Avatar billede alstrup Nybegynder
18. april 2003 - 14:34 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Harddisk aktivitet ved ingen brug af computer

Jeg bruger WinXP, og min harddisk vil ikke stoppe!
Dvs. der er aktivitet på disken ca. hvert 5 sekund. Jeg har sat strømstyring til at stoppe HD efter 5 minutter idle, men det sker aldrig.
Jeg har en Dell med 1000 Mhz Pentium III og 512 Mb Ram.

Spørgsmålet er, hvordan kan jeg gøre så HD stopper når computeren bare står og er tændt, uden at blive brugt?

Mvh Dan
Avatar billede kobe14 Nybegynder
18. april 2003 - 14:37 #1
sp0rg lige, hvadfor vil du have at den skal g0re det?
Avatar billede lrd Nybegynder
18. april 2003 - 14:37 #2
Har samme problem selv :)) Min begynder efter jeg ikke har brugt skidtet i 1o min så tordner den løs
Avatar billede alstrup Nybegynder
18. april 2003 - 14:41 #3
Til kobe14!

Fordi den ofte bare står og er tændt, og det enense der larmer er HD, ingen blæser eller noget. derfor er det irreterende at man kan høre den. Og i en bærbar er der ikke så meget støjdæmpning så det gør noget.
Avatar billede hcma Novice
18. april 2003 - 14:42 #4
Har I checket om der kører nogle tjenester i baggrunden??
Avatar billede lrd Nybegynder
18. april 2003 - 14:42 #5
Kan godt følge dig alstrup det er pisse irriterende.
Avatar billede chalde Seniormester
18. april 2003 - 14:57 #6
har samme irriterende problem.... btw.. ingen processer der kører imens...
Avatar billede lrd Nybegynder
18. april 2003 - 15:01 #7
oz her chalde :)) Fatter bare ikke hvad det er. Hvergang man går fra sin pc i 10min ( og det sker jo) Så begynder lortet at drøne afsted
Avatar billede lrd Nybegynder
18. april 2003 - 15:08 #8
"sp0rg lige, hvadfor vil du have at den skal g0re det?"

Hvad mener du?? kobe14
Avatar billede the_onedk Nybegynder
18. april 2003 - 16:35 #9
Jeg har haft et lign. problem under windows2000, hvor mit antivirus program gik i gang hvis computeren ikke lavede noget.
Jeg er ikke sikker på at det er dette, men det er da værd lige at se efter.
Avatar billede lrd Nybegynder
18. april 2003 - 17:42 #10
ved ikke hvor jeg skal kikke på mit AVG
Avatar billede chalde Seniormester
18. april 2003 - 22:14 #11
På min er det ikke antivirus.. men et eller andet øhh andet... men under processer er der ikke noget der æder cpu... har også prøvet at lukke for alt, undtagen de systemprocesser man ikke kan slukke for..
alstrup -> har du prøvet det? altså lukke for de processer man nu kan lukke for?
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2003 - 00:07 #12
Windows bliver mere og mere komplekst og sofistikeret for hver ny version, og xp er absolut ingen undtagelse - tværtimod. Windows holder konstant øje med, hvilke software du bruger, og flytter på dem, så de kan starte og arbejde hurtigst muligt. Dette arbejde foregår i baggrunden, mens computeren har "fri". Optimeringen standser så snart du igen griber mus eller tastatur!!

(Fra Komputer Til Alle (Også brugere på Eksperten.dk))

men der står ikke noget om hvordan man stopper det
Avatar billede alstrup Nybegynder
19. april 2003 - 08:42 #13
Jeg har forsøgt at stoppe de processer der ikke skal bruges, men ingen ændring.
Min Win2K gjorde det også, men slet ikke i samme grad, der kunne HD, godt komme til stop, når den var færdig med optimeringen
Avatar billede victor-1 Nybegynder
20. april 2003 - 00:06 #14
Problemet er kun af mindre betydning (comfort) windows sætter faktisk denne proces igang (som nettermann2002 skriver) for din skyld.
Løsning: Køb en ny harddisk som ikke larmer,- f.eks. Seagate Barracuda ATA IV -den kan næsten ikke høres.
Avatar billede chalde Seniormester
20. april 2003 - 19:55 #15
lækkert nok.... her er der ikke noget problem med lyd (har en seagate 7200.7 og en barracuda IV), undrede mig bare over hvad der gjorde det....
Avatar billede victor-1 Nybegynder
20. april 2003 - 22:37 #16
Kære alstrup !
Vi skal jo ha' løst dit problem.
Gå til kontrolpanel > stømstyring > fanebladet, strømstyringmodeller > her kan du foretage dine indstillinger.
Håber det var det du mente :o)
Avatar billede smikkel Nybegynder
21. april 2003 - 08:14 #17
Jeg har selv haft samme problem med min HDU'er men fant udaf det kom fra nette, prøv og tage netkabelet ud af netkort
Avatar billede alstrup Nybegynder
21. april 2003 - 21:09 #18
Til Victor-1
Det var det desværre ikke.
Jeg har sat tiden til 5 min. for sluk af HD, men det sker aldrig, for der er konstant aktivitet (ca. hvert 5-10 sek.)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
21. april 2003 - 23:35 #19
Hej igen alstrup !
Vi gi'r ikke så let op !
Hvis du ta'r et kig på Windows jobliste under fanebladet-processer, så må du vel også kunne se hvad det er din HD har så travlt med.
Lyser lampen for "Aktiv HD" ? - jeg tror (smikkel) er inde på noget af det rigtige, men inden du hiver kablet ud så tjek lige ovenstående.  :o)
Avatar billede alstrup Nybegynder
22. april 2003 - 08:42 #20
Victor-1 og smikkel
den proces der bruger al (98-99%) af CPU tid er systemprocessen. Ellers kører der mest af alt kun de processer som windows skal bruge.
Jeg har også prøvet at hive nætværkskablet ud, -- heller ingen ændring.
Avatar billede hpdenmark Nybegynder
22. april 2003 - 08:45 #21
jeg har haft det problem også men der fandt jeg uds af at det var mit dvd drev der fuckede min maskine
Avatar billede victor-1 Nybegynder
22. april 2003 - 12:13 #22
Nu begynder det snart at blive sjovt !
Prøv at deaktivere alle automatiske opdateringer (windows, antivirus osv.)
Giver det (efter lidt tid) en ændring ?
Bruger du f.eks. KaZaA kan det være "SPYWARE" - prøv at fjerne al spyware fra din pc, med et dertil egnet program. (alle fildelings-programmer installerer spyware)
Bruger du "FIREWALL" ? - hvilken ?
Avatar billede blueyed1 Nybegynder
26. april 2003 - 19:43 #23
Det kan være hvis denne service er startet på XP : Indekseringstjeneste
Den bruges til at indeksere din harddisk så det går hurtigere hvis du vil søge efter en fil "Søg Efter".
Gå i Kontrolpanel, Administration, tjenester, find "Indekseringstjeneste" stop den og deaktiver den. Læg så mærke til om ikke din Harddisk stopper.
Avatar billede alstrup Nybegynder
29. april 2003 - 09:35 #24
Blueyed1
Indekseringstjenesten var ikke startet, og den var angivet til at skulle starte manuelt.
Jeg er snart ved at give op, har efterhånden forsøgt alt synes jeg.
Det ender med en total geninstallation, af både winxp og mine programmer. :-(
Avatar billede victor-1 Nybegynder
29. april 2003 - 09:39 #25
Har du fjernet al evt. spyware ?
Det kan gi' en meget "arbejdsom" computer !
Avatar billede alstrup Nybegynder
29. april 2003 - 09:58 #26
Victor-1 (havde vist overset din kommmentar fra 16/4, undskyld)
Ja, med adware6, men det har altid været fjernet, da jeg har brugt programmer som det i lang tid.
Jeg har også forsøgt at lukke og fjerne alle mulige programmer, men uden held. Min firewall er en router, så den skulle ikke have indvirkning. Og mit antivirus er Norton, men det er heller ikke den.....
Mht. fildeling,- har det aldrig været en del af de programmer jeg har valgt at lægge på denne computer.
Avatar billede blueyed1 Nybegynder
29. april 2003 - 11:52 #27
Prøv at downloade dette gratis værktøj, det kan sige hvilke programmer der arbejder på harddisken.
Avatar billede blueyed1 Nybegynder
29. april 2003 - 11:52 #28
Avatar billede alstrup Nybegynder
15. maj 2003 - 08:43 #29
Blueyed1
Først undskyld den lange svartid :-)
Jeg har forsøgt med det der program, og jeg kan se hvad det er der porsøger at tilgå HD, det er mit netværkskort, der ikke kan finde nogle filer, så driverne står og forsøger heletiden. Jeg har forsøgt med opgradering, nedgradering og alverdens andre ting, men det hjælper ikke. Desuden får Filemon min computer til at gå ned, når jeg lukker den, hvis det har kørt men jeg kan godt køre det og se hvilke processer der bruger min HD.
Det med netkortet forstår jeg ikke. Jeg har endda forsøgt at fjerne det helt (driverne), det hjalp, men så kan jeg jo ikke bruge nettet, hvilket er uhensigtsmæssigt ;-)
Nå men hvorom alt er, så har du jo faktisk givet mig et værktøj, der gjorde at jeg kunne lokaliserer problemet, omend det ikke kunne løses. Det er bare ikke noget du kan gøre ved så det bliver altså dine points.
Tak for hjælpen alle sammen :-)
Avatar billede blueyed1 Nybegynder
15. maj 2003 - 08:49 #30
Tak for point. Det er dog trist at du ikke har fået løst dit problem. Hvis FileMon får din PC til at gå ned er der måske andre ting galt med XP, har du overvejet en reinstall/repair??
Avatar billede lrd Nybegynder
15. maj 2003 - 08:51 #31
Jeg havde som sagt samme problem men fik det løst totalt :-))

Det var en helpfile tilhørende mit keyboard. Jeg fjernede den under msconfig og har ikke haft problemer siden.
Avatar billede alstrup Nybegynder
15. maj 2003 - 08:55 #32
Jeg har forsøgt alt hvad jeg kan finde på i forhold til mine netkort drivere, men kun en total fjernelse af driverne hjalp. Derefter her jeg forsøgt med forskellige drivere, men det hjalp ikke. Så en fulstændig geninstallation er nok det eneste der kan hjælpe, også må jeg jo starte med at se om der er de samme problemer, hvergang jeg installerer et program. Det er bare det at min XP installation kun er fra januar i år :-(
Nå men der er jo ikke andet at gøre end at forsøge.