Avatar billede enragedbudda Nybegynder
20. marts 2003 - 20:25 Der er 23 kommentarer

Begynder spørgsmål...

Hej.

Jeg skal snart have ny computer og jeg har tænkt mig at prøve kræfter med Debian som OS. Før har jeg kun brugt Windows - 2000, ME og 98 - så jeg har lige nogen spørgsmål jeg gerne vil havbe svar på.

1) Hvilke ting skal man downloade for at kunne instalere det?
2) Hvilke komponenter anbefaler i at jeg skal instalere?
3) Er det muligt at afvikle windows programmer på en Debian maskine?
4) Hvilke(t) sprog skal man lære for at man kan tilpasse kernen eller lave nye programmer?
5) Er der andre ting man skal tage højde for før man instalerer Debian?

Spørgsmål nummer 3 kommer af at min far skal bruge et bestemt node-redigerings program som så vidt jeg ved ikke understøttes af Debian (eller andre linux varianter).

mvh Gustav Olsen
Avatar billede enragedbudda Nybegynder
20. marts 2003 - 20:26 #1
hov... den skulle ikke have været inde under server :/... Er der en co admin der vil flytte den?
Avatar billede soreno Praktikant
20. marts 2003 - 20:32 #2
Hvorfor lige debian ?
Jeg vil mene at du kommer længere, som nybegynder, med f.eks. Red Hat.

Har du kigget lidt på:
http://www.debianguiden.dk/
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2003 - 20:38 #3
re 1) Jeg kender ikke Debian. Men normalt downloader man et eller
      flere images som man brænder eN CD fra og installerer fra.

re 2)  Det er svært at sige. Det du skal bruge vel. :-)

re 3)  Jeg har aldrig hørt om en Windows emulering som fungerede
      tilfredsstillende. Så det ville jeg ikke satse på. Jeg ved heller
      ikke hvad der kommer med Debian.

re 4)  Linux kerne: C. Nye programmer: du kan vaælge og vrage mellem
      masser af af sprog.

re 5)  Ved ikke.

Jeg vil nok ligesom Søren siger at som Linux begynder går du ikke helt galt
med RedHat.
Avatar billede enragedbudda Nybegynder
20. marts 2003 - 20:38 #4
Jeg har kigget på de forskellige versioner, de eneste som tiltalte mig var Gentoo og Debian. Jeg har valgt Debian bl.a. fordi jeg syns at pakke funktionen lyder for genial =).

Ja, jeg har kigget lidt på DebianGuiden.
Avatar billede enragedbudda Nybegynder
20. marts 2003 - 20:39 #5
er Gentoo mere bruger venligt end Debian?
Avatar billede dank Nybegynder
20. marts 2003 - 20:45 #6
redhar eller manddrake.. intet andet.

glem alt om gentoo, debian o.s.v... for så kommer du aldrig igang.. disse dists er beregnet til nerds der ved hvad de laver
Avatar billede soreno Praktikant
20. marts 2003 - 20:46 #7
3 > der findes wine, men forvent ikke guld og grønne skove.
Avatar billede enragedbudda Nybegynder
20. marts 2003 - 20:54 #8
ok... Det ser ud som om jeg må starte med Red Hat så... godt jeg ikke fik printet DebianGuiden ud ;). Er der noget dansk dokumentation til Red Hat?
Avatar billede smarken Nybegynder
20. marts 2003 - 23:31 #9
Tjek evt. sslug.dk ...
-de laver også "installations-fester" med jævne mellemrum hvor folk kan komme med deres pc'ere og få hjælp til installationen af erfarne brugere.

Valg af OS : Jeg har selv valgt SuSE (som dog ikke er gratis), -den indeholder ALT på 8 cd'er (eller 1 DVD) ...og så er det bare at boote.
Hvis du er habil windowsbruger med lidt hardwareforstand er SuSE et godt valg.
Da jeg kastede mig over Linux for godt 2 år siden var Redhat mit første valg.. men jeg kom til kort, for der var for meget i installationen man skulle vide på forhånd og tage stilling til dit og dat mht partitionering mv. Det slap jeg for med SuSE, og har kunnet lære de "sjove" ting efterfølgende ...
PS: nej jeg får ikke kickback fra SuSE :D
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2003 - 23:34 #10
smarken>

Hvad version var RedHat på for 2 år siden og hvad version er der nu ?
Avatar billede soreno Praktikant
21. marts 2003 - 13:46 #11
Jeg har kørt med RedHat8 på desktoppen og det har fungeret ganske glimrende.
Avatar billede enragedbudda Nybegynder
21. marts 2003 - 15:42 #12
hvis i lige læggre et svar så får i points :)
Avatar billede soreno Praktikant
21. marts 2003 - 15:47 #13
ok.
Avatar billede dondy_ Nybegynder
21. marts 2003 - 16:50 #14
jeg vil nok også sige SuSe er vildt nice... og man skal heller ikke være helt vild til computer det er meget nemt og gå til... kan slet ikke råde dig til debian til og starte med....
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
21. marts 2003 - 21:18 #15
sry... jeg kom til at oprette ny bruger uden at acceptere svar... i skal self ikke snydes... jeg opretter et nyt spm. med point... ref kommer om lidt...
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
21. marts 2003 - 21:22 #16
Avatar billede smarken Nybegynder
23. marts 2003 - 05:04 #17
Arne v / Soreno >
Jeg er godt klar over at RedHat oxo er godt med mht brugervenlighed.
På desktoppen vælger mange KDE, og den er vel nok den ca den samme uanset om man vælger RedHat, SuSE eller noget helt tredie. Det springende punkt er vel så installationen. SLUGG laver jo stadig "insttaltions-fester" hvor der fortrinsvis installeres RedHat, og ud fra det vælger jeg at tro at RedHat-installationen ikke er så nem at alle og en hver kan finde ud af det.
SuSE var dengang og nu ganske gnidningsløs og med en "next->next"-løsning får man en ganske rimelig maskine sat op uden at skulle vide noget som helst...
Jeg skrev med vilje at det var to år siden (kan ikke huske v. nr.) og regnede dermed implisit at folk godt ved at selvfølgelig er det også sket en udvikling med RedHat også.
Jeg skrev bevidst heller ikke noget negativt om den nuværende version af RedHat, for den kan jeg ikke udtale mig om.
Jeg ville kun give udtryk for mine gode erfaringer med SuSE.. og at man med den køber alt nødvendig software :)
Det fedeste er måske nok at man kan installere fra DVD, så ligger det hele på éen skive og man slipper for at svinge cd'er :D

ok ?
Avatar billede theboogieman Nybegynder
29. april 2003 - 22:57 #18
Jeg synes sagtens man kan starte med debian! Naar man foerst lige kommer ind i pakkesystemet er det paa mange maader nemere og i hvert fald smartere end red hat.
1) Hvilke ting skal man downloade for at kunne instalere det?
Du skal hente en iso fra fx. http://mirrors.sunsite.dk/debian-cd/3.0_r1/
Du kan noejes med foerste CD, og naar du saa har startet debian og dit net virker, saa brug apt-setup(eller laes debianguiden) til at faa dit linux til at kigge paa nettet efter flere programmer end bare dem der er paa den ene cd.

2) Hvilke komponenter anbefaler i at jeg skal instalere?
Spoergsmaalet giver ikke meget mening. Det svare til at spoerge: Hvilke drivere skal jeg installere paa windows... Tjaa, det kommer skam an paa hva for noget hardware du vil koerer. Her er netkortet nok det vigtigste.
3) Er det muligt at afvikle windows programmer på en Debian maskine?
Som naevnt, saa kan wine koerer nogle programmer, som fx kazaa lite og starcraft. Tvivlsomt om det kan koerer netop det program du vil(red hat ville have samme problemer).

4) Hvilke(t) sprog skal man lære for at man kan tilpasse kernen eller lave nye programmer?
Du kan sagtens tilpasse kernen uden at kunne nogle sprog, med mindre du vil vaerer kernel hacker, hvor du saa skal kunne c, som kernen er skrevet i.
Der er en meget lang raekke af programmerings sprog som kan bruges til linux. c er mest udbredt, men fx www.borland.com har et naesten helt visual basic/delphi programmerings sprog til linux.
5) Er der andre ting man skal tage højde for før man instalerer Debian?
Ja, det er svaerer end windows, og du skal vide en del om din computer. Og saa skal du helst have en god lang weekend foran dig.
Avatar billede smarken Nybegynder
29. april 2003 - 23:34 #19
... hmmm en lang weekend ...
hmmm ..tja ...hva' ska' jeg sige ...?
-SuSE tager ca. ½ time ;)
-og med den nye 8.2 og vhis man bare tager en "next-next-next"-løsning har man en hurtigt en go maskine oppe at swinge. ...Incl. officepakken fra OpenOffice.org ...

Men hvis man vil prøve linux lidt af, uden at lave ændringer på sin pc, kan man downloade Knoppix der slet ikke skal installeres..den køres fra cd-en, der er boot-bar.
Dertil kommer at man har adgang til sin disk som evt. kan indeholde windows, og køre programmer via wine (en windows-emulator).
Vdr. Knoppix ..tjek Sslug.dk der skulle man nok kunne finde den... :)

smarken
www.herlev-it.dk
Avatar billede smarken Nybegynder
30. april 2003 - 01:08 #20
Dansk knoppix findes her som ISO-fil, så den er lige til at brænde....
http://tyge.sslug.dk/knoppix/
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
30. april 2003 - 22:34 #21
hmm... jeg gider ikke have en "next-next-next" løsning"... grunden til jeg vil have debian er at jeg vil have et system som er flexsibelt og stabilt. Det behøves ikke at være specielt bruger venligt, for jeg har ikke meget andet at lave end at tilpasse boxen så den virker.

Nå men, tak for svarene :)
Avatar billede smarken Nybegynder
30. april 2003 - 23:33 #22
ok...
For alle (nemme) linux installationerne gælder jo at du kan tilpasse i det uendelige, -forskellen ligger nok mere i hvor meget du skal vide på forhånd for at få boxen op at spille ...
Avatar billede theboogieman Nybegynder
01. maj 2003 - 05:39 #23
Nej, for du ender med at skulle sidde og rydde op i det hele bagefter, fordi der er lagt tonsvis af ting ind som du ikke skal bruge. Derfor debian.
Du kan ikke foerste gang du installerer linux faa det op og koerer som du vil have det i 1/2 time. Det tror jeg simpelthen ikke paa.