Avatar billede zberg Nybegynder
23. marts 2003 - 20:56 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Problem med Crop

Hej,

Jeg har et irriterende problem med Crop. Jeg skal have skåret et billede  ud i nogle stykker til brug på en webside, hvor stykkerne skal sættes sammen igen. Men når jeg crop'er indsættes der på et af brudstykkerne en lys kant foroven og en sort kant forneden på det udskårne stykke.

I starten troede jeg at kanterne kom på, når jeg gemte til web, men det er ikke tilfældet. Det sker, når jeg skærer. Jeg kan ikke finde ud af hvad der er galt og synes ikke, der er ret mange indstillingsmuligheder under Crop.

Er der nogen, der ved, hvad der sker, og hvordan jeg undgår ovennævnte?
Avatar billede prodic Mester
23. marts 2003 - 20:59 #1
Har du forsøgt med Slice-værktøjet?
Avatar billede nicolaihansen Nybegynder
23. marts 2003 - 23:20 #2
det lyder godt nok underligt - sikker på at du ikke har kanterne på billedet fra start?

anyway løsningen er(hvis det er save for web der er problemet) at gemme udenom save for web funktionen. jeg har tidligere haft lidt bøvl med den funktion, og det eneste man får ud af den, er at man kan se et preview af hvordan billedet kommer til at se ud, med netop disse indstillinger.. sjældent noget der er overmåde nødvendigt. Så bare gem med Save as - det er endda hurtigere på min pc, hvis man ellers gør det manuelt :)

håber det hjælper - ellers vil jeg gerne høre hvad for et format billedet er i, og hvad du prøver at gemme som.. eventuelt må du godt maile billedet til nicolai@nordmark.dk så jeg kan se. hvad for en version af photoshop bruger du ?
Avatar billede zberg Nybegynder
24. marts 2003 - 09:36 #3
prodic: Nej, jeg har jeg ikke forsøgt slicing. Har ingen erfaring med dette værktøj. Kan du henvise til en tutorial el.lign. vedr. dette?

nicolaihansen: Tak for rådet. Men det er ikke eksporten, der er problemet, hvilket ellers var til at forstå. Det sker under selve beskæringen af billedet og er der således allerede før jeg gemmer til web.

Det mest groteske er, at det kun er noget af billedets underkant der får den sorte streg. 1/3 af underkanten er hvid og 2/3 en smal gul stribe. Den hvide tredjedel bibevares smukt hvid, mens den sidste gule del altså påklistres denne irriterende sorte streg, som gør den færdige webside håbløs.

Jeg bruger i øvrigt version 7.0
Avatar billede prodic Mester
24. marts 2003 - 18:55 #4
zberg->Nogen direkte lektion kan jeg ikke henvise til.
Det burde dog heller ikke være nødvendigt. Du inddeler groft sagt bare dit billede i de enkelte dele som du ønsker skal være selvstændige filer senere hen.
Når du så via save for web-delen ønsker at gemme dit billede kan du indstille de enkelte deles "gemme-måde" eller tage dem samlet.
Vælger du derpå udelukkende at gemme billederne(og ikke html'en) får du de enkelte dele ud som selvstændige filer.
Er det ikke ca. dit formål med crop-værktøjet?
Avatar billede cgleerup Nybegynder
24. marts 2003 - 20:26 #5
Muligvis arbejder du med et billede der består af flere lag, og på et af disse lag har du eventuelt en lageffekt - kunne være bevel/embose eller en helt anden. I det at du cropper dit billede vil denne effekt som tilsyneladende er sat til at påvirke lagets kanter, påvirke de kanter som nu opstår grundet din cropning og det giver lige præcis det problem som du har.
Løsning er at du laver et nyt lag som skal ligge øverst. Dernæst taster du ctrl+shift+alt+e hvilket giver et såkaldt "stamp" - en slags øjebliksbillede af de lag som i øjeblikket er tændte.

Nu skulle du så kunne croppe uden af få kanter så længe at dette toplag blot er tændt og de øvrige lag er slukket.
Avatar billede zberg Nybegynder
25. marts 2003 - 10:45 #6
Tusind tak, cgleerup. Det virkede! Også tak til prodic. Jeg kan se, slicing-værktøjet indeholder mange muligheder, og jeg vil også anvende det i fremtiden. I den konkrete situation var det dog Crop-funktionen, jeg havde brug for.