Avatar billede knuden Nybegynder
04. april 2003 - 14:15 Der er 58 kommentarer og
1 løsning

RIS server

hvorfor virker min RIS server ikke.
DHCP er også sat BOOTP, DNS virker. Der er rødt X over min ris server efter jeg har autioseret den.
når min client skal have fat i Ris sker der ikke noget, der kommer en BOOTP record i min DNS
Avatar billede svein Nybegynder
04. april 2003 - 15:21 #1
Du skal Autorisere din RIS server. Det er noget der sker under DHCP konsollen. Se her hvordan:
http://www.svein.dk/windows2000/RIS/autoriser_RIS_server_i_Active_Directory.htm
Avatar billede serverservice Praktikant
04. april 2003 - 15:49 #2
Ja du skal oprette en dhcp på risserveren til authorisation -så virker det.
Og så skal du "delegate control" = godkende hvilke bruger som har rettighed til ris installation. Du gør det fra Group policy - højreklik Ou ....osv.
Avatar billede knuden Nybegynder
07. april 2003 - 14:21 #3
Autorisere, har jeg gjort. Jeg får også tildelt en IP fra min DHCP men jeg får ikke noge RIS image jeg kan installer. Jeg får fejlen
PXE-E53: No boot filename received
og jeg har et image og sif fil, og der er rettigheder nok. Jeg får slet ikke noget billede frem fra min RIS
Avatar billede serverservice Praktikant
07. april 2003 - 14:26 #4
Du logger på ris med f12 under opstart. Kan du vælge en bruger til login? f.x. administrator
Har du shared dit ris image. Kan du browse dig til biblioteket hvor det ligger.?
Avatar billede knuden Nybegynder
07. april 2003 - 14:35 #5
det er shared og jeg kan browse og jeg får en IP, men jeg får ikke noget fra min RIS
Avatar billede svein Nybegynder
07. april 2003 - 14:36 #6
1. Check at RIS service programmerne kører (BINL, RIS Groveler, TFTP). Gå i Start > Kør og skriv: risetup -check
2. Check RIS serveren i Active Directory at den er sat til "Answer all Clients".
3. Kører DHCP server servicen på samme Server som RIS serveren?
4. Er der en Router mellem RIS serveren og DHCP serveren?
5. Hvis RIS og DHCP er på samme server skal du sætte følgende værdi i Registry:
ResponseDelay værdi = 0.
HKEY_LOCAL_MACHINE \System \CurrentControlSet \Services \Binlsvc \Parameters
Avatar billede knuden Nybegynder
07. april 2003 - 14:44 #7
alle service køre
answer all clients er sat til
RIS og DHCP er ikke på samme server
Der er ingen router
Avatar billede knuden Nybegynder
07. april 2003 - 14:45 #8
jeg er lidt i tvivl om RIS Groveler, hvad hedder den under service
Avatar billede knuden Nybegynder
07. april 2003 - 14:46 #9
RIS Groveler er der også og køre
Avatar billede serverservice Praktikant
07. april 2003 - 15:01 #10
Det lyder som om den mangler en fil i dit risimage. Prøv at lægge et nyt ind. Det kommer pr. default i remoteinstall som rodmappe.
eller din Dhcp authorise er ikke ok.
På din risserver opretter du en nyt seperat scope i dhcp og authorizer. enabler osv. hjalp det?
Avatar billede svein Nybegynder
07. april 2003 - 15:02 #11
Har du slået til den Reg.værdi som jeg skrev?
Har du fortsat ingen mulighed for at Autorisere din RIS server i DHCP?
Avatar billede knuden Nybegynder
07. april 2003 - 15:07 #12
jeg har ikke sat reg værdi til, for DHCP og RIS køre ikke på samme server.
jeg har Autorisere, men hvis jeg sætter RIS ind i min MMC kommer der rødt kryds over den
Avatar billede serverservice Praktikant
07. april 2003 - 15:12 #13
Har den NTFS drev?
Men du bliver nok nødt til at lægge dit risimage ind igen, for du har lavet en fejl under risinstallationen et sted.
Avatar billede knuden Nybegynder
07. april 2003 - 15:13 #14
jeg har NTFS
Avatar billede serverservice Praktikant
07. april 2003 - 15:14 #15
Husk når du prestager en bruger skal de have "join comp. to domain" eller dom. admin rettighed.
Avatar billede knuden Nybegynder
07. april 2003 - 15:17 #16
jeg prestager ikke, jeg vil bare have forbindelse til min RIS i første omgang
Avatar billede serverservice Praktikant
07. april 2003 - 15:23 #17
se her vi har vist nævnt det. Men du skal få en blå logonskærm hvor du kan skrive administrator pg password - logge på.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;284987
Avatar billede svein Nybegynder
07. april 2003 - 15:27 #18
Skriver den noget i Logbogen når du forsøger at Autoriser din RIS server?
Avatar billede knuden Nybegynder
07. april 2003 - 15:52 #19
den skriver at der er gået godt,
jeg har været inde på linket og sådan har jeg også gjort
Avatar billede knuden Nybegynder
07. april 2003 - 17:31 #20
kanon der!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Avatar billede serverservice Praktikant
07. april 2003 - 17:34 #21
hva så virker det?
Avatar billede knuden Nybegynder
07. april 2003 - 19:35 #22
nej der er ikke noget der virker, jeg får ikke fat i RIS serveren
Avatar billede knuden Nybegynder
07. april 2003 - 20:51 #23
kanon??????????????
Avatar billede serverservice Praktikant
08. april 2003 - 00:07 #24
Det ser ikke ud til at du tager vores råd helt alvorligt.?
Jeg skrev tidligere at du skulle oprette dhcp scope PÅ RISSERVEREN.
Du opretter bare et seperat scope i din dhcp på risserveren - så virker det.
Hvordan skal dhcp finde risserveren hvis der ikke er dhcp på den?
Avatar billede knuden Nybegynder
08. april 2003 - 06:49 #25
nu skal jeg lige fortælle dig noget, MAN kan godt køre RIS og DHCP på hver sin server. Det har jeg da gjort før, men nu virker det ikke. Det ser ikke ud til at du tager Microsoft alvorlig, ellers ville du ikke komme med sådan en påstand
Avatar billede svein Nybegynder
08. april 2003 - 08:30 #26
dannyboyd>
Det er IKKE nødvændig at have DHCP på samme server som RIS! Det eneste du skal huske når den er installeret separat er at du separat skal autorisere den i DHCP konsollen. Jeg har også haft DHCP og RIS på forskellige servere!
Jeg kan heller ikke se behov for at have et separat scope på DHCP serveren!?

knuden>
1. Booter du på netkort eller diskette?
2. Beskriv hvornår du får fejlen:
Har den fået DHCP adresse eller?
Avatar billede knuden Nybegynder
08. april 2003 - 12:09 #27
jeg booter på netkort
jeg får fejlen efter jeg har fået ip adressen fra DHCPserveren, der skriver den
PXE-E53: No boot filename received

Her er hele smøren hvad der står på skærmen
Intel (R) Boot Agent Version 3.0.03
Copyright (C) 1997-2000, Intel Corporation

CLIENT MAC ADDR: 00 02 B3 33 D9 08  GUID: FFFFFFFF-FFFF-FFFF-FFFFFFFFFFFF
CLIENT IP: 10.10.2.111 MASK: 255.255.0.0 DHCP IP: 10.10.10.1
PXE-E53: No boot filename received

PXE-M0F: Exiting Intel PXE ROM.
Boot from ATAPI CD-ROM : Failure..

jeg håber at det kan hjælpe, da jeg har brug for RISen
Avatar billede serverservice Praktikant
08. april 2003 - 12:12 #28
Ja men jeg mener at man skal have dhcp aktiveret på risserveren for at kunne lave "authorize". jeg har selv haft samme problem og det hjalp da jeg lavede et scope, men du har ret -  det burde være nok bare at aktivere dhcp på rissrv og så lave authorize på dhcpserveren.
Avatar billede svein Nybegynder
08. april 2003 - 12:16 #29
Der kan være et problem med din PXE rom på dit netkort.
Forsøg at lave en RIS boot disk.
Se her hvordan:
http://www.svein.dk/windows2000/RIS/preparing_ris_clients.asp
Avatar billede serverservice Praktikant
08. april 2003 - 12:27 #30
->Knuden, Nej jeg tager ikke microsoft 100% alvorligt, det kan man ikke i praksis. Jeg fortæller kun den teori som er ok og så mine egne erfaringer.
Avatar billede knuden Nybegynder
08. april 2003 - 13:32 #31
Nu har jeg prøvet med et helt nyt 3Com netkort og den skriver den samme fejl
PXE-E53: No boot filename received
Avatar billede knuden Nybegynder
08. april 2003 - 13:35 #32
men jeg får bare ingen IP adresse nu
jeg er villig til at give alle de point der er mulig
Avatar billede svein Nybegynder
08. april 2003 - 14:19 #33
Rolig nu:
Når du får et spørgsmål - må du svare konkret så vi andre der deltager har en lille mulighed for at følge med i hvad du foretager dig!
Forsøg at svar på følgende spørgsmål:
Har du forsøgt med en RIS boot disk?
Avatar billede svein Nybegynder
08. april 2003 - 14:29 #34
DHCP
1.Har du et aktivt scope på din DHCP server. Dvs. har du klienter i dag der får IP adresser fra den DHCP - og det virker.
ANDET
2.Har du forsøgt at boote mod din RIS server med flere end den ene klient?
3.Har du checket hvad der står i Logbogen på din RIS server efter at du har forsøgt at starte en klient.
4. Check inde i under RIS i Active Directory om der registreres de klienter der boot op i mod RIS serveren?
Avatar billede knuden Nybegynder
08. april 2003 - 15:43 #35
jeg har ikke prøvet endnu men RIS bootdisk
1 min DHCP virker og uddeler adresser til over 100 clienter og det er der ingen problemer med.
2 jeg har prøvet fra en anden client med samme resultat
3 der står ikke noget i event vieweren
4 der står ikke noget i AD om clienter der booter op mod RIS. i så fald ved jeg ikke hvor de skal være
Avatar billede svein Nybegynder
08. april 2003 - 15:55 #36
Du har vært inde under Active Directory og set på egenskaber på den server der er RIS server?
Jeg vil uanset at du skal læse følgende to aritkler:

http://www.svein.dk/windows2000/RIS/fejlfinding_i_ris.asp

http://www.svein.dk/windows2000/RIS/Managing_%20RIS_servers.asp
Under fanebladet"Show Clients" kan du se de klienter der er på din RIS server!
Avatar billede knuden Nybegynder
09. april 2003 - 05:08 #37
jeg har ikke flueben i "Do not respond to unknown clients" da jeg ikke vil prestage.
Men det med Deny på gpo på domainet tror jeg måske kan være det der skal til.
Jeg tester det om et par timer og vender tilbage
Avatar billede knuden Nybegynder
09. april 2003 - 08:08 #38
den er nu sat til allow på alle fire faner og der sker stadig ikke noget
jeg får ip, men der er ingen pc under show client´s
Avatar billede svein Nybegynder
09. april 2003 - 08:25 #39
Beskriv igen hvad der sker når du tænder for din klient.
Hvor langt kommer du?
Har du kun en DC? bare for at checke om Domain Policy er replikeret!
Avatar billede knuden Nybegynder
09. april 2003 - 08:33 #40
Jeg har 2 DCér
og policy er replikeret
jeg får denne fejl

    jeg booter på netkort
jeg får fejlen efter jeg har fået ip adressen fra DHCPserveren, der skriver den
PXE-E53: No boot filename received

Her er hele smøren hvad der står på skærmen
Intel (R) Boot Agent Version 3.0.03
Copyright (C) 1997-2000, Intel Corporation

CLIENT MAC ADDR: 00 02 B3 33 D9 08  GUID: FFFFFFFF-FFFF-FFFF-FFFFFFFFFFFF
CLIENT IP: 10.10.2.23 MASK: 255.255.0.0 DHCP IP: 10.10.10.1
PXE-E53: No boot filename received

PXE-M0F: Exiting Intel PXE ROM.
Boot from ATAPI CD-ROM : Failure..
Avatar billede svein Nybegynder
09. april 2003 - 08:37 #41
Har du prestaget klienten!?
Avatar billede knuden Nybegynder
09. april 2003 - 09:00 #42
nej det har jeg ikke, men jeg har heller ikke sat flueben i
"Do not respond to unknown clients"
Avatar billede svein Nybegynder
09. april 2003 - 09:04 #43
Beklager - min fejl. Skal bare læse dit svar!
Efter hvad jeg kan se, så er der noget du ikke har prøvet;
boote fra en RIS boot disk! Det skal prøves, ikke?
Avatar billede jsb Nybegynder
09. april 2003 - 09:37 #44
Prøv lige at læse den her. Det har løst samme problem hos os. http://www.3com.com/other/pdfs/legacy/en_US/trblshoot_ris.pdf
Avatar billede jsb Nybegynder
09. april 2003 - 09:40 #45
eg mener sådan set bare at jeg genstartede BINL servicen, det er jo klogt at gøre hvergang man roder med RIS-serveren.
Avatar billede svein Nybegynder
09. april 2003 - 09:51 #46
Som jbs> det er smart at genstarte BINL servicen efter hver konfigurationsændring.
Derudover: Du har hak i "Respond to clients asking for service" ????
Avatar billede jsb Nybegynder
09. april 2003 - 10:06 #47
Svein >> Det er JSB, ikke JBS, jeg har ikke noget med undertøj at gøre ;-)
Avatar billede knuden Nybegynder
09. april 2003 - 18:18 #48
Linket har jeg været inde på før, uden held
jeg har genstarten BINL servicen 50 gange
og der er hak i Respond to clients asking for service
jeg kan godt prøve RIS boot disk i morgen
Avatar billede knuden Nybegynder
10. april 2003 - 13:10 #49
det er det samme problem
Avatar billede serverservice Praktikant
10. april 2003 - 17:36 #50
Vil du finde fejlen?
Avatar billede knuden Nybegynder
10. april 2003 - 19:31 #51
ja
Avatar billede serverservice Praktikant
10. april 2003 - 19:42 #52
Godt så gør du lige som jeg siger, det er gratis og du kan fjerne det igen.
Du opretter det scope på risserveren - activate. Når det virker ved hvad fejlen er....Danny
Avatar billede ptracy Nybegynder
11. april 2003 - 11:41 #53
Jeg har haft samme problem på min RIS server - SP3 løste det - hvilken Servicepack kører du?
Avatar billede ptracy Nybegynder
11. april 2003 - 11:43 #54
En anden ting du skal huske når din Ris server kører på en seperat server fra din DHCP server, er at hvis DHCP serveren har været bootet skal du enten genstarte BINL servicen, errer reboote RIS serveren også!
Avatar billede knuden Nybegynder
12. april 2003 - 23:14 #55
dannyboyd, dig og dit scope. jeg har et scope og det må være nok.
ptracy, sp3
Avatar billede madsbrodersen Nybegynder
13. april 2003 - 00:57 #56
Jeg har ca. samme setup som dig med ris-server og dhcp-server hver for sig, og har også haft de samme problemer. Mine klienter fik ikke et image når de forsøgte at connecte til risserveren. Jeg er ikke helt klar over hvad der løste problemet, men har siden erfaret at hvis jeg har lavet ændringer og kun restarter BINL-servicen så havner jeg i samme situation som dig, men hvis jeg først restarter BINL og derefter TFTP-servicen så kører det helt ok - dette er bare et forslag/tip der evt. kan hjælpe dig.
Avatar billede knuden Nybegynder
13. april 2003 - 22:14 #57
du aner ikke hvor mange gange jeg har genstartet det ene og det andet
Avatar billede knuden Nybegynder
14. april 2003 - 10:29 #58
Jeg har fundet ud af mit problem, tror jeg nok. Min RIS server køre også en Navision database, pga. af flytning af databasen har har serveren fået 2 IPadresser på samme netkort. Da den ene IP blev fjernet var der hul igennem til RIS.
Jeg giver en hund til Svein for dit store arbejde med at hjælpe mig
Avatar billede knuden Nybegynder
02. maj 2003 - 15:12 #59
hest