Avatar billede bacce Nybegynder
16. november 2000 - 22:33 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

har lige enu et problem med win2000 pro dk

når jeg skal lukke min computer ned hvisket jeg gør hver dag så får jeg den gode gamle besked \"du kan nu slukke computeren\" hmm nu er der jo det ved at jeg har atx motherboard og den skulle jo gerne selv sørge for at den bliver slukket meen nej jeg er nød til at hive stikket ud for at få den slukket
nogen der lige sidder med en ide til hvorfor den gør sådan ???
Bacce
Avatar billede simonvalter Praktikant
16. november 2000 - 23:20 #1
det kommer and på hvad for et mærke motherboard du har mener jeg, men hvad jeg kan forstå på dig så kan du ikke slukke ved at trykke på nogen knapper og jeg har en ven der har samme problem. han har ingen problemer i win me men i 2000 skal han holde tænd og sluk knappen inde i ca 5 sek.
Avatar billede elcoolio Nybegynder
16. november 2000 - 23:29 #2
Det er fordi Win2000 er bygget på en Win NT kerne hvilken ikke understøtter autosluk... D.v.s den kan ikke udnytte ATX funktionen i dit kabinet+motherboard!
Men du kan gå ind på din motherboard fabrikants hjemmeside og kigge efter en fil der hedder hal.dll til din model motherboard... Der skulle også stå hvad du skal ændre i din registreringsdatabase for at få computeren til at slukke selv... MEN HUSK AT DOWNLOADE DEN FIL DER PASSER TIL NETOP DIN MODEL!!! Ellers er jeg ret sikker på at resultatet ikke bliver som du forventer! ;)

ElCoolio
Avatar billede elcoolio Nybegynder
16. november 2000 - 23:55 #3
Faktisk har jeg svaret lige her:
\"Mange computere slukker automatisk når man afslutter Windows. Dette kan også lade sig gøre i Windows NT(2000, men det kræver, at man har den rette DLL-fil. Denne fil skal man have af producenten af bundkortet. Filen hedder HAL.DLL og skal lægges i system-biblioteket.
Når filen er installeret, skal der foretages en ændring i registreringsdatabasen i nøglen
HKEY_LOCAL_MACHINE\\Software\\Microsoft\\Windows NT(2000)\\CurrentVersion\\Winlogon.
Denne nøgle indeholder en værdi der hedder PowerdownAfterShutdown. Denne værdi skal ændres til 1.
Medmindre man ikke har den rigtige HAL.DLL-fil, er der intet formål med at ændre nøglen. Så vil det blot betyde at Windows NT(2000) genstarter, når man forsøger at afslutte!\"

Håber det virker! :))

ElCoolio
Avatar billede hein0 Nybegynder
17. november 2000 - 00:00 #4
Løsningen: Gå ind i EGENSKABER FOR SKÆRM, dernæst PAUSESKÆRM og så STRØMFORSYNING. Her aktiveres (sættes flueben ved) APM  og hele herligheden virker.

hein0
Avatar billede handmade Nybegynder
17. november 2000 - 00:02 #5
Gør sådan:
Indstillinger-kontrolpanel-strømstyring. Vælg APM i det panel der fremkommer, sæt kryds i \"anvend avanceret strømstyring på denne computer\"
Avatar billede handmade Nybegynder
17. november 2000 - 00:27 #6
-->bacce!
Hvis du skulle komme ud for problemet med ikke at kunne slukke uden at hive stikket ud (hvis maskinen \"dør\" fx), skal du holde kontakten nedtrykket i 5-10 sekunder. Så lukker strømforsyningen på ATX-bundkort
Avatar billede goulduck Nybegynder
17. november 2000 - 06:58 #7
elcoolio> Windows 2000 kan da godt selv slukke computeren - uden at man behøver at downloade nogen filer. Eller mener du kun i tilfælde som bacce\'s?
Avatar billede svein Nybegynder
17. november 2000 - 08:40 #8
Hvis ikke din maksine slukker selv så skal du have opgraderet din BIOS. Det gjorde jeg og det virkede, med det samme!
Windows 2000 har selvsagt understøttelse for både APM og ACPI.