Avatar billede wankalot Nybegynder
28. marts 2003 - 22:13 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Frossen 2.4'er søger hjælp

Hej eksperter håber i kan hjælpe mig her.
Jeg har købt et ECS-bundkort (P4S5A/DX+)
samt en p4 2.4Ghz processot & en stang kingston 512Mb pc2100 (kvr266x64c25/512)

Mit problem er at hvis jeg i BIOS sætter cpu/dram speed til 133/133 (anbefalet af sælger)
så fryser maskinen når jeg f.eks spiller, der er intet system i det, jeg har kørt 3dMark i
ca.1 time uden problemer. Det er altså et periodisk problem... Eller hvad?

Jeg har testet rammen med memtest-86 og der var ingen fejl.

Grafikkortet er et Geforce4 TI4200 (har virket fint i min gamle maskine i ca.1år)
Køleren er en silent viking, og ifølge BIOS har processoren ikke været varmere end ca. 55grader.

Hvis jeg sætter cpu/dram speed til 100/100 har jeg endnu ikke haft fryse-problemet, men så kører
maskinen kun 1.8Ghz og det var jo ikke planen.

Håber dælme i kan hjælpe her, eller spørg hvis i mangler info.
Avatar billede kenp Novice
28. marts 2003 - 22:24 #1
jeg kom til at tænke på når du skriver det du gør, når du spiller, så belaster du din cpu mere, har du kigget/målt om hvor varm din CPU bliver! det kunne tyde på at den bliver for varm, når den fryser, men ikke gør det når du sætter den ned
Avatar billede wankalot Nybegynder
28. marts 2003 - 22:30 #2
Hvordan måler jeg på den mens jeg spiller / belaster den?
De 55grader er umiddelbart efter genstart (efter crash)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
28. marts 2003 - 22:32 #3
hvis du søger på nettet efter problemet, vil du desværre opdage at det er et kendt problem med ECS-ms's!
kender selv et par stykker der har problemet.
Byt lortet og køb et Asus, hvis du vil gøre dig selv en tjeneste.
Avatar billede izeburn Nybegynder
28. marts 2003 - 22:34 #4
Sjovt, jeg har fuldstændig samme problem, har haft det gennem et længere stykke tid, og har ikke kunnet løse det endnu

Min pc er følgende:

AMD XP 2000+ (Palomino)
512mb DDR Ram - pc2100 (Kingston)
Soltek SL-75FRV
80GB IBM

Min fryser ved fuldstændigt forskellige tidspunkter.
Eksempler som jeg ofte er ude for:

Når jeg brænder en cd
Når folk henter noget fra min computer over windows netværk
Når jeg pakker filer ud med WinRAR
Når jeg henter noget meget stort over ftp

Det kan nogle gange være UTROLIGT irriterende, så håber på at der er nogle der har en løsning :)
Avatar billede kenp Novice
28. marts 2003 - 22:35 #5
nej 55 grader er ikke slemt, men det kunne tyde på at dit bundkort/processor ikke kan tåle varme!

eller fejlen er som metal hansen skriver (jeg har ikke hørt om klager over det, men det skal nok passe når han skriver det)
Avatar billede izeburn Nybegynder
28. marts 2003 - 22:35 #6
Min cpu bliver heller aldrig særlig varm, omkring de 49 grader ligger den på
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
28. marts 2003 - 22:36 #7
izeburn > har du prøvet nogle andre ram?! det du beskriver den fryser ved, er typiske ramfejl
Avatar billede kenp Novice
28. marts 2003 - 22:39 #8
izeburn -> men ville det ikke være nemmere at oprettet et spørgsmål selv ! for din det tyder ikke på varme eller bundkort, men forstyrre meget, når det er en anden maskine/computer man snakker om, men du kunne jo følge med og se om noget af de svar som wankalot får måske kan bruges til dig!
Avatar billede izeburn Nybegynder
28. marts 2003 - 22:44 #9
Oprettede mest kommentaren for at beskrive at jeg havde samme problem, og det kunne måske hjælpe folk på vej med svaret.. men ja, jeg burde nok oprette et spørgsmål selv, og det gør jeg så ;)
Avatar billede kenp Novice
28. marts 2003 - 22:48 #10
Izeburn ->Bare i orden :)(og hvis du prøver at søge efter navnet på dit bundkort på exp, så får du mange kommentare til det (lille hint)

Wankalot ->jeg tænkte på noget andet, hvilken køler sidder der på din maskine, måske kunne det hjælpe på den alligvel!, og det er nok noget billigere end, at skulle købe et nyt bundkort (eller er der garanti på det du har?)
Avatar billede wankalot Nybegynder
28. marts 2003 - 22:50 #11
Der sidder en silent viking p4 køler på, skulle være OK men det kan være der problemet ligger. Der er stadig garanti på (fik det igår)
Avatar billede kenp Novice
28. marts 2003 - 23:10 #12
Nej så burde det ikke være den!

Men du købte det samlet bundkort ram og processor ? får så prøv at spørge ham om hvordan hans indstiller skal være for at det virker!
Avatar billede wankalot Nybegynder
28. marts 2003 - 23:13 #13
Jeg snakkede med dem imorges, de fortalte mig at den skal stå til 133/133
Han bad mig derefter teste ram, grafikkort og diske.
Jeg har også haft monteret bundkortet med antistatisk pose mellem skrue og forhøjninger i kabinettet, så jeg ringer sq til dem mandag og får nyt grej.
Avatar billede kenp Novice
28. marts 2003 - 23:26 #14
det tyder på at der er en fejl i dit bundkort ihvertfald! så der er vist ikke andet for (så følg metal hansens råd f.eks.)
Avatar billede wankalot Nybegynder
29. marts 2003 - 08:39 #15
Jeg takker for de konstruktive forslag - og vælger at følge metal_hansen's forslag om et asus bundkort istedet. Men i har bare at håbe på DET så virker - ellers har i mig tilbage med nyt spørgsmål :-)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
29. marts 2003 - 10:21 #16
Bare rolig, det kommer til at køre som smurt :-)

tak for point