Avatar billede orkide Nybegynder
30. marts 2003 - 21:25 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

En tabel til favoritter

Jeg har lavet en tabel over brugere og nu vil jeg lave en tabel hvor brugerne kan indsætte deres favorit links!
hvordan gør man det bedst!
der skal jo være rimlig mange kolonner i dette tilfælde ikk?

eller hvordan bygger man det bedst op?

jeg tænkte selv på bare at lave en ID, brugernavn, link
men tabellen kan blive meget lang hvis bare en enkelt bruger har 50 links.. så kan 100 brugere godt få basen til  at fylde en bondegård

er der nogen der har et godt råd??

Seb
Avatar billede ahv Nybegynder
30. marts 2003 - 21:30 #1
Jeg ville lave noget lignende:

ID >> til linket.
IDbruger >> brugerens ID i den anden tabel
link >> Brugerens link

Hver gang der bliver tilføjet et link vil der så komme en ny række med disse tre koloner udfyldt, og du kan så finde dem alle får en bruger da de jo alle har det samme IDbruger for netop den bruger :o)
Avatar billede orkide Nybegynder
30. marts 2003 - 21:36 #2
det var sjovt nok også det jeg mente med ID, brugernavn, link!
men jeg er bare ikke helt klar over mht. til søgetiden hvis der lige pludselig 100 brugere der har hver 50 steder... så er der lige pludselig 5000 rækker som mysql skal gå igennem og det kan igen hurtigt vokse...

men så igen hvis hver bruger har en række med 50 kolonner... så er det nemmer for Mysql at vende tilbage med resultaterne for den enkelte bruger.
men så er der bare en hel del kolonner at lave og hvor mange må man maxs lave

Seb
Avatar billede ahv Nybegynder
30. marts 2003 - 21:40 #3
Jeg ville stadig lave en række for hvert link, du kunne evt. indeksere IDbruger hvis det er det du skal bruge til at søge på, og hvorfor så det? Jo læs denne tekst, jeg udførte forsøget samme med schaefner her fra Eksperten:

Får at optimere søgningen i din database, kan du indeksere det du søger mest på.

Et eksempel kunne være, en database med tabellen "test".
Heri er der 1.000.000 rækker som har et id og et datetime felt.
Lad os sige der er 11 ud af dissse 1.000.000 poster som er ældre end 2 timer og dem vil vi trække ud.
Dette vil tage ca. 0.260246992111
Går vi nu ind og indeksere datetime (som vi jo søger på) i tabellen, og prøver igen, ja så får du en tid der siger:
ca. 0.00083601474762
Altså er hastigheden steget ca. 300 gange.
Avatar billede orkide Nybegynder
30. marts 2003 - 21:43 #4
Du har hermed omvendt mig...
jeg viste godt at indexering har en stor betydning, men ligefrem med det resultat som du her har vist mig... så vil jeg altså benytte mig at den metode

tusind tak... du scorer lidt point