Avatar billede moffedrengen Nybegynder
24. marts 2003 - 15:29 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

hjemmenetværk med problemer..

jeg sidder og skal konfigurere et hjemmenet værk, men jeg kan ikke lige få det til at spille.. dels kan jeg ikke komme til at skifte filer, desuden kommer der ballade, når de 4 pc´ere på netværket skal på nettet samtidig. jeg sidder med en forbindelse fra TDC 512/512 fordelt over en switch - jeg skal så have konficgureret med en switch adresse. jeg mener jo selv at den skal have adressen 192.168.0.1 - men sætter jeg den til det og smider DNS til TDC ´s standard, så kan den ikke. der findes ingen papire til det.. hvad fanden stiller jeg så op? den første maskine på netværket har disse ipconfig /all :

IP-adresse : 131.164.248.80
Undernetmaske: 255.255.254.0
standardgateway: 131.164.248.1 (dette skulle være switch ip´en)
DHCP-server:80.62.121.1
dns servere: 193.162.153.164

de andre maskiner har så fået et ip i samme range eks:
men så vidt jeg er klar over, er dette eksterne IP adresser.. og så kan det gøre sig i at de har svært ved at snakke sammen. maskinerne imellem. plus som sagt at de ikke har skidemeget forbindelse når de skal på nettet.

-hvad fanden kan man stille op????
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2003 - 15:34 #1
Er dine maskine sat op til at modtage IP adresser automatisk ?? Det burde de være, og så skulle det ogsa fungere.
At det så blir' bøvl med at flere maskine skal på nettet samtidig, kan være fordi du ikke har nok IP adresser fra din udbyder.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2003 - 15:36 #2
Her kan du finde hjælp til at lave dit eget hjemmenetværk:
http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/hjemmenet.php
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
24. marts 2003 - 15:37 #3
de adresser de har PT er dem de har fra switchen. altså de automatiske tilskrevne.. dem kan jeg jo så åbenbart ikke bruge til ret meget. jeg skal måske ringe til TDC og høre hvor mange IP´der følger med? selvom det eneste IP de skulle have er routerens?? jeg mener.. de andre skal jo ikke på nettet direkte..
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
24. marts 2003 - 15:38 #4
har du prøvet at lade switchen få dynamisk ip? hvis du ikke har bestilt fast ip fra tdc, får du tildelt IP eksternt dynamisk. Det giver så lidt besvær med at finde den og ændre den i dine netværksopsætninger på hver maskine.
Avatar billede mikef Nybegynder
24. marts 2003 - 15:41 #5
Hvorfor vil du give switchen en ip-adresse? - Du bør havde en router mellem din adsl og din switch.
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
24. marts 2003 - 15:41 #6
jeg aner ikke hvordan jeg piller ved switchen.. det er jo det der er problemet :) - jeg var/er ret sikker på at det er der problemet det ligger.. men hvordan fanden jeg gør noget ved det.. jeg skal måske lige rive fat i TDC hotline engang? - det vil jeg så gøre uanset hvad :)
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2003 - 15:42 #7
Du skal ikke pille ved switchen. Det er enten din router eller dine PC'ere der er sat forkert op.
Hvadfor en router har du ???
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
24. marts 2003 - 15:55 #8
jeg har en dynamist IP adresse med abonnementet.. switchen er en eTen EW-308R 8 ports 10/100 SOHO Switch.
Avatar billede e.oersted Nybegynder
24. marts 2003 - 16:13 #9
Du kan vælge at gøre een af 2 ting:
1. Sæt een af dine PC'er op med 2 netkort. Det ene anvendes mod dit ADSL-modem og får tildelt IP-adresse automatisk fra TDC. Det andet netkort fra PC'en vil automatisk blive tildelt en IP fra en intern range, og din PC sættes op som DHCP (I hvert fald hvis du kører W2k). Dette netkort forbindes til din switch. De resterende PC får tildelt dynamisk IP fra din egen DHCP server.
2. Hvis du ikke ønsker en decideret server i dit netværk SKAL du bestille ekstra dynamiske IP-adresser fra TDC.

Jeg vil anbefale den første løsning, da den også gør det lettere at opsætte og vedligeholde firewalls etc. Desuden ønsker du vel din egen WebServer/MailServer siden du har synkron hastighed 512/512?
Avatar billede e.oersted Nybegynder
24. marts 2003 - 16:25 #10
Jeg kan se at du også har problemer med at dele filer de 4 PC imellem. Dette kan du løse ved at installere NetBEUI protokollen.
Avatar billede mikef Nybegynder
24. marts 2003 - 17:09 #11
Det er ligegyldigt, hvilken switch du har. Hvilken router har du?
Avatar billede e.oersted Nybegynder
24. marts 2003 - 17:21 #12
mikef > TDC sælger 2 forskellige ADSL løsninger:
1. TDC fastnet sælger Bredbånd, som er uden Router
2. TDC Internet sælger en løsning, som inkluderer en router.
Jeg læser spørgsmålet som værende en type 1 installation, og vil give dig helt ret i din kommentar vedrørende switchen - den behøver ingen konfigurering og har heller ikke en IP-adresse.
Der er derfor 2 muligheder for at komme på nettet med alle 4 PC:
Enten skal de 3 have deres internet adgang gennem een, som får tildelt IP-adresse fra TDC's DHCP server (Fast eller dynamisk IP - det er underordnet).
Eller alle er koblet op "sideordnet" og skal således alle have tildelt IP-adresse fra TDC. I dette tilfælde skal man derfor abonnere på 4 dynamiske IP-adresser (standard på TDC bredbånd er, at man får 2 dynamiske IP-adresser med i abonnementet)
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
31. marts 2003 - 18:24 #13
Jeg sidder her igen nu *G*
ehm.. det slog mig om det ikke ligger sådan, at de individuelle maskiner, bør have 2 sæt IP´er tildelt, altså både en til LAN og en til internettet. det forekommer mig, som jeg var lidt inde på tidligere, at det er noget i den stil. jeg kan tage fejl.. men jeg kan bare ikke lige få det til at hænge sammen at det skal være så skide svært at få det her rådne netværk til at fungere.
Jeg har brugt det link som phatlasse lagde.. og har prøvet stort set alt på den side. men kan fame stadig ikke få det til at køre. jeg har forresten den 4. maskine, der endnu ikke vil på nettet. den er der fysisk, men kan ikke komme til at se nogen andre maskiner, eller komme på nettet.

ER DER VIRKELIGT IKKE ANDRE DERUDE DER SIDDER MED ET VIRKENDE NETVÆRK MELLEM 4 MASKINER?

-det virker vildt, at ingen har nogen ide om hvad man skal stille op, eller nogen der har en opstiling der svarer til det her!
Avatar billede mikef Nybegynder
31. marts 2003 - 18:40 #14
Det du har her er ikke et netværk mellem fire maskiner, men fire maskiner, som er direkte på internettet.
Hvis du vil have det til at fungere stabilt og rimeligt sikkert, så bør du anskaffe dig en router (hvad enten det bliver en hardware router eller en dertil konfigureret pc).
Avatar billede e.oersted Nybegynder
31. marts 2003 - 18:56 #15
Med fare for at gentage mig selv, prøver jeg igen.
jeg har et privat netværk med en server og en TDC Bredbåndsløsning (ADSL 512/512) med fast IP-adresse.
Serveren (W2k) har 2 netkort. Det ene henter sin IP fra TDC's DHCP server. Dette netkort er eneste adgang til internettet.
Serveren har yderligere et netkort, som får sin dynamiske IP-adresse fra sin egen DHCP-server, i dette tilfælde har den adressen 192.168.0.1. Dette netkort er forbundet til min switch.
Alle øvrige PC i mit netværk er også tilsluttet switchen og tildeles deres dynamiske IP fra serverens DHCP-server. Disse IP-adresser ligger i intervallet 192.168.0.2-255. For at dele internet-forbindelsen skal gateway på disse maskiner sættes til 192.168.0.1.
Det er IKKE nødvendigt med en router, og ovenstående konfiguration fungerer upåklageligt.
Sidste emne: Det har været nødvendigt for mig at installere NetBEUI for at dele filer mellem alle maskiner.
Avatar billede mikef Nybegynder
31. marts 2003 - 19:03 #16
Du gentager ikke dig selv, da det er første gang at du nævner, at din server også fungerer som router.
Har du sat rras op på din server?
Avatar billede mikef Nybegynder
31. marts 2003 - 19:04 #17
e.oerster-> undskyld, jeg læste det lige for, at det var moffedrengen, som svarede - vi er 100% enige om, at dit foreslåede setup fungerer.
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
31. marts 2003 - 19:18 #18
korte detaljer :
4 maskiner der har adgang til hinanden og til internettet via en switch og en TDC router. jeg har ingen dedikeret maskine der kan udgive IP´er os skal derfor prekonfigurere dem manuelt. planen var at de skulle have 192.168.0.2 også bare .3 .4 og .5 - men det virker ikke. gør jeg det sådan, kan du hverken se det ene eller det andet, så jeg er lidt i tvivl om det så ikke er switchen der er fejlen. DHCP serveren kan jeg så ikke lige overskue at installere.. åbenbart! =)
hvad med en fra bunden idiot sikker toturial til hvordan man gør?
from scratch! gerne på engelsk!
Avatar billede mikef Nybegynder
31. marts 2003 - 19:20 #19
Din TDC-router er i standard-konfigurationen sat op til at fungere som dhcp-server, så det skal du ikke selv sætte op. Den vil dele adresser ud i området 192.168.0.6-192.168.0.254.
Avatar billede netsmurf Nybegynder
31. marts 2003 - 19:25 #20
Det er meget vigtig om du har den router eller ej, uden router er du dårligt stillet. Så må du hellere bestille ekstra ip-adresser ellers bliver det besværligt. Jeg har selv fire maskiner sluttet up til TDC via en Edimax router (som jeg ikke fik med, men selv købte). Det kører fint. Jeg kan køre med DCHP (som automatisk kører på routeren) og alt virker. På denne computer har jeg dog valgt fast ip-adresse på grund af problemer med Win XP (ville først connecte efter et par minutter).
Har du en router? Det fremgår ikke helt klart. Du bliver ved med at nævne en switch, men den hjælper dig ikke.
Nulstil routeren hvis du har en og sæt alle maskiner til automatisk at hente ip-adresse og tjeck eventuelt at routeren bruger DCHP.
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
31. marts 2003 - 19:31 #21
nu bliver jeg sq da i tvivl om hvor vidt jeg har den skide router.. der er 3 kasser... der står Xpresslink , ISDNTab og Xpresslink igen *G*
der er altså 3 kasser dernede... så ved jeg jo ikke om en af dem er routeren.. hmmm...
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
31. marts 2003 - 19:42 #22
fandt langt om længe papirene.. =)
Teknisk Specifikation:
1 isdn2 prof. abb.
1 bredbånd/adsl gør det selv
1 isdn terminal-adresse
1 parkering
1 terminal skift
1 nt instilling 50 ohm
1 isdn ntab

Bestillingen indeholder:
flytning af 1 bredbånd/isdn2 prof
oprettelse af 1 skjul nummer permanent fast (kat. 1)
salg af 1 bredbånd/adsl basispakke isdn
opkrævning af 1 startgebyr
afgift for 1 forsendelse
oprettelse af 1 bredbånd/adsl 125/512 kbit/s

- udfra dette kan jeg så ikke se om jeg har en router. men det ser ikke lige sådan ud.. eller?
Avatar billede mikef Nybegynder
31. marts 2003 - 19:47 #23
Du har IKKE en router. Det er en ISDN TA-boks, et skillefilter og et adsl-modem
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
31. marts 2003 - 19:49 #24
ok.. hvis man så regner med at der ikke er nogen router, hvilket jeg nu er ret sikker på at der ikke er. hvad er så nummer 1 ? at bruge flere af onkels penge på at inviterere en router, eller kan det gøres uden, hvor en maskine sættes op til at udgive ip´er.. det bliver noget med at uplinket skal gå igennem switchen til den maskine, men hvadså med tilgang til nettet???
igen.. meget gerne en idiot toturial =)
Avatar billede netsmurf Nybegynder
31. marts 2003 - 19:51 #25
Helt korrekt, så er det altså slået fast.

Ingen router.

Du kan nu enten vælge at anskaffe en router eller købe flere ip-adresse (det koster vist 10 kr. pr styk pr. måned).

Du kan også gøre det endnu mere besværligt og sætte en af computerne op som server, men det vil jeg ikke anbefale (så skal den stå tændt hele tiden). Du kan ellers nemt sætte Windows til at dele internetforbindelsen, men som sagt vil jeg ikke anbefale det.
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
31. marts 2003 - 19:53 #26
Jeg må lige ligge bestilling ind for en router. hvad skal der købes så?
så må jeg jo vende tilbage med betalingen for diverse råd og sån når det hele er installeret ;)
Avatar billede e.oersted Nybegynder
31. marts 2003 - 19:53 #27
1. Bestil 2 ekstra dynamiske IP-adresser, så du har i alt 4.
2. Sæt alle PC op til at benytte dynamisk IP
3. Installer NetNEUI, da du ikke kan være sikker på at alle 4 IP-adresser er i samme segment, hvilket ellers er et krav hvis de skal kunne dele filer.
4. Forbind ADSL-modem og alle PC til din switch
Avatar billede netsmurf Nybegynder
31. marts 2003 - 19:58 #28
1. Du skal købe et styks router. Prøv at få en der har nok udgange til alle computere (den virker også som switch).

2. Brug step 2 og 4 fra e.oersted

Routeren koster 1000-2000 kr. IP-adresser koster så vidt jeg ved 10 kr per måned. 120 på et år, routeren kan altså først betale sig efter længere tid. Den har dog den fordel at den yder bedre beskyttelse mod hackere.
Avatar billede mikef Nybegynder
31. marts 2003 - 23:19 #29
Lad være med at eksponere flere maskiner mod internettet. Find nogle penge, som du kan investere i enten en router med nat/pat eller en firewall.

Hvis du er til routeren, så har 3Com en billig løsning (kr. 650) i deres 3Com OfficeConnect Cable/DSL Gateway, som du kan se her:
http://www.computerstore.dk/shop/VareKort.asp?vn=NET3C0082&kat=Modem-Net&subkat=modem-net9
Avatar billede mikef Nybegynder
31. marts 2003 - 23:22 #30
Personligt ville jeg investere i en hardware-baseret firewall, det kunne være en Zyxel eller Netgear.

Jaja - jeg ved godt, at nogen siger, at det kan gøres bedre med en Linux, men det er en anden diskussion, som har været ført mange gange tidligere.
De to nævnte er rimeligt simple at sætte op i en fornuftig basiskonfiguration, og det tæller her.
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
02. april 2003 - 20:33 #31
der skulle ikke andet til end routeren.... en firewall er blivet software baseret installeret =)
takker for hjælpen... det skulle jeg jo have bedt om fra starten ;)