Avatar billede mrslot Nybegynder
26. april 2003 - 13:47 Der er 14 kommentarer

løse ligning

Er kørt fast i en ligning:

K=2*x^2*y
K=36

Nogen der kan hjælpe med at løse ligningen?
Avatar billede sjap Praktikant
26. april 2003 - 14:11 #1
y = 36/(2*x^2)
Avatar billede bak Seniormester
26. april 2003 - 14:12 #2
Muligvis er mit matematik noget rustent, men jeg kan ikke se at det kan løses.
Du har i princippet kun 1 ligning, men 2 ubekendte. Jeg tror ikke du kommer lægere end til
x^2*y - 18 = 0
Avatar billede sjap Praktikant
26. april 2003 - 14:13 #3
y = 18/(x^2)
Avatar billede sjap Praktikant
26. april 2003 - 14:14 #4
Principielt enig med bak; men jeg vil blot sige at løsningen ER en ligning :-)
Avatar billede mrslot Nybegynder
26. april 2003 - 14:16 #5
ingen af jer der kan indtegne en indifferenskurve af typen K=2*x^2*Y , hvor K=36
Avatar billede bak Seniormester
26. april 2003 - 14:16 #6
mrslot> hvorfor afviser du superjabs løsning ?
Avatar billede mrslot Nybegynder
26. april 2003 - 14:17 #7
fordi den var ukorekt
Avatar billede sjap Praktikant
26. april 2003 - 14:20 #8
Jeg står af igen.
Jeg har aldrig hørt om indifferenskurve, og jeg har haft en hel del matematik, så det må skyldes at det er mange år siden, eller at det ikke fandtes i min ungdom :o)
Det burde måske også være nævnt i spørgsmålet - så havde jeg jo i hvert tilfælde ikke behøvet spilde hverken jeres eller min tid.
Avatar billede bak Seniormester
26. april 2003 - 14:23 #9
Enig superjab, det må være opfundet efter min skolegang var afsluttet :-)
Avatar billede sjap Praktikant
26. april 2003 - 14:28 #10
Det eneste jeg kan foreslå, er at mrslot bruger min ligning til at tegne et diagram over denne kurve. Dvs. lave en masse x-værdier og så beregne y og så afbilde dem i et diagram (HUSK X <> 0!)
Hvis det heller ikke har noget med sagen at gøre, kan jeg ikke hjælpe yderligere.
Avatar billede esurk Nybegynder
26. april 2003 - 15:18 #11
Jeg har heller aldrig hørt om en "indifferenskurve" og jeg går i 9 klasse
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
26. april 2003 - 19:25 #12
Superjabs løsninger altså rigtig. Hvad mere kan du forlange??
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2003 - 19:43 #13
For en forklaring på indifferenskurver:
http://www.econ.ku.dk/cth/MS.pdf

...ikke at det hjælper mig med at kunne løse dit problem.
Avatar billede avalon116 Nybegynder
26. april 2003 - 20:42 #14
jeg er oecon kender derfor indifferenskurver. Bortset fra betydningen er der ikke forskel på disse og et diagram med sammenhængen mellem storkebestanden og antallet af fødte børn. en indifferenskurve siger bare noget om at man på kurven er indifferent mellem de forskellige par af x'er og y'er. den siger altså dermed noget om hvor meget man skal have i kompensation af x' for at afgive en enhed y (eller omvendt).

men du kommer det ikke nærmere end det de allerede har forklaret. du indsætter en række x-værdier og så beregner du de tilhørende y værdier vha. Superjabs ligning. herefter laver du et diagram med de to sæt værdier (x'erne og y'erne).