Avatar billede triqpler Nybegynder
12. marts 2003 - 12:57 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Klient og server - Hvilke distributioner?

Vær hilset ærede medeksperter ;-)

Jeg er Windowsbruger, men er blevet træt af MS usabilitet og ønsker derfor at "emigrere" til Linuxland. Jeg har 2 PC'er og er i tvivl om hvad den bedste distribution vil være.
PC1: Bærbar IBM P166 med 80MB RAM - Skal være brugervenlig klient og skal kunne redigere officedokumenter. Samtidig skal den kunne fjernstyre PC2.
PC2: P3-500 med 192MB RAM - Denne skal være mail-, web-, ftp- og filserver. filserveren skal kunne læses af en Windows(hrm hrm) maskine. Samtidig skal serveren kunne fjernstyres (både fra windows og Linux), jeg forestiller mig at dette skal klares v.h.a. VNC hvis der ikke findes hurtigere alternativer. Pyha - sikke en smøre, håber I kan hjælpe.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
12. marts 2003 - 13:06 #1
Jeg vil helt klart anbefale Debian til server-brug, selvom installationen er tekst baseret og ikke GUI, så opvejer det langt de fordele man får ved vedligeholdelse/installation af software på serveren (apt-get m.m.).

Til din bærbar ville jeg nok vælge at benytte Mandrake pga. dens evne til at finde og konfigurere div. underlig hardware. Alternativt kan du vælge Knoppix (som er en speciel Debian distribution hvor du kan køre direkte fra en CD).
Avatar billede triqpler Nybegynder
12. marts 2003 - 14:12 #2
Lyder fornuftigt - Hvad med Gentoo? Kender du den?
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
12. marts 2003 - 14:33 #3
Nej, jeg har ikke prøvet Gentoo
Avatar billede squarky Nybegynder
12. marts 2003 - 15:26 #4
Gentoo er ret advanceret, dvs. ikke et vildt godt valg af en Linux nybegynder..
Derudover, skal man compilere en masse selv under installationen, og da begge dine maskiner ikke har det vilde processor kraft, skal du have meget god tid til installtionen.
Du vil få en meget velovervejet og perosnlig installation, ved Gentoo. Men det vil kræve mange timer, med nogle online guides ved din side..
Avatar billede squarky Nybegynder
12. marts 2003 - 15:28 #5
Jeg vil personligt, anbefale Slackware 8.1, da den er meget brugervenlig, mindre krævende (hardware) end de store distributioner (ReadHat, Mandrake) og har et godt og funktionelt pakke system..
Avatar billede triqpler Nybegynder
12. marts 2003 - 15:52 #6
Squarky, vil du så anbefale Slackware til både klient og server? Og hvordan ser det ud med drivere i Salckware contra Mandrake?
Avatar billede squarky Nybegynder
12. marts 2003 - 21:52 #7
Jeg har ikke haft nogen problemer med drivere i Slackware, det er gået meget nemt. Men må dog sige at Mandrake/RedHat nok vil være noget nemmere på det punkt (mere compatiblt).
Jeg vil sige, hvis du har tiden, så brug Slackware. Det kan være du skal bruge lidt mere tid på at sætte dig ind i tingene, men det vil kommer til at kører noget hurtigere, da den er mindre krævene. Ellers brug Mandrake eller RedHat. Jeg vil bare mene at du skal bruge det samme begge steder, da det vil tage tid at sætte sig ind i flere systemer.

Vil dog mene at din bærbar, vil have lidt problemer med at kører de store distributioner hurtigt nok. Der vil nok blive en del ventetid.

Kan derfor kun sige Slackware eller Debian til bærbar, fordi de er mindre krævene.
Slackware eller Debian til server, da de er nemme at vedligeholde..
Avatar billede squarky Nybegynder
12. marts 2003 - 21:53 #8
håber ikke jeg bare har ledt dig mere i vildrede ;o)
Avatar billede triqpler Nybegynder
13. marts 2003 - 18:11 #9
Tak for hjælpen begge to. Jeg prøver Slackware til den bærbare og Debian til serveren, hvis det går helt i hårknude giver jeg Mandrake et forsøg :-)
Avatar billede squarky Nybegynder
13. marts 2003 - 21:40 #10
tak for point ;o)