Avatar billede sektor Nybegynder
12. marts 2003 - 10:19 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

DDR ram spørgsmål

jeg har en DDR2100 256 mb ram blok i min computer. Jeg har fundet ud af at det er for lidt til mange spil og derfor overvejer jeg at købe nogle nye.

men kan jeg købe de nye DDR3200 ram og sætte sammen med mine gamle DDR2100 ram?

Mit motherboard er: ASUS A7N8X
Avatar billede nameless Nybegynder
12. marts 2003 - 10:22 #1
Det kan de fleste nye motherboards. Men ikke alle.
Avatar billede sektor Nybegynder
12. marts 2003 - 10:24 #2
hmm mit er rimelig nyt... men er der ingen der kan sige med sikkerhed at det vil virke?

det ville være penge ud i luften ellers :/
Avatar billede nameless Nybegynder
12. marts 2003 - 10:26 #3
Yea, ved det.
Men du kunne prøve at snakke med en der har samme mainboard eller spørge dem du vil købe ram-blokkende af ;).
Avatar billede chalde Seniormester
12. marts 2003 - 10:28 #4
det bedste var nu og skille dig af med ddr2100 og købe 512 3200...
Avatar billede trille Nybegynder
12. marts 2003 - 10:29 #5
Ja - det kan du...

Hvis der skulle være problemer skal du blot gå ind i BIOS og ændre hastigheden på RAM fra "Auto" til "266" - så løser du et evt. problem.

Venligst,
Claus
Avatar billede chalde Seniormester
12. marts 2003 - 10:32 #6
men spørgsmålet er så, om dine 2100 ikke bare vil være en flaskehals... dvs sænke din 3200 bloks hastighed til 2100..
Avatar billede chalde Seniormester
12. marts 2003 - 10:32 #7
for så ville det være mange penge ud af vinduet...
Avatar billede sektor Nybegynder
12. marts 2003 - 10:34 #8
hmm ja men jeg har kun råd til 256 mb ram... og 256 i alt er for lidt....derfor ville jeg gerne kunne bruge begge :)
Avatar billede chalde Seniormester
12. marts 2003 - 10:36 #9
så vent til du har råd.... for hvis du en dag vil køre dual ddr, ska du ha 2 ens.... og det er lidt federe og køre dual med 2x512 end med 2x256....
Avatar billede nameless Nybegynder
12. marts 2003 - 10:37 #10
Tror det ville være bedst at snakke med din forhandler eller så at sælge dine gamle og købe 512, men der enkelte motherboards der har problemer med 512mb ram men jeg har kun mødt en der har det problem.
Avatar billede trille Nybegynder
12. marts 2003 - 10:38 #11
Jo - det ville det helt klart! - Du kan ikke køre to RAM-blokke asynkront. Men uagtet om du kører PC2700-blokken ned i 266 MHz vil det stadig performe bedre med 512 MB RAM til de fleste typer brug, med mindre du kun kører Notepad, Oulook Express og andre "små" programmer.

/Claus
Avatar billede sektor Nybegynder
12. marts 2003 - 10:43 #12
okay, nu har jeg set at at DDR3200 var billigere end jeg troede... Men vil det ikke være bedre med 2x 256 DDR 3200 end 1x 512 DDR3200 ?

jeg får aldrig råd til mere ram end 512 og jeg tror heller ikke jeg har brug for mere. Senere en gang skal hele lortet alligevel opgraderes :/
Avatar billede chalde Seniormester
12. marts 2003 - 10:45 #13
personligt ville jeg købe 512 først, og så vente til jeg havde råd til en extra 512 klods....
men 2x256 vil køre hurtigere (2x400mhz) end 1x512(1x400mhz)
Avatar billede trille Nybegynder
12. marts 2003 - 10:46 #14
Altså i utopia - der hvor fuglene altid synger, solen altid skinner og træerne vokser ind i himlen, ville det eneste jo være at købe 512 MB DDR-3200 ...dit bundkort understøtter nemlig dette. Så i stedet for at være så forhippet på det lille (og det ER et lille) performance-gain fra 2700 - 3000 ville jeg i stedet mene at du skal op i 3200 hvis du skal have den mindste chance for at mærke det.

Anyway - det er så i utopia - spørgsmålet er hvordan din pengepung ser ud i dag og i danmark. Skal du køre flere programmer og lidt tungere programmel for ikke at tale om nogle spil der er nyere end SimCity 3000, vil du til enhver tid være bedre stillet med 512 MB RAM end med 256 ...hastigheden underordnet! For når din harddisk arbejder med swapfil for at lave virtuel hukommelse går dette uendeligt meget langsommere end tilgangstiden på en DDR-2100, ja endsige en gammel EDO RAM klods med en accesstid på 70 ns.

Så tag jer nu lige sammen - hvis man ikke har pengene til at købe en Cray og skovle den fuld af CPU'ere kan man altså nemt klare sig med mindre ...ganske fornuftigt endda!

/Claus
Avatar billede sektor Nybegynder
12. marts 2003 - 10:51 #15
okay en 512 mb DDR3200 blok vinder tror jeg :) de spil jeg kører kræver ram i stakkevis! :P (dark age of camelot - shrouded Isles)

og hastighed i spil kan mit Radeon 9700PRO nok klare.

men tak for de mange svar :D
Avatar billede sektor Nybegynder
12. marts 2003 - 10:53 #16
Så kan i nu hoppe ind i mit næste spørgsmål og besvare det også :D

http://www.eksperten.dk/spm/327719