Avatar billede f_rollo Nybegynder
17. april 2003 - 17:29 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kryptering...hvilket program skal jeg vælge?

Jeg vil krypterer et par GB på min 2nd harddisk.

Hvilket (gratis) program skal jeg bruge?

Det skal lave en ordeltlig kryptering, filerne skal være lettilgængelige når password er indtastet, hvilket heller ikke skal være en basværlig sag at gøre...
Det skal også være sådan at jeg kan få fat på mine filer selvom jeg fx. kom til at smadre mit OS og måtte formaterer...

Nu vi er ved det.

Findes der noget DANSK litteratur om kryptering der omhandler how it works.
[Link please]

Eller er der nogen af jer der kan fortælle lidt om det. Bliver filerne langsomme at få fat i. Hvis nu jg fx. krypterede mine mp3'er ville de så begynde at hakke eller være to minutter om at gå igang?
Avatar billede f_rollo Nybegynder
17. april 2003 - 17:30 #1
Jev har kigget på Scramdisk med det er åbenbart begyndt at koste penge og en version der virker i XP.

Eller virker den gamle version i XP...nogen med erfaring på det område.
Avatar billede loonz Nybegynder
17. april 2003 - 17:41 #2
Prøv PrivateCrypto, det er gratis, og nemt at bruge:
http://www.privatecrypto.de/eng/index.html
Avatar billede welcro Nybegynder
21. maj 2003 - 01:30 #3
jeg har hidtil brugt scramdisk, men det virker IKKE i XP, så lige nu prøver jeg DriveCrypt 30dages, virker ok, men er jo ikke gratis, så jeg skal også finde noget andet f.eks loonz's forslag....
Avatar billede f_rollo Nybegynder
21. maj 2003 - 07:59 #4
Problemet med Privatecrypto er at det ikke kan bruges til at lave en ekstra drev der er krypteret, men blot kan lave en krypteret fil. Enten self-executeable eller et der skal åbnes med Privatecrypto.

Det er meget godt til at beskytte med, hvis det f.eks er noget der skal sendes med mail, eller brændes.
Avatar billede feldt Nybegynder
21. maj 2003 - 08:24 #5
Jeg ville helt klart overveje PGP http://www.pgpi.org. Det er gratis, ret udbredt, og meget let at bruge. Problemet med PGP i dit tilfælde er at du ikke kan tilgå filerne direkte, da de er krypterede. De skal først dekrypteres, før de kan anvendes.
PGP leverer dog også et program PGP-disk, som gør det muligt at kryptere en hel disk (partition). Jeg har ikke prøvet det, men mon ikke det så er muligt at tilgå filerne "runtime".
Du skal selvfølgelig sørge for at have en backup af dine nøglefiler, for hvis du mister dem, er du lidt presset ;-)
Der er også en del info på pgpi.org omkring hvordan kryptering virker. Ellers tag en hurtig søgning i en søgemaskine. Der burde være masser af links til info om kryptering.

/feldt
Avatar billede feldt Nybegynder
21. maj 2003 - 08:34 #6
Hmm.. Det ser ud til at pgpi.org er nede i øjeblikket. Men den burde være god nok.

/feldt