Avatar billede runskee Nybegynder
20. marts 2003 - 08:25 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

hvordan fjernes en falsk win XP?

Jeg har lige købt en ekstra harddisk. Den skulle formateres, men jeg kom til at installere en
bid af windows XP pro samtidigt(guderne må vide hvordan), men fik installationen stoppet.

Når jeg starter computeren op kommer der nu to valg muligheder - mellem to ens windows versioner, hvoraf den ene ikke virker. De ligger begge på
c-drevet. Hvordan får jeg den "falske" fjernet igen, da jeg ikke kan finde nogle steder?? Det er et temmeligt stort irritationsmoment (den starter automatisk den falske).

HJÆLP?
Avatar billede kenp Novice
20. marts 2003 - 08:29 #1
hvis den er fjernet fra din harddisk !

Så find filen boot.ini og åben den i wordpad/notepad, og så fjerner du den falske indatllation der (pas nu på ikke at slette for meget), min boot.ini ser således ud:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Din har 1 linie mere som du så skal fjerne
Avatar billede maniacdog Nybegynder
20. marts 2003 - 08:36 #2
Alternativt kan du starte den "rigtige" op og når du er logget ind og så fremdeles kan du:

Højre klikke på Denne computer > vælg egenskaber > vælg fanebladet Avanceret og under punktet Start og genoprettelse vælger du indstillinger.

Der har du nogle muligheder for helt at fjerne denne "start menu" med de 2 valgmuligheder.

(Punktet "Vis en liste over operativsystemer" der skal du fjerne fluebenet)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
20. marts 2003 - 08:39 #3
Jeg mener at du kan undgå at den starter den "falske" ved at gøre følgende lige inden den påbegynder at loade windows:

Enten er det F8 eller F5.
Det mener jeg godt man kan selvom det er XP (Jeg vil dog ikke ilge hænges op på det :) )
Avatar billede c971572 Nybegynder
20. marts 2003 - 08:41 #4
Windows-Run - Skriv "msconfig"
vælg boot.ini fanebladet
klik på "check all boot paths"

så skulle det være det...
Avatar billede kenp Novice
20. marts 2003 - 08:44 #5
hvis man har flere styresystemer på så kommer den automatisk med en liste over de forskellige styresystemer så man kan vælge
Avatar billede runskee Nybegynder
20. marts 2003 - 09:22 #6
Tak for hjælpen. Jeg kører nu med den redigerede boot.ini og ikke den oprindelige, da den nu bare viser

1  windows xp
2. windows(standard)

men det er vel også ok at bare køre med den som hedder den redigerede version? Den starter jo fint nok.
Avatar billede kenp Novice
20. marts 2003 - 09:34 #7
tjaaa hvis du vil vente på det så velkommen, det gider jeg ikke, derfor fjerner jeg det fra boot.ini, men sådan er vi så forskellige
Avatar billede runskee Nybegynder
20. marts 2003 - 09:37 #8
Nej, den starter fint nok op i den redigerede version af boot.ini, som jeg benytter. Den vil bare ikke godkende min ændring af den oprindelig boot.ini i msconfig, som ser ud som ovenstående. Derfor bruger jeg den redigerede verision...
Avatar billede kenp Novice
20. marts 2003 - 09:42 #9
men du kan jo lige så godt slette den af dem du ikke bruger?
Avatar billede kasper76 Nybegynder
18. november 2003 - 23:15 #10
Kenp>

Hvordan sletter du kun den ene?
Avatar billede kenp Novice
19. november 2003 - 08:16 #11
højreklik på denne computer ->egenskaber ->avanceret ->start og genoprettelse ->indstillinger

der kan du fjerne dem eller gøre således at den altid starter op med den du bruger.
Avatar billede kasper76 Nybegynder
19. november 2003 - 08:21 #12
Ok, Men så optager den "gamle" windows jo stadig plads på harddisken! Windows anbefaler heller ikke at man har 2 styresystemer på samme hd. Er der en måde at slette den ene UDEN at skulle starte helt forfra?
Avatar billede kenp Novice
19. november 2003 - 08:24 #13
hvis du har 2 installeret i samme mappe! på computeren, så kan du ikke fjerne den, kun hvis du har indstalleret dem i hver sin mappe at du kan slette den forkerte.