Avatar billede kdn Nybegynder
17. november 2000 - 15:54 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

CMYK eller RGB

Hvad sker der hvis man indleverer et materiale til tryk, hvor billederne er i RGB istedet for CMYK, som det vist skal være. (Er kommet i tidsnød). Hvordan bliver det trykte resultatet i forhold til det man ser på skærmen, hvis det i hele taget kan lade gøre.

//kdn
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. november 2000 - 15:56 #1
Jeg tror ikke trykkeriet bliver så glade for det ..
Avatar billede prodic Mester
17. november 2000 - 16:01 #2
jeg har selv prøvet det engang, og jeg var langt fra tilfreds med resultatet. Heldigvis var det kun et testprint af den endelige version, så jeg nåede at rette det til CMYK inden det rigtige tryk.
Men mere ved jeg ikke om det, så andre kan måske bidrage.

Det tager ikke lang tid, at rette det fra RGB til CMYK, så hvis du kan nå det så vil jeg nok råde dig til at gøre det.
Avatar billede kurtis Nybegynder
17. november 2000 - 16:02 #3
billedet vil som regel komme ud som sort/hvid på film
Avatar billede stroehm Nybegynder
17. november 2000 - 16:41 #4
der er tre gange så mange farver i rgb spektret kontra cmyk - dvs to trediedele af dine rgb farver ikke kan reproduceres på en tryk maskine...
Avatar billede jesperv Nybegynder
17. november 2000 - 18:28 #5
Som Kurtis: billedet vil som reget komme ud som sort/hvid.
Du kan jo evt. bede reproanstalten om at konvertere, men så mister du kontrollen over resultatet da det ikke er lige meget hvordan billederne konverteres.
Avatar billede jesperv Nybegynder
17. november 2000 - 18:29 #6
Du kan jo iøvrigt lave en batch kørsel i Photoshop der konverterer alle billederne automatisk.
Avatar billede stroehm Nybegynder
17. november 2000 - 20:14 #7
>>jesperv
man må da gå udfra at repro folkene gør det optimalt - da de jo er uddannet til det og lever af det!
- men det er sikkert dyre end  hvis man selv roder med det!
;)
Avatar billede kdn Nybegynder
17. november 2000 - 22:19 #8
>>jesperv

Hvad mener du med at det ikke er lige meget hvordan man konverterer ?

Kan det gøres på andre måder end at åbne et RGB-billede i Photoshop, gå op i \"Billede\">\"Tilstand og vælge \"CMYK-farve\", - hvorefter Niveauer, Farvebalance osv. også må ændres, da farver og lys forandrer sig ?

Jeg har aldrig prøvet at lave en batch-kørsel, kan du i grove træk forklare hvordan man gør ?
Avatar billede cstern Nybegynder
18. november 2000 - 10:53 #9
Hvis du indleverer i RGB og trykkeriet forventer CMYK får du i bedste fald noget der er nogenlunde, i værste fald det rene gylle. Jeg har en gang prøvet, omend det aldrig kom så vidt at det blev trykt, da reprofolkene godt kunne se at det blev helt forfærdeligt. Der er INGEN nemme genveje hvis du vil have en bare nogenlunde ide om hvad du vil have der skal trykkes. Og reprofolkene kan ikke gøre det for dig.
Avatar billede stroehm Nybegynder
18. november 2000 - 14:26 #10
>>cstern
\'\' kan ikke gøre det \'\' ????
Men de sidder jo ikke her på eksperten og spørger dåmt !
Hvorfor tror du ikke det ????

;)
Avatar billede prodic Mester
18. november 2000 - 14:34 #11
kdn : http://www.eksperten.dk/spm/14916 - ang. batchkørsel, men den kan ikke tage højde for lys/balance og andet da det jo varierer fra billed til billed.
Avatar billede cstern Nybegynder
18. november 2000 - 19:55 #12
stroehm: Du må huske på at reprofolkene ikke er DTP\'ere. de tager den fil man kommer med og putter den ind i deres system. Hvis det ikke er CMYK så bliver det måske(!) konverteret til en standard CMYK udgave - og som jeg skrev tidligere er resultatet ikke altid (sjældent) noget der svarer til RGB udgaven. Så, hvis jeg skal modificere min kommentar så er det at reprofolkene kan ikke altid konvertere RGB til CMYK og hvis de kan er resultatet uden for din kontrol og oftest ad h\' til...
Avatar billede stroehm Nybegynder
18. november 2000 - 22:55 #13
hmmm
Så hvidt jeg ved er Repro og Grafiker de eneste fulde uddannelser i billeder og tryk, som man har kunne uddanne sig til i mange årtier (reproteknikkere var navnet før grafikere) - derimod er dtp vist noget man kan lære på et kortere kursus.
Så jeg tror ikke vi taler om det samme.
-  men man kan vel være uheldig og komme til at give en morfar det i hånden som giver udtryk for at han ved hvad det handler om !
*LOL*
Avatar billede cstern Nybegynder
19. november 2000 - 11:38 #14
OK :-) stroem, Det skal ikke udvikle sig til en diskussion om hvem der gør hvad. Mit simple budskab er at det er en dårlig ide at indsende et RGB forlæg hvis trykkeriet kun kan bruge CMYK da man ikke kan være sikker på hvad man får igen.

Prøv at lave et billede med mange farver i RGB og konverter til CMYK i PS. Hvis de ser ens ud kan man godt satse og sende det.
Det jeg mente med at de ikke er DTP\'ere var blot at deres arbejde er ikke at bruge megen tid på alle forskellige justeringer der måske er nødvendige for at CMYK skal ligne RGB udgaven - det ville sinke deres arbejde unødigt, og de forventer et forlæg som mere eller mindre kan bruges direkte.

Så hvis vi ellers kan blive enige om at det bedste er at selv konvertere til CMYK inden det bliver sendt ind så er den vel ikke meget længere (?)
Avatar billede stroehm Nybegynder
19. november 2000 - 14:13 #15
>> cstern
okie  ;)
Havde også glemt at putte litografen i imellem repro kopisten og grafikeren !  *LOL*

Men skal skal sgu have en ged skærm og have kalibreret den meget grundigt i samarbejde med trykkeriet som skal trykke opgaven - hvis man skal kunne regne med at vurdere et cmyk i rgb tilstand - det er slet ikke optimalt - det skal ses på papir - og prøvetryk/print i forsvarlig kvalitet - koster jo ikke meget i forhold til en 4+4 på blankt papir i 5000 eksemplare...
roger over n out !
:)
Avatar billede Jman Praktikant
20. november 2000 - 01:29 #16
Jeg tror alle er enige her.....
En RGB vil til hver en tid ALDRIG komme til at give detønskede resultat, som man forventer. CMYK er nu en hel anden standard en RGB og derfor må man sgu ikke sammenligne de to ting. RGB har helt andre farveaspekter end CMYK og derfor vil resultatet blive dårligt.
Kdn - hvis du er i tidsnød vil jeg foreslå at du enten ligger opgaven ud her (der er sikkert mange der gerne vil hjælpe i en god ånd) eler evt. søge efter programmet \"proscript\", der kan konvertere en færdig eps-fil til CMYK OG tage højde for evt. justeringer indenfor et tåleligt aspekt
Avatar billede kdn Nybegynder
21. november 2000 - 00:10 #17
Jeg gik den tunge gang og konverterede alle billederne et for et (har næsten ikke sovet i to døgn). Jeg var også ved at eksperimentere med batch-kørsel i Photoshop, men synes ikke rigtigt at det blev godt, da billederne ikke var ens i lys og balance osv.
Ellers tak for tilbudet om evt. hjælp, det er dejligt at vide at man måske ville kunne få kvalificeret hjælp en anden gang hvis det skulle komme til at knibe.

//kdn
Avatar billede stroehm Nybegynder
21. november 2000 - 00:18 #18
>>kdn
Så kan jeg godt forstå at du ikke lige laver rigtige prøvetryk af allesammen..
:)