Avatar billede cheops Nybegynder
07. april 2003 - 16:08 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Procentgraf

Sidder lige og skal samle svarene fra et spørgeskema i et regneark i Excel. Jeg vil meget gerne have lavet grafer over hvert spørgsmål/svar, således at hele den vandret liggende søjle udgør 100%, men kun de f.eks. 16,7% er markeret på søjlen... Se gerne eksempel på http://www.multimedie.hilhan.dk/mmd5-25/graf.jpg

HVORDAN GØR JEG DET?!?

Pliiz help...
Avatar billede mortrr Praktikant
07. april 2003 - 16:27 #1
Du skal bruge et ekstra "datasæt" som er 100 minus aktuel procent.

Altså, groft sagt:
18-20    1    6
21-24    4    3
25-28    1    6
28-    0    7

Hvis du opretter en bar-graf over ovenstående eksempel vil du sikkert selv kunne se de rigtige valg.
Avatar billede cheops Nybegynder
07. april 2003 - 16:57 #2
Ok... Det er muligvis rigtigt nok hvad du siger... men da jeg er nybegynder på området, er jeg bange for jeg ikke helt forstår hvad du mener - sorry! Hvor får du tallene 6, 3, 6 og 7 fra? Og hvordan er det helt præcist du vil lave det med grafen?
Avatar billede mortrr Praktikant
07. april 2003 - 17:09 #3
Tallene var bare et hurtig eksempel på nogle tal der hele vejen igennem giver samme sum 1+6=7, 4+3=7. Burde nok have været 6, så det passede med det samlede antal "stemmer".

Når du opretter en bar-graf (vandret søjle-graf - min er engelsk, så jeg ved ikke hvad den hedder på dansk) i excel, få du blandt andet mulighed for at vælge en "Stacked bar". Den viser begge kolonner efter hinanden. Så skal du bare give serie 1 den mørke farve, og serie 2 den lyse.
Man kan også bruge en 100% stacked bar, men hvis serierne passer sammen (hvilket de skal) så er det ligegyldigt hvilken man vælger.
Avatar billede cheops Nybegynder
07. april 2003 - 17:44 #4
ok... nu tror jeg, jeg er med - har også fået lavet den ene af dem! Men hvis jeg prøver at lave for dem alle på én gang, vender den graferne "omvendt". den graf som excel lægger nederst - altså tættest på x-aksen - vil jeg gerne have øverts - altså længst fra x-aksen! Noget du kan hjælpe mig med?
Avatar billede mortrr Praktikant
07. april 2003 - 17:49 #5
Højre-Klik på aksen - Formater - afkryds Kategorier i modsat rækkefølge (oversat fra engelsk)
Avatar billede cheops Nybegynder
08. april 2003 - 00:35 #6
ok... tror måske det lykkedes nu... Tusind tak for hjælpen - du har ærligt og redeligt fortjent dine point! Men vender måske tilbage med flere spørgsmål, hvis der opstår problemer...