Avatar billede jenskmo Nybegynder
08. marts 2003 - 22:53 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

længde på ide til cd-rom.

Jeg vil have min pc i kælderen og skal bruge 2-2,5 m kabler for at få cd drevet op i stuen.Er der nogen der har erfaring med lange kabler på cd og brænder.
Avatar billede popsy Novice
08. marts 2003 - 23:12 #1
Hmmm, dette er ikke ment som spam!

Jeg har ikke erfaring med at forlænge idekabler, men jeg er altså afsindigt nysgerrig efter at vide meningen bag det der stunt!?

Sqda lidt træls at tage trappen op i stuen hver gang man skifter cd...eller...?
Avatar billede jenskmo Nybegynder
08. marts 2003 - 23:30 #2
jeg sidder i stuen og vil have pcen i kælderen,men skal jo kunne betjene cd-rommen.alle de andre kabler er jo ikke noget problem.
gider ikke høre på støjen selv om det er begrænset, der er også køligt i kælderen,så forhåbentlig lidt bedre ydelse.
Avatar billede popsy Novice
09. marts 2003 - 00:21 #3
ok, vel egentlig det manm kalder en "tynd klient"?! Kan godt se ideen!
Avatar billede popsy Novice
09. marts 2003 - 00:29 #4
http://www.heinex.dk/kabler/ide.htm anbefaler max 45 cm :(

I det hele taget kan jeg ikke finde nogen længere end 150 cm, ved sq ikke om man selv kan sætte 2 sammen.

Jeg klapper i nu, men følger resultatet med spænding! ;-)
Avatar billede jenskmo Nybegynder
09. marts 2003 - 10:05 #5
det er ikke noget problem at lave et ide selv, men ville gerne høre om nogen havde prøvet inden jeg gik iganf.

dejligt med kun skærmen og taten i stuen
Avatar billede jenskmo Nybegynder
09. marts 2003 - 12:39 #6
tastaturet selvfølgelig :)
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2003 - 18:01 #7
Hvorfor ikke forlænge vha. USB 2.0 eller FireWire kabel? Så kunne du putte dit cd-drev i en fin metalbox og male den sort :)
Avatar billede jenskmo Nybegynder
09. marts 2003 - 22:10 #8
det kræver formodentlig en investering i usb brænder og cd-drev, det var det jeg ville prøve at undgå.
Avatar billede coltman Nybegynder
09. marts 2003 - 23:25 #9
Jeg mener at der er en grund til at du ikke finder kabler der er længere end godt en meter (den på 1,5M du har fundet er det længste jeg har hørt om). Problemet er "Interferens" Altså forstyrende indstrålede signaler fra de andre ledere der jo ligger "lige ved siden af" Jo længere kabel - jo mere interferens! Firmaerne der fremstiller kabler har jo set på de andbefalede secifikationer, og laver så kabler i den længde.

Jeg var selv ude i at bygge et større kabinet engang, og fandt et firma til fremstille kabler efter min egen specifikation. Det koster lidt, men det kan lade sig gøre (Jeg fandt en anden løsning så jeg bestildte aldrig de kabler)

Da det er til CDR/RW kan det nok godt lade sig gøre da overførselshastighederne ikke er så store som til HDD, men jeg vil anbefale at bestile 80-leders IDE-kabler i den længde. -De er beregnet til ATA133 (hvor det dobbelte antal ledere faktisk blot er til for at skærme for interferens så man kan opnå en stabil overførsel med høj hastighed)-men lav hastighed og ekstra skærmning for interferens bliver vel det samme...

Jeg mener det var firmaet EET jeg talte med i sin tid findes på: www.eet.dk
Men du skal nok ringe til dem for at få et tilbud på hvad et sådant kabel vil koste.

Hmm det blev s.. en længere fristil det her ;-)
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2003 - 08:25 #10
USB-brænder?

Det eneste du skal have udover det cd-drev du allerede har er et lille kabinet til drevet. De fås fra 700 kr og opefter, til gengæld får du en løsning du er tilfreds med, det med IDE kabler på flere meter er bare ikke en holdbar løsning.
Avatar billede jenskmo Nybegynder
10. marts 2003 - 18:48 #11
takker alle for de gode bemærkninger. jeg mener at coltman har fået pointene, men el bart, du har også givet et par gode indlæg.
jeg forsøger med et par eksperimenter.