Avatar billede ascii Nybegynder
16. marts 2003 - 23:15 Der er 5 kommentarer

Redigering af billedekvalitet.

Hejsa.

Jeg har lige et spørgsmål ang. billedekvalitet.

Da jeg fik mit digitalkamera og skød en masse billeder  af vores barn, ville jeg sende dem til venner og bekendte. Her kommer så pointen!!! For ikke at de skulle fylde så meget, lavede jeg 20048*1536 om til 480*360. På dette tidspunkt viste jeg ikke at der er en funktion i XP hvor dette kan gøres unden at det origenale billede formindskes.

Så kom dagen hvor vi skulle have fremkaldt en masse billeder. Til min store forargelse viste det sig at de billeder (480*360) ikke er særlige gode,-hvilket giver sig selv.

HVORDAN kan jeg få dem tilbage i 2048*1536, så de ligner alle de andre, og jeg kan få dem fremkaldt i fin kvalitet.

Håber at I kan hjælpe en desperat mand....

Ascii
Avatar billede doggy82 Praktikant
16. marts 2003 - 23:32 #1
Hvilket program brugte du til at lave dem om?
- Du skal jo altid gemme originalerne !!!
Du kan ikke få dem tilbage.  :-(
med mindre at de stadigvæk er i kameraet,
eller ligger et eller andet sted på computeren.
Har du prøvet at søge på et af filnavnene?
Når de kommer fra kameraet hedder de f.eks. 100-055_IMG.jpg
Avatar billede frewald Nybegynder
16. marts 2003 - 23:34 #2
Du skal have fat i de originale billed-filer for at kunne få dem fremkaldt. Det kan rent teknisk godt lade sig gøre at forstørre dine 480*360 billeder til den oprindelige størrelse, men det vil ikke give bedre billedkvalitet. Så jeg håber du har de oprindelige filer liggende på en anden disk eller måske stadig i kameraet.
Ang. XP: Mindre billedstørelser (antal pixels) giver dårligere billedkvalitet. Og det kan ingen funktion i XP lave om på.
Avatar billede doggy82 Praktikant
16. marts 2003 - 23:36 #3
Når du laver dem mindre med et eller andet program
skal du jo få programmet til at gemme dem i en anden mappe
end der hvor originalerne ligger. Man kan som regel
også sætte programmet til at den ikke skal overskrive
input-filerne.
Avatar billede Beach Mester
17. marts 2003 - 00:26 #4
Kan kun give alle ovenstående svar ret. Har du ikke det org. billede / fil liggende et eller andet sted (kamera / harddisk) så må du desværre se langt i bogen efter et bedere print end det du får nu:-)

//Beach
Avatar billede chili17 Nybegynder
17. marts 2003 - 00:34 #5
som jeg læser det har du gemt i samme navn og så er det desværre sket - eneste råd er - gem altid originalbillederne i eget bibliotek/drev og når de så fylder for meget så brænd dem over på en cd-r, gerne hver måned eller....
at lade dem lægge på HD - jaa, den kan jo crasche