Avatar billede jesperdh Nybegynder
23. april 2003 - 10:08 Der er 23 kommentarer

BIOS ser drev men kan ikke boote fra det

Hej

Jeg har haft en del problemer med min harddisk, den vil ikke ses i BIOS osv. Dette har jeg dog fået løst ved et ny kabel + lidt biks med powerconnectoren.

Her er problemet. Jeg skal boote op fra cd-rom, da min harddisk har fåked et par vigtige filer. Cd-rommen bliver fint fundet i BIOS, men senere under opstarten (I ved, når den firkantede tingest med al infoen kommer frem) kan den ikke ses. Ergo kan jeg ikke boote fra cd-rom.

I øvrigt er bootrækkefølgen i orden, og drevne sidder master på de to kanaler med korrekte jumpers.

Jeg har gjort følgende:

resettet BIOS
prøvet at bytte om på primær/sekundær
skiftet kabel
skiftet powerconnector
skiftet cd-rom drev

Logisk ville jeg tro at det var bundkortet, men alligevel ikke - den finder jo drevet i BIOS!

Lidt hjælp ville være svesken!
Avatar billede fromsej Praktikant
23. april 2003 - 10:15 #1
Du er stensikker på at CDrom står som first boot device i din BIOS?
Avatar billede jesperdh Nybegynder
23. april 2003 - 10:15 #2
jeps, floppy -> cdrom -> hdd0
Avatar billede pilfinger Nybegynder
23. april 2003 - 10:16 #3
Er du helt sikker på at cdromen er first boot device.?????
Avatar billede pilfinger Nybegynder
23. april 2003 - 10:17 #4
du skal sætte den til cdrom > floppy > hdd0 så skulle den køre
Avatar billede pilfinger Nybegynder
23. april 2003 - 10:18 #5
skulle ha været et svar
Avatar billede pilfinger Nybegynder
23. april 2003 - 10:19 #6
for ellers kan den ikke finde dit cdrom drev  hvis ikke den står til first boot device det ser ud til at du har floppyen til at stå forest.
Avatar billede fromsej Praktikant
23. april 2003 - 10:19 #7
pilfinger>>Læser du ikke indlæggene inden du selv skriver? *G*
Avatar billede pilfinger Nybegynder
23. april 2003 - 10:21 #8
Fromsej har læst det men vi har åbenbart skrevet åp næstensamme tid. og jeg er ret sikker på med de ting han skriver at hans cdrom drev ikke står som første boot device.
Avatar billede kenp Novice
23. april 2003 - 10:21 #9
nogen gange kan der være flere CDrommer som bootdevice, prøv nogle af de andre!
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2003 - 10:21 #10
det skulle da ikke gøre nogen forskel om floppy eller CD-ROM sider først.
Den prøver jo bare at boote på de forskellige devices i den valgte rækkefølge.
Avatar billede jesperdh Nybegynder
23. april 2003 - 10:23 #11
Jeg har også prøvet med cdrom -> hdd0 -> ??

I BIOS er der kun én ting der hedder "cdrom", så jeg har check på det.

Min problem er så vidt jeg kan se IKKE at den ikke booter fra drevet (jo, men så allligevel), det er at under opstart ses cdrommen slet ikke. Jeg tror det er derfor den skipper den!
Avatar billede fromsej Praktikant
23. april 2003 - 10:27 #12
Er du sikker på din CDR er bootable?
Avatar billede pilfinger Nybegynder
23. april 2003 - 10:27 #13
Hmm ldt mystisk må man sige  prøv at start op igen og hlod pause kanppen nede når den booter op så kan du komme til at læse hvad der sker under opstarten så du kan finde ud af hvad der er galt.
Avatar billede jesperdh Nybegynder
23. april 2003 - 10:31 #14
fremsej: jeps, jeg har lagt xp ind fra den cd!

pilfinger: forklar lige! Den starter og man kommer til der hvor den skriver at update af DMA er successfull (eller noget) og så skal den boote. Den hopper så direkte til hdd'en (som ha defekte filer).
Avatar billede kenp Novice
23. april 2003 - 10:35 #16
og her kan du hente til XP-home og lidt hvis det er på et andet sprog samt, xp-pro

de fylder dog 6 disketter.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=http://support.microsoft.com:80/support/kb/articles/q310/9/94.asp?ID=310994&NoWebContent=1
Avatar billede jesperdh Nybegynder
23. april 2003 - 10:36 #17
kenp: tak, tror jeg vil prøve det!

alle: mit problem er jo at den under opstart mister drevet! Jeg er sikker på at den vil boote fra det hvis det var tilstede!
Avatar billede pilfinger Nybegynder
23. april 2003 - 10:39 #18
Har du sat din cdrom som master  for ellers springer den jo til din hd som er master med det samme uden om cdromen .
Avatar billede jesperdh Nybegynder
23. april 2003 - 10:43 #19
cdrom er master på sekundær, hdd er master på primær. Det sådan som det altid har været, da jeg installerede XP i starten!
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2003 - 10:45 #20
pilfinger>> Det har da heller ikke noget at gøre med hvad der er master og hvad der er slave.
Man kan da sagtens boote på et CD-ROM drev selvom det sidder som slave.
Avatar billede torleifj Nybegynder
23. april 2003 - 11:12 #21
Jeg har lige oplevet noget tilsvarende på SCSI. Et ben i stikket var bukket og fik ikke fat. Alligevel kunne controlleren godt se at en enhed var tilsluttet, men ikke identificere den.
Avatar billede jesperdh Nybegynder
23. april 2003 - 11:14 #22
torleif: ok, det må jeg så lige checke!
Avatar billede diamant Nybegynder
07. maj 2003 - 14:18 #23
Jesperdh, jeg har fået forskellige Abit mobos, og de aldrig kunne boot fra cdrom, selv hvis det var indstillet i biosen. :-(
Så fik jeg nogle MSI og Asus bobos og de alle kunne sagtens boot fra cdrom uden problem. Jeg holder mig bare til andre mærker end Abit, nu...