Avatar billede darksun Nybegynder
28. marts 2003 - 03:27 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Strømforsyning bliver næsten rødglødende ...

Hejsa folkens - igen vender jeg blikket mod eksperterne. :)

Jeg har så lige anskaffet mig et DVD drev ... min PC er ved at være noget gammelt værk, så der skulle den helt store omflytning af IDE kabler osv. til.

Pt. er der følgende installeret :

CD-ROM
DVD-ROM
1 x HD

CD og DVD deler IDE kabel fra bundkortet ... nu er problemet så, at efter jeg har installeret DVD'en, så bliver PC'en meget varm henad mod strømforsyningen efter et par timers brug.

Før havde jeg 2 x HD og 1 x CD-ROM installeret - ikke nogen problemer der. Den ene HD er blevet kasseret, og DVD'en sat ind.

Hvorfor er det lige den bliver varm nu ? At de to drev deler IDE kabel kan da ikke belaste strømmen ?

Skal jeg have ny strømforsyning ? En der kan klare nogle flere Watt ? Jeg spørger bare løs ud fra teorier - jeg har ingen anelse om hvad der er galt.

Lige nu skifter jeg manuelt strømmen fra DVD til CD alt efter hvad jeg skal bruge ... ret træls, men nu er der intet som varmer op. Det ER DVD'en som er årsagen - men hvordan, og hvad skal der gøres ?

Jeg ser frem til jeres forslag.

MVH Frederik
Avatar billede skrewz Nybegynder
28. marts 2003 - 05:08 #1
Hvor meget saft er der i den gamle? Altså, maksimaleffekten?
Avatar billede phrame Nybegynder
28. marts 2003 - 05:54 #2
Hvor mange watt er din nuværende strømforsyning på? Det er nok en god ide at anskaffe en ny, tjeck edbpriser (http://www.edbpriser.dk/hardware/kabinettilbehoer.asp).

Hvis du ikke vil ofre de  2-300kr på en billige strømforsyning, er det en god ide at du anskaffer dig nogle blæsere til dit kabinet. Dette sænker temperaturen meget. Fx. jeg havde et AOpen HQ45 med en 245W Psu, AMD Thunderbird 1400mhz, 3xHD, brænder, dvd, gerenerelt lå min cpu temp på 68-74 C!!! hvilket er meget. Jeg skiftede til en Chieftec kabinet med fire blæsere i fra starten med en 400W psu. Nu ligger temp. på omkring 48-52C....
Avatar billede phrame Nybegynder
28. marts 2003 - 05:55 #3
ups det skulle have været et svar
Avatar billede ricky Nybegynder
28. marts 2003 - 07:42 #4
jeg tror ikke at det her (ihvertfald kun) har noget med strømforsyningen at gøre...

hvis problemet kun opstår i.f.m. DVD-drevet så er der et eller andet helt galt - måske en overgang eller lign. - ikke noget jeg har set før.

Et DVD-drev tager max. 10-12W ligesom de fleste IDE harddiske - så det bør ikke gøre nogen forskel... og al det der pladder omkring at strømforsyningerne skal være så og så store er i de fleste tilfælde noget fis der kommer fra uvidende - og du kan jo selv matche med phrame's kommentar - for hvis han kunne 'klare sig' med en 245W (der max. yder 200W i praksis) - skal din strømforsyning være meget lille før at det går galt.

Desuden er netop phrame's eksempel jo med en AMD TB 1400 - en af de absolut værste processorer der nogensinde har set dagens lys hvad angår strømforbrug og ikke mindst varmeudvikling.

Hvis jeg var dig (og var sikker på at problemet kun opstår i.f.m. DVD) ville jeg prøve med et andet DVD drev... kan du ikke låne et et eller andet sted ?
Avatar billede phrame Nybegynder
28. marts 2003 - 07:54 #5
jeg vil give ricky ret, måske er det en god ide at låne et dvd fra en anden om prøve om det samme sker...

@ricky> meget vel har jeg ikke megen indsigt i psu, men meningen var mere at darksun skulle skaffe sig nogle blæsere, for at sænke temperaturen i kabinetet. Hvad angår min psu så har min maskine fået det meget bedre efter jeg har sat den i... så noget må det da hjælpe, blandt andet er min clock-frekvens steget fra 1390mhz til 1420mhz, bare vha en ny psu
Avatar billede scb Praktikant
28. marts 2003 - 08:00 #6
Et DVD drev bruger typisk fra 10-30 watt, så det er jo ikke så meget mere, men jeg kunne forestille mig at luftgennemstrømningen er blevet dårliger efter at der er kommet et ekstra drev i, så en kabinet blæser kan sikkert løse problemet.
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
28. marts 2003 - 08:03 #7
Jeg så ikke indlægget fra ricky og phrame, da jeg skrev mit imens, så det var ikke for at gentage hvad der er skrevet.
-SCB
Avatar billede spt Nybegynder
28. marts 2003 - 12:39 #8
10-12 watt når den bliver brugt, det samme gælder cd-drevet jeg vil tro din luftgennemstrømning er ødelagt af drevet og dens fede ubehagelige ide-kabel.
Avatar billede darksun Nybegynder
28. marts 2003 - 13:23 #9
Ok - tak for alle svarene,

Jeg synes da også det ville være underligt hvis det var Watt'en den var gal med ... jeg har ikke en hatfis forstand på det her - men når jeg har kørt med 2xHD og 1xCDROM, så skulle 1xHD og 2xCD da ikke vær et problem.

Hvad gælder IDE kablet - ja, det hænger jo godt nok og blokerer, men det gjorde det også da det blev brugt til en HD. Omend HD'en lå noget lavere i Miditower kabinettet (nyt DVD drev er skruet fast i "øverste ramme")... men kunne det virkelig være det ?

Psu og kabinetblæser. Skal lige have lidt dummy forklaringer, og måske et link eller to til en forhandler + mærker / typer I kan anbefale. :)

Har desværre ikke pt. mulighed for at teste med et andet DVD drev ... men som de siger på webconsult.dk - når man køber de her pakkeløsning-PC'ere (darksun giver sig selv en lussing) så er der som regel IKKE lagt vægt på blæser og kabinet ... men hey, jeg er ikke ekspert på det her område. :)

Igen, tak for det.

MVH Frederik
Avatar billede ricky Nybegynder
28. marts 2003 - 13:39 #10
det kan da godt være at de siger sådan hos webconsult.dk :) - men det har ikke en hatfis med det at gøre alligevel...

som vi vist efterhånden alle sammen er enige om - det er ikke dit problem - du skal klart prøve med et andet DVD drev (og så kan du selvfølgelig købe et par kabinetblæsere med samtidigt).

utallige tests har vist at runde kabler måske nok er smukkere men ikke synderligt mere hensigtsmæssige i relation til airflow - men jo selvfølgelig i teorien og lidt i praksis - men igen: det har ikke noget med dit problem at gøre!
Avatar billede phrame Nybegynder
28. marts 2003 - 13:39 #11
Dit IDE kabel kan sagtens hindre ordenligt luftgennemstrømning, men en kabinetblæser ville hjælpe på det.

PSU = Power Supply Unit = Strømforsyning
Kabinetblæser, du ved ligesom den blæser som sidder ovenpå din cpu, bortset fra at disse kabinetblæsere kommer i flere forskellige størrelse. Den som du nok skal have fat i er 80mm blæser, som du skal monterer foran (og indvendigt) i dit kabinet og vendt således at den suge luft ind. Samtidigt kan det også være en god ide at montere en blæser på kabinetets bagside (igen indvendigt) men denne skal ikke suge luft ind, men presse luft ud (vend dem omvendt i forhold til den som du har monteret forrest.

Links:
PSU:
Billig men ganske ok (har den selv): http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1254657892
Prøv at kigge på EDBpriser.dk http://www.edbpriser.dk/hardware/kabinettilbehoer.asp

Blæsere:
Liste:
http://www.studiedata.dk/group.asp?group=106
80mm (dem som du skal have fat i):
http://www.studiedata.dk/group.asp?group=146

p.s. du behøver ikke at anskaffe noget som blinker mere end i curkustelt, med mindre du altså vil. Men søg for at blæserne har et lavt lydniveau, fx http://www.studiedata.dk/product.asp?product=519&page=1 som også er temperatur styret, dvs. reguleret efter tempereatur i dit kabinet altså jo højere temp jo mere køl (og jo mere støj) og den anden vej omkring
Avatar billede phrame Nybegynder
28. marts 2003 - 13:41 #12
hmm... lidt mange stavefejl.... måske skulle jeg ikke have været blevet oppe i nat for at spille Freelancer og Splinter Cell
Avatar billede phrame Nybegynder
28. marts 2003 - 13:45 #13
men ricky har ret... lån et dvd hos en ven og prøv det først.... eller køb et nyt og aflever det tilbage som fejlkøb efter du har byttet rundt på drevene. Start med at checke de ting som du har stukket i, inden du begynder at bruge for mange penge på luft... hehheh
Avatar billede scb Praktikant
28. marts 2003 - 14:47 #14
Da det først er efter et par timer at darksun kan mærke varmen, tror jeg ikke på at det er drevet der bruger for meget strøm, hvis det gjorde ville det sikkert heller ikke fungerer rigtigt, det må være luftgennemstrømningen der er ændret, og her vil som alle siger, en kabinet blæser kunne hjælpe.
-SCB
Avatar billede darksun Nybegynder
28. marts 2003 - 16:38 #15
Points fordelt sådan :

phrame : 20 (tog sig tid til at finde links
scb : 15
ricky : 5

Håber I er tilfredse - og tak for det. :)
Jeg tror jeg skal have mere blæs på.

MVH Frederik
Avatar billede skrewz Nybegynder
28. marts 2003 - 20:08 #16
Vil det dermed sige at problemet ikke /er/ løst.... Men at du ikke har prøvet, og tror at det er meget sandsynligt at det er kabinetkølingen, som det er galt fat med?
I så fald bør du ikke uddele points endnu.

Mvh, SKREWZ.