Avatar billede erehjbe Nybegynder
19. marts 2003 - 11:48 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Find, Seek, eller lookup ?

Hej alle.
Er meget ny i Excel

Hvordan får man en funktion under en knap til gå til et bestemt ark (Filenames) og søge på et område A1:B100, og så søge værdien fra en variabel (afd), som står i a kolonnen, og returnere værdien i b kolonnen.

Hurtig hjælp please !!!
Avatar billede clemen Nybegynder
19. marts 2003 - 11:57 #1
Brug af Vlookup (på dansk lopslag)

=lopslag(opslagsværdi;tabelområde;retuner værdien i kolonne nr.)
Avatar billede clemen Nybegynder
19. marts 2003 - 12:00 #2
Eks:

C1:  afd

C2: =lopslag(C1;A1:B100;2)

Slår værdien der står i celle c1 op og giver værdien i kolonne b
Avatar billede clemen Nybegynder
19. marts 2003 - 12:00 #3
Opslagsværdien skal stå i den første kolonne af tabellen
Avatar billede erehjbe Nybegynder
19. marts 2003 - 12:25 #4
Deter da til at skrive i selve arkets formellinje er det ikke.
Jeg skal bruge det til VBA, som rutine under en knap.
Avatar billede clemen Nybegynder
19. marts 2003 - 12:43 #5
skal det være en knap, hvorfor?
Avatar billede erehjbe Nybegynder
19. marts 2003 - 12:48 #6
Det er i et existerende regneark.
Hvor jeg skal lægge nogen variabler ind fra en tabel på sheetet filenames.
Det skal virke lige som en vlookup, men den kan jeg ikke få til at virke i VBA.
Avatar billede clemen Nybegynder
19. marts 2003 - 13:36 #7
Hvis variablen afd kan findes ved brug af formler, så ville jeg undgå VBA og beregne afd variablen i en celle. Så er det let at slå op med:

=vlookup(cellen for afd;filenames!a1:b100;2;false)

Jeg kan desvære ikke hjælpe dig med VBA, som regel kan de fleste ting laves uden brug af VBA.
Avatar billede erehjbe Nybegynder
20. marts 2003 - 14:25 #8
Jeg har fået det til at virke med Find funktionen i VBA.
Takker dog for hjælpen