Avatar billede hijklm Juniormester
20. marts 2003 - 18:16 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Bil: årlig udgift?

Ok, lige et spørgsmål til jer derude som er mellem 19-22 år gamle og har bil:

Hvor meget koster det jer ca. årligt/månedligt at have bil? Altså ikke medregnet benzinen.
Avatar billede c971572 Nybegynder
20. marts 2003 - 18:19 #1
Dem jeg kender betaler nok omkring en 1000 kr./måned
Avatar billede trille Nybegynder
20. marts 2003 - 18:24 #2
Haha... hvis du skal have en ny bil + forsikring? ...glem det!

Det kommer nærmere 4-5.000,- for en lille øse med forsikring i Kbh ...lidt billigere hvis du bor udenfor.

Dertil kommer at du skal finde et forsikringsselskab som gider at forsikre dig - for det er heller ikke alle som gør det for den nævnte aldersgruppe.

Venligst,
Claus

PS. Det er stadig billigere at cykle, taxa, fly, tog og bus end at have bil i DK.
Avatar billede hijklm Juniormester
20. marts 2003 - 18:30 #3
Prisen skulle kun være den månedlige eller årlige udgift - altså ikke incl. afdraget på en ny bil...

Jeg bor i Odense og ved godt at priserne er høje for forsikring.
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2003 - 19:23 #4
Man kan ikke svare på dit spørgsmål, men jeg prøver alligevel :o)
Hvis ikke du vil blande spørgsmålet om størrelsen på afdrag ind i billedet, så er det jo billigst at købe en næsten ny bil. Den er billig i drift, grøn afgift(vægtafgift), værksted.
En ældre bil, er det lige omvendt med, og så blir man jo nød til at finde ud af hvad der bedst kan svare sig.
Vil man have en dyr bil (høje afdrag) men som er billig i drift, eller vil man have en brugt bil (små afdrag), med chance for mange værkstedsbesøg, dyrere i vægtafgift.
Mht. forsikring, blir' du nød til at spørge alle forsikringsselskaber hvad det koster at forsikre lige netop din bil, for at finde den billigste.
Her er der også meget der spiller ind: alder, bopæl, bil model, årgang, ekstra udstyr,osv osv, og hos nogle selskaber antal km. om året.
Det er en jungel at finde rundt i.
Hvis du spør' om min mening, så foretrækker jeg en ny bil, hvor alting bare fungere, og jeg derfor ikke behøver at kører på værksted med den hele tiden, undtagen når den skal til service.
Men er man vild med at rode med biler, og selv kan lave dem, så er en brugt måske bedre, men det ved du jo bedst selv.

Alt i alt er det et stort regnestykke, og man kan ikke svare på præcist hvad det vil koste.
Avatar billede hijklm Juniormester
20. marts 2003 - 21:09 #5
Ok, phatlasse. Tak for forsøget. Jeg ved godt det er svært at regne ud og det er da heller ikke fordi jeg aktuelt skal ud og investere i en bil.
Jeg har en scooter, men jeg overvejer og regner lidt på hvad det vil koste at anskaffe bil istedet i fremtiden.
Som det er nu kører jeg 200 km om ugen og på en scooter er det jo billigt. Men komforten er ikke særlig stor og derfor tænkte jeg at jeg ville tjekke hvor stor prisforskellen pr. måned var på scooter og bil.

Men det er nok for svært at sætte tal på.
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2003 - 22:19 #6
Det kan jeg nemt svare på: Det er MEGET dyrere med bil end scooter.
Jeg kan gi' dig et eksempel: (mig selv)

VW golf 1.6 fra 1999........ 3500 kr. om måneden
Forsikring.................. 1100 kr. om måneden
Grøn afgift................. 1800 kr. hver 6. måned.

det er næsten 5000 om måneden.
som kommer benzin + service ved hver 15000 km oven i hatten.

Så jo, jeg synes det er dyrt at have bil.
Avatar billede trille Nybegynder
22. marts 2003 - 15:40 #7
Den gode ting omkring en scooter er at du faktisk optjener anciennitet hos forsikringsselskabet, hvilket vil sige at du efter tre skadefri år med en scooter, vil kunne være elitebilist. Og så slipper du altså en del nemmere om ved forsikring af din første bil.

/Claus
Avatar billede hijklm Juniormester
22. marts 2003 - 16:25 #8
Ok, det vidste jeg ikke. Jeg har kørt skadefrit på scooteren i et år nu og den er to år gammel. Gælder det med elitebillist for alle forsikringsselskaber? (Jeg har Topdanmark)
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2003 - 11:25 #9
Jeg tror ikke den med elitebilist gælder for alle forsikringsselskaber.
Jeg har set at Codan kører med dette tilbud. Men det forudsætter at man har kørt skadefrit i 3 år, er over 25, og er kernekunde hos Codan(hvad end det så er. Jeg vil tror det er noget med at samle alle sine forsikringer)