Avatar billede faizan Nybegynder
21. april 2003 - 19:03 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Backup af filer

Jeg tænkte på, hvordan I tager backup af jeres filer når i skal formatere jeres harddisk?

Jeg har en mappe ved navn Faizans Mappe. Der har jeg alt liggende. billeder, musik, dokumenter, hjemmesider og en hulens masse andet.

Min måde at tage backup på: Tager simpelthen bare Faizans Mappe og zipper den. Så får jeg alle mine filer i en zip.

MEN!

Jeg kunne godt tænkte mig at få mapperne med, dvs. at når jeg har Hjemmeside mappen og så deri har jeg mine hjemmeside filer. (Winzip Tager jo bare alle filerne, pånær mapperne så man ikke kan se, hvor hvad skal ligge)
(sotering er jeg ude efter)

Jeg går efter sotering, tænkte på om der var en nemmere metode at tage min mappe til backup. Så jeg ved hvor hvad skal ligge når jeg så har fået formateret min computer og lagt nyt OS på.

Håber i forstår hvad jeg har skrevet, lidt svært at forklare.
Har I foreslag?

tak  :)
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2003 - 19:06 #1
Har du prøvet WinRAR.
http://download.com.com/3000-2250-10184892.html?tag=lst-0-1

Med den vælger du også bare den mappe du vil lave backup på, og herefter tager den alle undermapper med, og husker også hvor de skal ligge igen, når du pakker ud igen.
.....var det, det du menter ?
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2003 - 19:07 #2
programmet virker på samme måde som WinZip.....
Er bare bedre efter min mening.
Avatar billede razersedge Nybegynder
21. april 2003 - 19:08 #3
Jeg plejer ikke at zippe det, jeg smider bare alt mit relevante over på en anden computer/hd, jeg stoler personligt ikke så meget på zip filer, grundet nogle uheldige episoder jeg har haft, så jeg udgår at pakke dem e.l.
21. april 2003 - 19:08 #4
WinZip kan også gemme oplysninger om hvilke mapper filerne er placeret i
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2003 - 19:10 #5
bruger aldrig selv WinZip......
Men jeg synes da også det skulle være mærkligt hvis ikke WinZip kunne finde ud af hvilke filer der hører til hvilke mapper....
Avatar billede rkhdk Nybegynder
21. april 2003 - 19:11 #6
jeg brænder enten filerne ned eller kopierne dem over på en anden HDD/partition
så er jeg sikker på at hve en kopi af de filer en andet sted, hvis jeg brænder dem den ;o) men det er lidt svært hvis du ikke har en brænder.
Avatar billede dellevela Nybegynder
21. april 2003 - 19:12 #7
man kan også bruge ghost. www.norton.com den tager en kopi af hele harddisken og pakke den mega meget ned. fordelen ved dette er at du kan ghoste din computer fra dos. og at du ikke behøves et styre system og et program først. resten må du selv finde ud af!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
21. april 2003 - 19:17 #8
jeg har aldrig brugt Ghost som backup program, da det tager en komplet kopi af HDD'en, og alt andet end de backup filer er ikke relevante for mig.. så der er meget "spild" efter min mening.
Selvom at Ghost pakker det godt *2.5Gb data fylder ca 600Mb hos mig som Ghost fil*

Jeg bruger kun ghost til reinstallering af min PC.. det er jo dejligt nemt at få sin PC køre klar på nogle få minutter, efter system crash ;)
21. april 2003 - 19:22 #9
Når du udvælger filer i WinZip skal du sætte flueben ved de 2 felter: Include Subfolders & Save full path info.

Herefter kan du restore filerne i de oprindelige mapper.
Avatar billede faizan Nybegynder
21. april 2003 - 19:32 #10
ja, noget i lignende af subfolders - prøver lige :)
Avatar billede faizan Nybegynder
21. april 2003 - 19:33 #11
hvor er det der med de 2 felter i winzip?
Avatar billede faizan Nybegynder
21. april 2003 - 19:35 #12
hmm, skal jeg bare markere alle min mapper? fx dokumenter, hjemmesider osv?
Avatar billede faizan Nybegynder
21. april 2003 - 19:37 #13
(forresten, jeg brænder zip filen ned på cd) :)
Avatar billede faizan Nybegynder
21. april 2003 - 19:42 #14
rkhdk - gælder det også drivers - tænker på DirectX og sådan - tager GHOST det hele? - altså OS også? Fordi jeg sidder flere "dage" og installere drivers IE6 osv efter "system crash"

har lige nu 1,85 GB ud af 60 GB - kan det betale sig at bruge GHOST der?
Avatar billede faizan Nybegynder
21. april 2003 - 19:43 #15
lyder fedt og smart :)
21. april 2003 - 19:45 #16
Ghost tager det hele med.
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2003 - 19:46 #17
Ghost er genialt. Den laver et spejlbilled af hele din harddisk, og gemmer det i én fil.
Alt incl.
Avatar billede faizan Nybegynder
21. april 2003 - 19:46 #18
prøver lige GHOST - hvis jeg nu formatere skal jeg så installere OS fra GHOST Cd'en jeg har lavet/brændt eller fra windows cd'en?
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2003 - 19:49 #19
Når du har lavet et "spejlbilled" af din harddisk, ligger det hele i én fil.
Den genindlæser du bare igen.....
Du skal ikke bruge noget andet.
Glem alt om cd'en til dit OS.
Avatar billede faizan Nybegynder
21. april 2003 - 19:49 #20
hmm kan ikke rigtig se hvor det skal downloades fra det der ghost
Avatar billede faizan Nybegynder
21. april 2003 - 19:50 #21
hvordan skal det genindlæses fra DOS? eller installeres..? Får man samme HD plads, som man havde før?
Avatar billede faizan Nybegynder
21. april 2003 - 19:52 #22
hvor er jeg dum! Det skal købes right?
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2003 - 19:52 #23
Det skal lige siges at Ghost ikke er et gratis program.

Og ja, når du vælger at genindlæse din ghost fil, genstarter PC'en i DOS, og din ghost fil vil blive indlæst automatisk.

Jeg er ikke lige sikker på hvad du mener med : Får man samme HD plads, som man havde før?
Avatar billede faizan Nybegynder
21. april 2003 - 19:54 #24
altå hvis jeg gør det nu. (har 1,85 på min hd nu) vil det være det samme antal efter at jeg har formateret og brugt den der GHOST cd?
Avatar billede faizan Nybegynder
21. april 2003 - 19:55 #25
hvad med shortcuts <- tænker på skrivebords udseendet, hvilke ikoner der er. Piller ghost også ind der?
Avatar billede faizan Nybegynder
21. april 2003 - 19:58 #26
nårh, men jeg tror jeg må nøjes med det der zip halløj, skal bare have det til at virke .. hmm - jeg plejede bare at markere min mappe og sige ADD TO ZIP FILE - men der kan jeg ikke krydse noget med SUB FOLDERS af.. hmm
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2003 - 20:05 #27
Du behøvet ikke stille flere spørgsmål om Ghost. Det kan siges meget nemt. Den tar' ALT !!!
Kan desværre ikke hjælpe dig med WinZip, men jeg vil anbefale dig at bruge WinRAR i stedet.
Den er meget bedre, men det er kun min mening - det kan være der er andre der mener noget andet.
Avatar billede faizan Nybegynder
21. april 2003 - 20:06 #28
men så kan du måske sige hvad RETAIL er? man kan få Ghost 2003 for 417 kr. Retail?????
Avatar billede faizan Nybegynder
21. april 2003 - 20:06 #29
det er vel en solgt version?
Avatar billede faizan Nybegynder
21. april 2003 - 20:07 #30
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2003 - 20:11 #31
Retail ver. er pakket ned i en fin æske med manualer.
Hvis det var en "bulk" ver. ville det kun være selve programmet (1 stk. CD-ROM)
Avatar billede faizan Nybegynder
21. april 2003 - 20:14 #32
ok takker for det -
Avatar billede faizan Nybegynder
21. april 2003 - 20:31 #33
phatlasse har også rar - kan du så guide mig igennem det?
Avatar billede faizan Nybegynder
21. april 2003 - 20:36 #34
gør den selv :) det med subfolders :D fedt takker - laver cd