Avatar billede jaws3d Nybegynder
08. april 2003 - 14:17 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Pixelforskydning ved bl.a. importerede bitmaps

Er der nogen som ved noget om dette fænomen? Hvorfor det er sådan, at importerede bitmaps mister 1 pixel i højrekanten og bunden?

Har lært et trick, at man skalerer sin bitmap ned 1 pixel i højde/bredde, men det er mig lidt for omstændigt altid at gøre dette.

Hilsen Jesper
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
08. april 2003 - 14:45 #1
Du skal sætte alpha til 0 eller 99 og samtidigt sørge for at billederne så vidt muligt står placeret på runde tal. Altså x = 109.0 og y=204.0

/Nikolaj
Avatar billede thulstrup Nybegynder
08. april 2003 - 14:45 #2
Jeg er ikke klar over hvorfor flash gør det, men jeg plejer at løse det ved at lave en 1px gennemsigtig kant rundt om mine gif'er.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
08. april 2003 - 14:46 #3
Avatar billede jaws3d Nybegynder
08. april 2003 - 15:09 #4
Placering på runde pixeltal er gjort.Hmm, fint med gif'er, men hvad med jpg'er. Der er jo ingen transparens.

Gode tricks, men jeg synes stadig det er en omvej rent arbejdsmæssigt. Kan det virkeligt passe, at MacroMedia har overset den detalje? Jeg mener også den var tilstede i 5'eren. Katastrofalt!

Jesper
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
08. april 2003 - 15:10 #5
Det er ikke selve billedets tranparens du skal ændre ved. Det er flash´s. Du skal altså inde i flash sætte en alpha også selvom billedet ingen har.

Latterligt? Ja, men det er din løsning.

/Nikolaj
Avatar billede barklund Nybegynder
08. april 2003 - 17:35 #6
Et rigtig godt tip: Brug 24-bit PNG - det er det absolut bedst supporterede billedformat i flash! Den laver perfekt transperens og tweens uden de mange problemer, der ellers er...
Avatar billede jaws3d Nybegynder
08. april 2003 - 17:59 #7
Hej gutter!

Jeg har fundet ud af føgende..
Flash har hovedsagligt problemer med "verticale pixel" dvs. lodrette streger, hvis man kører sin alphachannel helt ud til kanten.

Jeg har ikke arbejdet med gif i flash, kune png men løsningen er som cellb10ck
har forklaret, lav 1px gennemsigtig kant hele vejen rundt..

Eller som nikolaj har forklaret, men den har stadig en tendens til at lave en pixeforskydning, når man importerer pixelanimationer...(*.png)
Selvom billedet bliver placeret nøjagtigt pr pixel....
For at fixe det, skal man "break apart" billederne...
Så stopper pixelforskydningen??? underligt men sandt :)

Nikulajdu æder pointsne, da cellb10ck har glemt svar ;)