Avatar billede zevicez Nybegynder
10. april 2003 - 23:00 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

GRUB

Hej derude..
Jeg har et stort problem, som jeg håber i kan hjælpe mig med.. Det var sådan at jeg havde lavet en partition for sig på en hd, hvorpå jeg havde installeret redhat linux, og havde under installation sagt ja til installation af GRUB bootloader eller hvad den hedder..
Jeg ville så gøre det smarte for at komme af med linux igen, at jeg gjorde det via partition magic 8 (Det skal vidst siges at jeg intet kender til linux og blot ville prøve det for sjov).. Efter at have formateret partitionen med ext3 filsystemet og linux på, merget jeg den med mit c drev, så jeg havde 1 stor partition på harddisken.. Jeg trykkede apply, og programmet gik i gang med hvad jeg havde bedt den om, den skulle så genstarte før alt fungerede, og ved start op stod der pludselig "GRUB" på skærmen ligsom normalt, men den kom ikke videre.. Jeg kan nu ikke komme ind i windows.. argh hjææælp.. Troede at grub bare lå på partitionen hvor linux lå, og at den var fjernet med formateringen af RH.. Hvad gør jeg nu?? Nogle der kan hjælpe..
på forhånd tark
VH Esben Baymler
Avatar billede viciodk Praktikant
10. april 2003 - 23:07 #1
put en windows 98 startdiskette i maskinen og skriv

fdisk /mbr
Avatar billede zevicez Nybegynder
10. april 2003 - 23:08 #2
starter jeg op i windows igen så?
Avatar billede zevicez Nybegynder
10. april 2003 - 23:09 #3
det skal måske nævnes, at jeg kører winXP :)
Avatar billede viciodk Praktikant
10. april 2003 - 23:11 #4
fdisk /mbr genskaber din boot sektor på harddisken og så burde det virke igen, lige meget hvilken Windows du kører med :)
Avatar billede zevicez Nybegynder
10. april 2003 - 23:11 #5
WOW.. Det fungerede 100% 100000000xtark !! Du får alle point med det samme
Avatar billede zevicez Nybegynder
10. april 2003 - 23:12 #6
mange tak.. du har været til stor hjælp..
forresten, hvor ligger den såkaldte bootsektor, hvor GRUB jo åbenbart lå?
Avatar billede viciodk Praktikant
10. april 2003 - 23:12 #7
Avatar billede viciodk Praktikant
10. april 2003 - 23:14 #8
Bootsektoren ligger på de første få KB på din primære harddisk, altså c-drevet. Jeg ved ikke om det helt kan sammenlignes, men Windows XP har også en slags bootloader. Det er filen C:\boot.ini som du skal åbne ved at skrive det i adresselinjen for filen er skjult.
Avatar billede viciodk Praktikant
10. april 2003 - 23:16 #9
Det var du ellers ikke længe om at klare... godt du fik det til at virke :)