Avatar billede brygger29 Nybegynder
15. april 2003 - 16:22 Der er 14 kommentarer

For lidt strøm?!? ny strømforsyning?

Hej,

jeg har nylig lavet en opgradering.

P4 northwood 2,53 giga
256 ddr ram
80 giga disk seagate
30 giga disk Ibm
Brænder Baze
DVDdrev Pioneer
Creative live
GEforce 2 32 mb (daytona)

ikke alt er opgraderingen hehe

Når jeg booter min pc første gang, eller efter at den har været slukket et par timer så fryser den... kan være under opstart af windows, eller også når den lige ind på skrivebordet i xp. Jeg har prøvet mig med geninstallation, sågar andet OS... samme problem.

Mit spørgsmål er så, kan det være at en 300 watts psu er lige i underkanten? Når jeg resetter efter den er gået kold virker den som regel fint nok...

En anden lille ting jeg synes at have lagt mærke til er: hvis der er koldt i værelset går den oftere kold?!? f.eks hvis vinduet er åbent... og nej jeg bor ikke på grønland.

Hvad er jeres bedste bud derude...det er helt sikkert ikke et varmeproblem, og det er heller ikke rammene - det er testet. Jeg har prøvet at disable mine drev en for en.. kun med IDE-kablet. Næste gang min pc har været slukket vil jeg prøve at tage strømstikket ud af f.eks 2 drev for at se hvad der sker.

Jeg giver 60 point for den korrekte løsning, da det irriterer mig voldsomt. Har lige opgraderet fra ECS k7s5a som der kun var problemer med :o(
Avatar billede egidiussen Nybegynder
15. april 2003 - 17:06 #1
Din strømforsyning er ikke den største, men jeg tror næppe det er problemet.
Når du siger det ikke er rammene, så kan det måske være bundkortet...

Skipper
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. april 2003 - 17:49 #2
det kan umuligt være din PSU, den er stor nok.
Der må være noget andet galt.
Avatar billede brygger29 Nybegynder
15. april 2003 - 17:49 #3
Kan en bios være opdateret forkert? eller ikke rigtigt - ved ikke hvordan man skal sige det. Det er et helt nyt bundkort, og jeg kan se at det er den nyeste biosversion.
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. april 2003 - 17:53 #4
hvis bios havde været en forkert ville den ikke kunne starte overhovedet.

der er mange andre muligheder, og du har vel ikke overklokket den.
har du haft bios resat eller Loadet Default Setup?
Avatar billede diamant Nybegynder
15. april 2003 - 19:57 #5
1) 300W kan være tiltræklig hvis det er en fra et godt mærke, men hvis den er en generic (let), en 300 watts psu er lige i underkanten især for en P4.
Je ville anbefale at skifte den med en 430W Antec True Power http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1914577892 (du får mere for prisen end en 350W). Min bror har fået den og hans computer er mere stabil nu.
2) har du tilsluttet den 4 pin strømforsyning ledning til den P4 stick på bundkortet?
Avatar billede scb Praktikant
15. april 2003 - 22:33 #6
Det er ikke din strømforsyning, (hvis den da ikke er defekt) med din bestykning vil jeg tro at du bruger omkring 160 watt.
-SCB
Avatar billede brygger29 Nybegynder
15. april 2003 - 22:51 #7
Hej,

nu har jeg prøvet at fjerne strømstikket til mine cdromdrev - og der bootede den uden problemer.. jeg prøver igen imorgen tidlig hvor den har stået natten over...der har problemet været der hver dag konstant...

interessant, for jeg er helt enig i det folk skriver med at 300 watt er tilstrækkelig... med mindre jeg har en enhed i pcen som af en eller anden årsag bruger mere strøm end den burde... grafikkort måske?!?

Jeg vender lige tilbage imorgen.

Meeeen hvis der skal skiftes har jeg jo max brug for 350 watt... forslaget med 430 watt er helt ude af proportioner.

Jeg har IKKE overclocket min cpu - det er som sådan en "standard-konfiguration" og jeg har prøvet med standardindstilling i bios. Ramtest er også kørt, og som den opfører sig mener jeg heller ikke rammene kan tilskrives noget.
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. april 2003 - 23:02 #8
det er en rigtig driller, har du målt spændinger på den?

jeg har selv lige oplevet noget mærkeligt, min corespænding cyklede op og ned, hvilket resulterede i at temperaturen på CPU røg fra 45° til over 65°!

Jeg skilte computeren ad og rensede den, men den blev ved, samtidig var der dukket en mystisk støj op fra kabinettet, jeg fandt ud af at en lille blæser til HDD kørte langsomt, jeg gjorde dog ikke noget ved den.

Efter et stykke tid holt støjen op og temepraturen ligger nu igen nede omkring 45°, så jeg regner med at den lille blæser er stået af og ikke mere belaster PSU.

PS: det skal siges at jeg OC fra 1,5Ghz til 2 Ghz, den blev selflg. nedsat da jeg havde den forhøjede temp., men det var ikke den der var årsag til stigningen, så den kører igen 2 Ghz.
Avatar billede brygger29 Nybegynder
16. april 2003 - 10:29 #9
Jeg har ikke målt spændinger endnu, men også her til morgen startede den uden problemer. Jeg havde på et tidspunkt en controller error fra mit dvddrev på ide1.. men det fik jeg løst ved at skifte idekablet...faktisk troede jeg der mit problem var løst. Men uden CDrombrænder+DVD drev kører det fint.

Jeg er ved min pc her efter påske, og så vil jeg prøve med brænderen i... så jeg håber at jeg er en løsning nær hvor man kan give DVDdrevet skylden.

Retaxes: hvordan kan man måle om mit dvd-drev f.eks giver abnormal spænding. Hvis jeg kigger på min pc's opførsel vil jeg sige at spændingen sagtens kan lægge for højt.. og også svinge, uden at den er i brug.

Jeg har prøvet at kopiere fra begge drev samtidig... og på det tidspunkt kørte det godt nok, det er lidt sporadisk.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. april 2003 - 13:04 #10
for mig lyder det som om DVD + CD ikke kører godt sammen, er jumperne sat rigtigt?
Avatar billede brygger29 Nybegynder
16. april 2003 - 13:32 #11
Ja, det har jeg også haft i tankerne og gået lidt efter.. så jeg har haft fjernet dem begge fra IDEkablet hver for sig... men uden held... det hjalp først da strømmen blev taget fra.

Nu jeg tænker over det har jeg faktisk haft hentet noget firmware til mit dvd-drev og fik eksekveret filen under windows og fik en fejl (skulle have være kørt fra en dospromt).. - jeg har ikke noget problem med at købe et  nyt drev, vil bare være sikker på at jeg har effekt nok i min PSU til at trække enhederne.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. april 2003 - 13:53 #12
kan du ikke indlæse en gammel firmware, eller hente den rigtige inden du opgiver DVD drevet.
Avatar billede brygger29 Nybegynder
16. april 2003 - 14:00 #13
jo selvfølgelig... hvis jeg havde tænkt på det med firmwaren havde jeg også prøvet det inden jeg lavede indlægget.
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. august 2003 - 10:20 #14
hvad har du fundet ud af?