Avatar billede passatenergi Nybegynder
04. april 2003 - 01:22 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Trådløst-netværk og støj

Hejsa.
Er der nogen der har erfaring med at der går støj i det trådløse-netværk.

Vi overvejer at etablere trådløstnetværk i vores produktion, men jeg er bange for at diverse svejse maskiner og andet grej vil forstyrre signalet.

Er der nogen der har erfaring med dette, eller har jeg intet at frygte ?

Venlig hilsen,

Morten
Avatar billede ctacta Nybegynder
04. april 2003 - 06:54 #1
2,5 Ghz der er der mig bekendt kun een dræber, en microbølgeovn.
Jeg er bekendt med andet elektrisk udstyr der forstyrrer på denne frekvens.
5,0 Ghz har begrænset rækkevide, så det ville jeg springe let og elegant over hvis jeg var Jer.

Konklusion, du har intet at frygt, med mindre du har 30 microbølgeovne i din produktion.
Avatar billede renehinsch Praktikant
04. april 2003 - 11:21 #2
Du har ingen grund til at frygte problemer med svejseudstyr og ande. De vil kun forstyre hvis de støj de sende ud er i samme frekvens som dit WLAN som typisk vil benytte 2.4GHz hvis du anvender 802.11.b. Mikrobølgeovnesom ctacta nævner kører ganske rigtigt på 2.4GHz men er effektivt skærmede så de ikke forårsager interferens.

Se i øvrigt denne artikel om emnet. Vær dog opmærksom på at de mobiltelefoner der omtales ikke benyttes i EU og at der i Danmark kun må sendes med 100mW på 2.4GHz(802.11b) og med 50mW på 5.0GHz(802.11a)
http://www.oreillynet.com/cs/user/view/cs_msg/15015

Det du dog bør overveje/undersøge er om det fysiske miljø i jeres produktionsfaciliteter kan skærme/reflektere signalerne hvilket kan kræve en større koncentration af Access Points. Med produktion af større metalgenstand som i har kan jeg godt forestille mig at I det er tilfældet. Det vil man typisk undersøge ved det man kalder en site survey (feltmåling).
Avatar billede passatenergi Nybegynder
04. april 2003 - 16:17 #3
Mange tak for svarerne.. Jeg har idag bestilt en WAN løsning til test.. Så ser vi hvordan det kommer til at gå... Mange tak igen

/ Morten