet Explorer som foldere på et drev. Gå ind i den folder, som
hedder (gimp) Win32, den indeholder nemlig Windows-versionerne. Tag en af dem,
f.eks. den, der hedder gimp-setup-20001226.zip og træk den over på din
harddisk.
Avatar billede konyher Nybegynder
27. april 2003 - 02:32 #11
Lad mig sige det såadn her adobe photoshop det one and only Helst sikkert adobe photoshop.....På engelsk helt sikkert billigst og lettest at finde rundt i ;=)
Avatar billede b.b Nybegynder
27. april 2003 - 09:57 #12
Hvis man så samtidig henter et par af de plug-ins der er skrevet til det, så begynder det faktisk at ligne noget der kan bruges

http://www.infotech.tu-chemnitz.de/~nt/marb/glaeser/gimp-plugins/html/s-logos.html
Avatar billede b.b Nybegynder
27. april 2003 - 10:17 #13
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
27. april 2003 - 10:21 #14
b.b >> Tak for din opbakning!

miss_lea >> Synes du skal prøve at kigge på GIMP, så kan du jo evt. gemme de 5-6000 til noget bedre!
Avatar billede miss_lea Nybegynder
27. april 2003 - 12:35 #15
Tak til alle som har besvaret mit spørgsmål, det har været en god hjælp. Desværre har lidt svært ved at dele point ud da der kommet mange svar, men alt andet lige skal nogen have point og jeg vælger at give dem til michael-k, da jeg mener han giver det mest grundige og uddybene svar!

Men både b.b. og jakobclausen er begge kommet med nogle interessante links til et udmiddelbart godt og billigt (læs: gratis) alternativ, som jeg og sikkert flere af E.'s brugere vil nyde gavn af! Derfor også et par points til jer!

Dog har jeg lige et tilægspørgsmål, inden jeg lukker:

Jeg skal i forbindelse med ovenstånde også købe et nyt grafikkort, men aner ikke hvad! Ved der findes mange gode og mange MEGET dyre, men hvad kan anbefales til min brug (det behøver ikke være godt til spil, bare til grafik)? Har selv kigget på f.eks:

32 MB ATi Rage 128 Ultra 4x AGP Grafikkarte
64 MB ATi FireGL E1 4X-AGP
128 MB nVidia Quadro4 900XGL 4X-AGP
128 MB ATi FireGL X1 8X-AGP
128 MB Matrox Parhelia 4X-AGP

Jeg har også forsøgt at få svar dette andensteds på E. men desværre uden held og derfor prøver jeg nu her, håber nogen kan svare..?
Avatar billede miss_lea Nybegynder
27. april 2003 - 12:45 #16
cdm_kiwie> Tak for tilbudet, men hvis jeg vælger Photoshop vil jeg nu gerne have den nyeste vers. 7.0
Avatar billede michael-k Nybegynder
27. april 2003 - 12:48 #17
Jeg ville vælge det der 128 MB nVidia Quadro4 900XGL 4X-AGP
Fordi nVidia bliver anbefalt af mange software producenter :)

Har også lige et tillægssvar.

Noget af det fedeste ved adobe produkter er at du kan finde masser af hjælp på nettet til det. Lige godt næsten hvad for nogle programmer du arbejder med.
Der er også nogle danske sider der omhandler specielt Photoshop. Og man kan tage en del kurser til adobe produkter i Danmark. Så hjælp er der nok af.
Avatar billede spe Nybegynder
27. april 2003 - 14:44 #18
Supplerende til michael-k om collection pakker af Adobe programmerne. Ved at købe 4 programmer samlet kan du nøjes med at give 11.000-12.000 for alle 4 hvis du køber de engelske. De danske version bliver nogle tusinde dyrere.

Skal lige siges at du også kan få macromedias tilsvarende programmer i en sammenpak, dog lidt dyrere end Adobes sammenpak.

Hos Adobe kan du vælge mellem forskellige sammenpakninger afhængig af om det er primært er web eller tryksager du skal producerer. I dem alle indgår Photoshop/ImageReady og Illustrator.

Imageready følger med Photoshop og er Adobes program til webgrafik/animation så egentlig får du 5 programmer i sammenpakningerne.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
27. april 2003 - 17:09 #19
miss_lea >> Til din kommentar 27/04-2003 12:35:31: Du ved godt at man kan give pointene til flere personer, og derfor ikke behøver at vælge én som skal have dem ik ?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
27. april 2003 - 17:23 #20
Med hensyn til grafikkort er jeg enig med michael-k: 128 MB nVidia Quadro4 900XGL 4X-AGP
Avatar billede michael-k Nybegynder
27. april 2003 - 17:26 #21
miss_lea >> Til din kommentar 27/04-2003 12:35:31: Du ved godt at man kan give pointene til flere personer, og derfor ikke behøver at vælge én som skal have dem ik ?

Det skal du ikke fortælle hende ;)  Men er nu enig, der er jo ingen løsning på dette spørgsmål, så alle der er kommmer med noget brugbart, skal jo have point. :)
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
27. april 2003 - 17:29 #22
michael-k >> Hvorfor skal jeg ikek fortælle hende det, er det fordi du ikek får så mange point så ?
Avatar billede michael-k Nybegynder
27. april 2003 - 17:31 #23
slap dog af, du er vist den sidste der skal snakke om at få point her. Du lever jo næsten af dem.

Hvis du læser mit indlæg igennem igen, kan du måske få øje på min ironi.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
27. april 2003 - 17:37 #24
michal-k >> hehe Jamen det er jeg helt med på, så min kommentar var også meget ironisk ;-)
Avatar billede miss_lea Nybegynder
29. april 2003 - 08:28 #25
jakobclausen> Jeg er godt klar over man kan give flere point og hvis Du læser min kommentar 27/04-2003 12:35:31, kan Du se at det også var min mening at give dig og b.b point, så bare rolig ;)

MEN ikke de samme som michael-k (som Du også kan læse i min kommentar 27/04-2003 12:35:31), da jeg mener at hans svar det mest grundige og uddybene svar!

Du og b.b får point for de gode links...

Ok drenge, tak for hjælpen :)
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
29. april 2003 - 13:56 #26
miss_lea >> Det er bare helt i orden, det var bare for at informere dig hvis du ikke vidste det. Tak for point!